یک میلیون دام خراسان جنوبی در برابر "تب برفکی" ایمن‌سازی می‌شوند

یک میلیون دام خراسان جنوبی در برابر "تب برفکی" ایمن‌سازی می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طرح ایمن‌سازی جمعیت دام سبک علیه بیماری تب برفکی از ابتدای دی‌ماه در خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا رفیعی‌پور ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این طرح دام‌های سبک به صورت همزمان تحت پوشش واکسن تب برفکی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه این طرح تا پایان سال ادامه دارد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون و 300 هزار رأس دام تحت پوشش این واکسن قرار بگیرند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی و نیروهای واکسیناتور مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی برای واکسیناسیون دام‌ها به واحدهای دارای دام مراجعه و خدمات بهداشتی را به صورت رایگان به دامداران ارائه می‌کنند.

رفیعی‌پور با اشاره به اهمیت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای در پیشگیری از بیماری تب برفکی، بر رعایت و اجرای دقیق دستورالعمل‌های دامپزشکی تأکید کرد.

وی تصریح کرد: طرح ایمن‌سازی جمعیت دام سنگین استان نیز از ابتدای بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی همچنین از برگزاری یک دوره آموزش ترویجی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به دامداران روستای چاهداشی نهبندان خبر داد و گفت: در راستای افزایش آگاهی دامداران شهرستان و با نگاه اختصاصی به مناطق درگیر با برخی بیماری‌های دامی، کلاس آموزشی برای 90 نفر از دامداران روستای چاهداشی برگزار شد.

رفیعی‌پور افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است که با علائمی مانند تب بالا همراه با افسردگی شدید و مرگ همراه است.

وی با اشاره به واکسیناسیون 12 هزار رأس دام از ابتدای امسال علیه بیماری PPR بیان کرد: به منظور آشنایی دامداران با این بیماری کلاس‌هایی در روستاهایی که کانون این بیماری هستند توسط این شبکه برگزار و شرح کامل بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان، توسط کارشناسان دامپزشکی برای دامداران منطقه ارائه می‌شود.

فرماندار نهبندان نیز در این نشست با بیان اینکه بخش عمده ورود و خروج دام استان از طریق نهبندان انجام می‌شود، گفت: نظارت بر دام‌های ورودی به استان نقش مهمی در کنترل بیماری‌ها دارد.

حسین حاجی‌بگلو افزود: نقل و انتقال دام بین استان‌های شرق و جنوب شرق کشور نظیر خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان از طریق نهبندان صورت می‌گیرد و اقدامات کنترلی و قرنطینه‌ای دامپزشکی نقش اساسی در پیشگیری از جابه‌جایی بیماری‌ها دارد.

وی مرز دو کوهانه نهبندان را تنها مبادی واردات دام از کشور افغانستان به خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی بهتر می‌شود زمینه واردات دام را که سبب اشتغال‌زایی در شهرستان می‌شود را فراهم کرد.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon