"صله رحم" کلیدی ترین مولفه سیره رضوی است

"صله رحم" کلیدی ترین مولفه سیره رضوی است

خبرگزاری تسنیم: استاد حوزه و دانشگاه گفت: توجه به "صله‌رحم و خانواده" از مهمترین نکات مورد تاکید در سیره رضوی است.

حجت‌الاسلام سید مهدی واعظ موسوی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار داشت: بهره گیری از سبک زندگی رضوی راه‌گشای بسیاری از مشکلات خانوادگی جامعه امروز است.

واعظ موسوی افزود: اگر اندیشه‌های دینی برگرفته از آموزه‌های دینی و با تاسی از کلمات و سیره اهل بیت(ع) در جامعه اغنا بخشیده شود، بسیاری از مشکلات در جامعه برطرف می‌شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دین اسلام سراسر از آموزش در ابعاد مختلف سبک زندگی است، بیان کرد: در جامعه  اسلامی ایران در ایام مختلف مذهبی همچون  ماه‌های محرم و صفر، دهه فاطمیه، دهه مهدویت، دهه ولایت  به تبیین سبک زندگی اسلامی براساس آیات و روایات در قالب جلسات سخنرانی در ابعاد مختلف می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات اخلاقی مورد تاکید امام رضا(ع) عمل به وعده و قرارها است و به عنوان اصلی مهم در دین اسلام مطرح است، خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم عمل به بسیاری از وعده‌ها و پیمان‌ها مشکلات بسیاری در سطح خانواده‌ها را به وجود آورده است.

واعظ موسوی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی براینکه دوستی با مردم نصف عقل است، خاطرنشان کرد: این حدیث  نیاز جامعه ما در سبک زندگی دینی است کسی که بخواهد از 50 درصد عقل برخوردار شود، باید با مردم دوستی کند.

‌استاد حوزه و داشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از درس‌های امام رضا(ع) در سبک زندگی دینی پرهیز از قیل و قال است، تصریح کرد: اگر ما دوست دار امام رضا(ع)  هستیم باید روابط خود با همسر و فرزندان را براساس این نکته اخلاقی حضرت تنظیم کنیم.

استاد حوزه و داشگاه بیان کرد: براساس سبک زندگی رضوی قیل و قال برای جامعه و خانواده مضر است حتی اگر برای احقاق حق باشد چرا که این مسئله سبب افت شخصیت، آبرو ریزی، خوار شدن افراد می شود بنابراین این مسئله در سبک زندگی رضوی مورد پسند نیست.

وی ارتباط با خویشان را از دیگر سیره اخلاقی و زندگی امام رضا(ع) برشمرد و عنوان کرد: صله رحم و ارتباط با خویشان امری مهم در سیره زندگی رضوی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه بهترین راه برای برقراری ارتباط خوب و صله رحم، اذیت نکردن است، تصریح کرد: متاسفانه  مسئله‌ای چون تفاخر سبب کاهش روابط خانوادگی می‌شود که این مسئله در ارتباطات خانوادگی و خویشاوندی زیبا نیست.

واعظ موسوی با بیان اینکه دین اسلام، دین تعادل است، عنوان کرد: مردی که برای آسایش و رفاه فرزندان و همسر خود تلاش می‌کند نباید از سایر امورات دینی خود باز بماند و نباید نسبت به مسائل اعتقادی خویش غفلت کند.

وی گذشت، فداکاری، آموزش صدقه دادن به فرزندان خود، دست‌گیری از نیازمندان را از مهمترین آموزه‌های رضوی در مسائل اخلاقی برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آموزه‌های پرکاربرد و مورد تاکید در سبک زندگی اسلامی سکوت است چرا که سکوت سبب محبوبیت، ابهت و شکوه انسان می‌شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon