عطوان: ناتو به دنبال تطبیق طرح تجزیه سوریه همانند بوسنی است

عطوان: ناتو به دنبال تطبیق طرح تجزیه سوریه همانند بوسنی است

خبرگزاری تسنیم: یک نویسنده سرشناس عرب در مقاله‌ای به طرح ناتو برای تجزیه سوریه بر اساس سناریوی تجزیه بوسنی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "عبدالباری عطوان" نویسنده سرشناس عرب طی مقاله‌ای در روزنامه اینترنتی الرای الیوم به طرح پیمان آتلانتیک شمالی برای تجزیه سوریه پرداخت.

عطوان نوشت: اگر بخواهیم که طرح غربی‌ها برای منطقه را بفهمیم، مهمترین منبع در این زمینه پیگیری اظهارات و مواضعی است که دبیر کل‌های پیمان‌ آتلانتیک شمالی که بازوی نظامی آمریکا و اروپا به شمار می‌آید مطرح می‌کنند چون ناتو مهمترین مکان در تعیین استراتژی‌های نظامی و اجرای آن یا تحمیل آن با قدرت هستند.

بعد از برداشته شدن دیوار برلین در نوامبر 1989 و همچنین فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، "جوزف لاند" دبیر کل وقت ناتو طی سخنانی از این فروپاشی‌ها ابراز خرسندی کرد و گفت که هم اکنون باید به دنبال "دشمنی جدید" باشیم که جایگزین کمونیست شکست خورده باشد.
وی در سخنانش گفت که "اصول اسلامی" دشمن جدیدی است که باید با آن مبارزه کرده و بر آن چیره شد. مجله اکونومیست در آن زمان صفحات متعددی را به این سخنان اختصاص داد.

این نویسنده سرشناس جهان عرب در ادامه مقاله خود نوشت: معتقدم که این سخنان لوند بر اساس اطلاعات مستند و گزارش‌ها و مطالعات بوده و این بدان معناست که پیمان ناتو و رسانه‌ها و سران آن با تکیه به این اصل به افغانستان حمله و عراق را اشغال و لیبی را نابود کرد.

روز گذشته "آندرس فوگ راسمون" دبیر کل سابق ناتو که رهبری مداخله نظامی در لیبی را بر عهده گرفت و بر حملات هوایی نظامی در عراق نیز اشراف داشت سخنانی را در نشست افتتاحیه کنفرانس "امنیت در خاورمیانه: بازیگران، چالش‌ها و راه‌حل‌ها" مطرح کرد. این کنفرانس در دانشگاه "حسن قلیونچی" در شهر "غازی عنتب" در مرز ترکیه با سوریه (به اهمیت مکانی که این کنفرانس برگزار شد دقت کنید) برگزار شد.

راسموسن: سوریه باید بر اساس تقسیم‌بندی‌های قومی و دینی تقسیم شود

راسموسن درباره چگونگی راه حل سوریه گفت: باید سوریه بر اساس تقسیم‌بندی‌های قومی و دینی و از طریق راضی کردن "بشار اسد" به ترک قدرت و همانند رویدادها در بوسنی تقسیم شود.

بوسنی بین سال‌های 1992 و 1995 شاهد جنگ داخلی میان صرب‌ها و مسلمانان بود که سازمان‌های اطلاعات آمریکا نقش بزرگی در شعله‌ور کردن آن و همچنین پایان آن و اعزام مجاهدین عرب با حمایت‌های عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای کمک رساندن به مسلمانان در مقابل جنایت‌های صرب‌ها بوده که طی آن هزاران نفر کشته شدند که مهمترین کشتارها فاجعه "سربرنیتسا" بوده است.

مبارزان عرب با غیرت خود در حال دفاع از عقاید و دین خود و پیروز کردن برادرانشان بودند اما هرگز از نقش آمریکا و غرب در شعله ور کردن این جنگ در بالکان با هدف تقسیم و فروپاشی امپراطوری شوروی و اتحاد یوگسلاوی که مهمترین پشتیبان شوروی بود، مطلع نبودند اما دولت‌هایشان به خوبی از جزئیات این طرح مطلع بوده و با تمام وجود در راستای پیروزی این طرح گام برمی‌داشتند همانطور که این رویداد در افغانستان نیز اتفاق افتاد.

عطوان در ادامه نوشت: پس از آنکه کشتارها به حداکثر خود رسید و مبارزان مسلمان به خوبی درک کردند که آرزوی خود برای ایجاد دولت مستقل را محقق نخواهند کرد، آمریکا کنفرانس صلحی را در شهر دایتون آمریکا در نوامبر 1995 برگزار کرد و طی آن توافقنامه تقسیم بوسی و هرزگوین به دو کشور حاصل شد. نخست دولت فدرالی بوسنی و هرزگوین بوده که مسلمانان صرب بر آن حکومت می‌کردند و دولت جمهوری صربستان بود که تحت حاکمیت صرب‌ها بوده و نیروهای حافظ صلح نیز در منطقه مستقر شدند.

راسموسن از اجرای طرح بوسنی در سوریه حمایت کرده است

راسموسن اجرای این توافقنامه یا نسخه اصلاح شده‌ای از آن در سوریه را همانطور که در بوسنی روی داد تایید می‌کند اما در سخنان خود نگفت که بر اساس راه حلی که پیشنهاد می‌دهد سوریه به چند کشور تقسیم می‌شود. آیا سوریه به سه کشور علوی، سنی و دروزی تقسیم می‌شود یا آنکه به علاوه آن کشور چهارمی که برای کردها در شمال باشد، ایجاد می‌شود. همچنین سرنوشت داعش در این تقسیم بندی که هم اکنون بر نیمی از عراق و یک سوم سوریه سیطره داشته و هشت میلیون نفر در مناطق تحت سیطره‌اش حضور دارند، چه می‌شود. آیا داعش بعدها به عنوان یک واقعیت برسمیت شناخته خواهد شد همانطور که واشنگتن به حکومت طالبان اذعان کرده و سفارت‌های آن در ابوظبی، ریاض و اسلام آباد افتتاح شده است.

سناریوی بوسنی در سوریه در حال تکرار شدن است

این نویسنده در ادامه گزارش خود در الرای الیوم نوشت: هر آنکه جزئیات جنگ بوسنی در دهه نود را پیگیری می‌کرد که شامل مداخله جنگنده‌های آمریکایی در چارجوب پیمان ناتو و بمباران صربستان و تقسیم این کشور و ایجاد چندین کشور از جمله کوزوو، بوسنی، صربستان، کرواسی و مونته‌نگرو بوده می‌بیند که همان سناریو هم اکنون در سوریه در حال تکرار است. طرح تقسیم سوریه به کشورهای جدید مطرح شده و بمباران‌های آمریکا نیز آغاز شده و تعداد آن افزایش می‌یابد و درگیری‌های مذهبی و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و با حمایت خارجی مواجه می‌شود و جهادی‌ها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و اسلامی به ‌آن سرازیر می‌شوند.
عطوان در ادامه نوشت: اما سوالی که هم اکنون درباره سناریویی که آقای راسموسن آن را مطرح می‌کند این است که آیا این سناریو که در بوسنی با موفقیت همراه بود در سوریه موفق می‌شود؟

راسموسن خود به این سوال پاسح داد و گفت که این موضوع بهترین راه حل نیست چون اختلاف‌های دینی و قومی  در سوریه بسیار عمیقتر از مورد مشابه آن در بالکان است اما وی اصرار داشت که تقسیم سوریه راه حل ترجیحی است.

در این جا دو موضوع مهم وجود دارد که پس از مطرح شدن این سناریو باید به آن توجه کرد.
نخست آن که مقامات سوریه از این موضوع ناراحت خواهند شد چون این طرح نیت‌های آتی کشورهای غربی را برملا می‌سازد
دوم: برگزاری چنین کنفرانسی در دانشگاهی در ترکیه و در شهر مرزی غازی عنتب این احساس را ایجاد خواهد کرد که دولت کنونی ترکیه پشت سناریوی تقسیم سوریه قرار دارد یا حداقل با آن مخالقتی ندارد.

این طرح خطرناکی است که بر تمامی رویدادهایی که در سوریه طی چهارسال گذشته اتفاق افتاده و می‌افتد سایه خواهد انداخت و در صورتی که به پیروزی برسد بر دیگر کشورهای عربی از جمله عراق و پس از آن مصر و در نهایت عربستان سعودی تطبیق خواهد یافت.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان