افزایش حملات طالبان و عدم تشکیل کابینه ۲ چالش جامعه جهانی برای کمک به افغانستان

افزایش حملات طالبان و عدم تشکیل کابینه 2 چالش جامعه جهانی برای کمک به افغانستان

خبرگزاری تسنیم: به نوشته روزنامه الاهرام جامعه جهانی برای ادامه کمک‌های مالی خود به دولت جدید افغانستان با دو چالش عمده یعنی افزایش روزافزون حملات گروه طالبان و عدم تشکیل کابینه در این کشور مواجه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه فرانسوی زبان الاهرام، مأموریت نظامی نیروهای ناتو در افغانستان به پایان رسیده است. بیشتر از چند روز دیگر به زمان خروج این نیروها از افغانستان باقی نمانده است. با این حال، آمریکا بر ادامه‌ همکاری‌های خود در افغانستان، به‌خصوص در بخش بازسازی این کشور پس از خروج نیروهای ناتو، تأکید دارد.

پس از 13 سال مأموریت دشوار، سر‌انجام در تاریخ 31 دسامبر 2014‌ نیروهای ناتو‌ کوله‌بار سفرشان را از افغانستان می‌بندند و نیروهای امنیتی این کشور را در مقابل موج حملات و تهدیدات گروه طالبان، تنها می‌گذارند.

خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا چند روز دیگر، پذیرفتن یک خطر بزرگ برای آینده‌ این کشور می‌باشد. جامعه‌ جهانی‌ حمایت خود را از «افغانستان نوزاد» که با آغاز سال 2015، اولین گام‌های خویش را در دنیای مسقل بر‌می‌دارد، اعلام کرده‌ است.

«چاک هیگل» وزیر دفاع مستعفی آمریکا برای آخرین بار، پیش از آن‌که نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند و خود وی پنتاگون را ترک نماید، برای اعلام همکاری‌های کشورش با افغانستان، از کابل دیدار کرد.

هیگل در این دیدار خود از کابل، 3 هدف را دنبال می‌کرد: نخست، نقطه‌ پایان گذاشتن به طولانی‌ترین مأموریت نظامی در تاریخ آمریکا. دوم، اعلام تداوم حمایت نظامی آمریکا از افغانستان پس از سال 2014. سوم، اعلام حضور 1000 سرباز اضافی آمریکایی برای ایجاد توازن در هنگام خروج نیروهای ناتو از افغانستان. پس از یک تأخیر طولانی و سر‌باز زدن رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از امضای پیمان امنیتی که برای نحوه‌ پیش‌برد مأموریت ناتو و آمریکا مانع ایجاد کرده بود، سرانجام مأموریت جدید موسوم به «حمایت قاطع» با آغاز سال 2015‌، آغاز می‌شود.

هیگل هنگام گفت‌وگو با اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی‌ حکومت افغانستان با تأکید بر «اعتماد» و «اطمینان» میان مسئولان هر 2 دولت، خوش‌بینی خود را نسبت به آینده‎ افغانستان چنین بیان داشت: «مردم افغانستان نسبت به 13 سال گذشته از وضعیت خوب زندگی برخوردارند؛ اکنون رهبران جدید حکومت، خود تصمیم‌گیرندگان سرنوشت کشورشان می‌باشند». اما با وجود آن، وی افزود که گروه طالبان بر خلق مشکل و مانع بر راه حکومت افغانستان، ادامه خواهد داد.

با وجود این چالش‌آفرینی از سوی طالبان در مقابل دولت افغانستان، 12500 سرباز خارجی که از آن میان تنها 9800 سرباز آن امریکایی می‌باشند، در چارچوب مأموریت جدید ناتو در افغانستان برای آموزش و همکاری نیروهای امنیتی افغانستان در این کشور باقی می‌مانند. باراک اوباما، رئیس7جمهور آمریکا و همتای افغانستانی‌اش، اشرف‌غنی در آغازین روزهای سال 2015، روی تقویم خروج و زمان‌بندی برگشت نیروهای خارجی تا پایان سال 2015، در واشنگتن گفت‌وگو خواهند کرد.

حمایت مالی

اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان‌ علاوه بر نگرانی حمایت نظامی، از حمایت مالی ‌جامعه‌ جهانی از افغانستان با آغاز سال 2015‌ ‌نیز ترس داشت. به همین دلیل، وی در نشست لندن که در مورد افغانستان برگزار شده بود، تلاش کرد که با ارائه‌ برنامه‌های اصلاحی دولت خویش، 59 کشور شرکت‌کننده در این نشست را برای تداوم همکاری‌های‌شان با افغانستان، قانع سازد. ‌مأموریت مهمی که وی موفق شد بر اساس تعهدی که طی کنفرانس توکیو در سال 2012، تا سال 2015، 16 میلیارد دلار برای افغانستان کمک صورت می‌گرفت، کشورهای تأمین‌کننده مالی را قانع کند که تا سال 2017 با همان شیوه به کمک‌های‌شان به افغانستان ادامه دهند. در همین مورد، جان کری، وزیر خارجه‌ دولت آمریکا و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفتند‌: «ما به تعهدی که در قبال فقیر‌ترین مردم دنیا بسته‌ایم، پا‌یبند و متعهد‌یم».

با استقبال از اولین انتقال قدرت ‌دموکراتیک در تاریخ افغانستان که در پی یک انتخابات در ماه سپتامبر صورت گرفت‌، کشورهای کمک‌کننده با حمایت از برنامه‌های پیشنهادی اشرف غنی برای مبارزه بافساد، بهبود‌‌ امنیت، پایداری سیاسی و اقتصادی در کشور و احترام به حقوق بشر، از تدام همکاری‌های‌شان اطمینان دادند.

با وجود این نشانه‌های مثبت، پیش‌شرط‌‌ جامعه‌ جهانی برای اجرای خط ‌مشی‌شان در افغانستان، باقی‌مانده‌ است: تشکیل کابینه‌‌ ‌دولت وحدت ملی، آن‌چه که مسئله‌ دشوار به نظر می‌رسد.

اشرف غنی قبلا در این مورد اعلام کرده بود، در مدت دو تا چهار هفته، کابینه‌ دولت خویش را تشکیل می‌دهد. چالش‌های دیگری که جامعه‌ جهانی را نگران ساخته است، افزایش ناامنی، تهدیدهای روز‌افزون گروه طالبان و تولید مواد مخدر در افغانستان می‌باشد. دیوید کامرون با اشاره بر این مسئله ‌گفت: «عبور از این مسیر، به‌سادگی میسر نیست. افزایش حملات مرگ‌بار در افغانستان، پرسش توانایی‌های نیروهای امنیتی افغانستان ‌در مقابله با طالبان را به میان می‌آورد.»

غنی برای آنکه اعتماد کشورهای تأمین‌کننده مالی افغانستان را به‌دست آورد، گفت که صلح «در صدر اولویت‌های کاری»‌اش قرار دارد. وی در این مورد افزود که افغانستان پس از این برای تأمین امنیت خویش نیازمند جنگ‌جویان خارجی در خاکش نخواهد بود. با این وجود، باید منتظر روزهای آینده بود که ‌افغانستان به نیروهای نظامی [خارجی] نیاز دارد ‌یا نه.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان