قطر رشد ۷.۷ درصدی را برای اقتصاد خود در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کرد

قطر رشد 7.7 درصدی را برای اقتصاد خود در سال 2015 پیش‌بینی کرد

خبرگزاری تسنیم: با وجود افت شدید قیمت نفت، دولت قطر پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ را به ۷.۷ درصد افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری گالف بیزینس، قطر رشد اقتصادی خود برای سال آینده میلادی را 7.7 درصد پیش‌بینی کرده است. این نشان می‌دهد که بزرگترین صادر‌کننده ال ان جی جهان انتظار دارد کاهش قیمت نفت تأثیر بسیار کمی بر اقتصاد این کشور بگذارد. این در حالی است که افت قیمت نفت بسیاری از کشورهای صادرکننده انرژی را به‌شدت نگران کرده است.
پیش بینی‌های وزارت برنامه‌ریزی توسعه و آمار قطر که روز یکشنبه منتشر شد تنها اندکی نسبت به پیش‌بینی رشد 7.8 درصدی که در ماه ژوئن منتشر شده بود، کاهش نشان می‌دهد.
از ماه ژوئن تاکنون قیمت نفت برنت از 115 دلار و به نزدیکی 60 دلار سقوط کرده و اقتصاد کشورهای صادر کننده انرژی را با چالش جدی مواجه کرده است. در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، پیش‌بینی می‌شود که بحرین و عمان از این وضعیت به شدت آسیب ببینند.
اما ظاهراً قطر از تأثیرات منفی کاهش قیمت نفت تقریبا مصون مانده است. هرچند این کشور یکی از تولیدکنندگان عمده نفت است، اما قیمت گاز طبیعی تأثیر چندانی از قیمت نفت نمی پذیرد. تحلیلگران معتقدند حتی با قیمت فعلی نفت بودجه دولت قطر سال آینده ممکن است سر به سر شود، ضمن اینکه این کشور ذخایر ارزی عظیمی برای جبران هر گونه کسری بودجه در اختیار دارد.
رشد اقتصادی 7.7 درصدی، بالاترین نرخ رشد اقتصاد قطر از سال 2011 خواهد بود. رشد اقتصادی امسال قطر 6.3 درصد برآورد شده است. وزارت برنامه‌ریزی توسعه و آمار قطر در گزارش خود اعلام نکرده که در پیش‌بینی خود چه قیمتی را برای نفت در نظر گرفته است.
بر اساس این گزارش، ریسک‌های داخلی برای اقتصاد قطر، عمدتاً ناشی از وسعت و پیچیدگی پروژه‌های زیرساختی قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 خواهد بود، و نرخ تورم در این کشور را در سال آینده از 3.4 درصد به 3.5 درصد خواهد رساند.
انتهای پیام/ 81/1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه