ادامه کاهش قیمت نفت ناآرامی‌های سیاسی برای کشورهای عرب خلیج فارس به همراه خواهد داشت

ادامه کاهش قیمت نفت ناآرامی‌های سیاسی برای کشورهای عرب خلیج فارس به همراه خواهد داشت

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه عربی در مقاله‌ای نوشت توطئه عربستان در کاهش قیمت نفت پیامدهای زیانباری برای این کشور و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اینترنتی الرای الیوم در مقاله‌ای به بررسی پیامدهای کاهش قیمت نفت بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پرداخت.

این روزنامه نوشت: درآمدهای هنگفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از فروش نفت (730 میلیارد دلار سالیانه) ایمنی زیادی برای دولت‌های این کشورها در برابر بهار عربی بوجود آورده به گونه‌ای که دولت‌ این کشورها اقدام به افزایش هزینه از 150 میلیارد دلار در سال 2000 به 547 میلیارد دلار در زمان کنونی کرده‌اند که این اقدام با هدف آرام نگه داشتن مردم و سیطره بر آنها بوده است اما این افزایش هزینه که به صورت پرداخت حقوق و بدهی‌ها و افزایش حمایت مالی از سوخت و کالاهای اساسی بوده با اصلاحات سیاسی ریشه‌ای همراه نبوده است.

کاهش قیمت نفت باعث زیان 350 میلیارد دلاری کشورهای عربی  و سقوط بورس‌هایشان می‌شود

کاهش 50 درصدی قیمت نفت طی هفته‌های گذشته و در نتیجه کاهش درآمدهای حاصل باعث زیان 350 میلیارد دلاری سالیانه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و سقوط بزرگ بورس‌ها (50 میلیارد دلار) شده و این موضوع حتما به کاهش هزینه‌ها به اندازه 50 درصد منجر می شود یا آنکه این کشورها را مجبور می‌کند به صندوق‌های ذخیره ارزی که حدود 2500 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد روی بیاورند.

ریاضت اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آغاز شده است

روند ریاضت اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آغاز شده، به طول مثال دبی به دنبال افزایش قیمت برق بوده و کویت نیز به فکر کاهش یارانه سوخت یا برداشتن کامل آن است این در حالی است که برخی کشورها پا را فراتر گذاشته و به دنبال اعمال مالیات بر درآمد هستند.

اشتباه بزرگ کشورهای عربی در شکست آنها در استفاده از درآمدهای زیادی بوده که به دلیل افزایش قیمت نفت تا حدود 150 دلار در هر بشکه حاصل شد. این کشورها از این فرصت استفاده نکرده و اقدام به سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی که باعث متنوع شدن درآمدها و کاهش اعتماد به درآمدهای نفتی می‌شود نکرده‌اند. این در حالی است که 90 درصد از درآمدهای بخش زیادی از کشورهای حوزه خلیج فارس را درآمدهای نفتی تشکیل می‌دهد.

کشورهای عربی خلیج فارس طی 5 سال گذشته مشغول ایجاد هرج و مرج خونبار در سوریه و یمن و لیبی بودند

5 سال گذشته فرصت طلایی برای دولت‌های خلیج فارس برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی ریشه‌ای بوده تا به طبقات فقیر کمک و فرصت‌های شغلی برای بیکاران فراهم شود اما اکثر این کشورها در این مدت مشغول به شکست کشاندن بهار عربی از یک سو و تامین مالی برخی گروه‌ها در کشورهای به خصوص (مثل سوریه و لیبی) بودند/ همچنین این کشورها به دنبال ایجاد هرج و مرج خونبار در برخی کشورها (مثل سوریه، یمن و لیبی) بودند.

اوضاع در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به سرعت در حال تغییر است

این روزها اوضاع در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به سرعت در حال تغییر است و این کشورها برای برداشت صدها میلیارد دلار به صندوق‌های ارزی خود مراجعه کرده‌اند تا بتوانند پرداخت‌ حقوق و بدهی‌ها را همانند گذشته ادامه دهند اما این راه حلی موقت بوده و پیامدهای آن ایمن نیست چون بخش عمده‌ای از این درآمدها نقدی نبوده و امکان برداشت از آنها به هر اندازه‌ای که نیاز باشد وجود ندارد چون این پول‌ها در شرکت‌های غربی، آمریکایی و اروپایی و بورس‌های بین‌المللی سرمایه‌گذاری شده و قوانین و محدودیت‌های خاص خود را دارد.

ادامه کاهش قیمت نفت ادامه سقوط سهام بورس‌های عربی را به همراه دارد

کاهش قیمت نفت برای مدت بیشتر از آنکه انتظار می‌رود ادامه دارد چون تولیدکنندگان داخل و خارج اوپک اقدام به افزایش متفاوت تولید خود کرده‌اند (روسیه تولید خود را بیش از یک میلیون بشکه افزایش داده است) تا بتوانند حداکثر درآمد را برای جبران کاهش قیمت نفت بدست آورند.

ادامه کاهش قیمت نفت و درآمدهای آن به معنای ادامه کاهش قیمت سهام بورس‌های عربی به خصوص شرکت‌های ساختمان سازی بزرگ نظیر "اعمار" امارات و شرکت پیمانکاری "ارابتک" خواهد شد موضوعی که باعث ایجاد رکود در بخش مسکن می‌شود که در پی آنها سهامداران کوچک بیشترین ضرر را خواهند کرد.

"علی النعیمی" وزیر نفت عربستان که مجری سیاست دولت این کشور در نشست اخیر سازمان صادرکنندگان نفت "اوپک" بوده تمام تلاش خود را برای خنثی کردن تلاش کشورهای متضرر از کاهش قیمت نفت (الجزایر، ونزوئلا، ایران، نیجریه و عراق) برای کاهش تولید و افزایش قیمت انجام داد و تولید اوپک (اوپک روزانه 30 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که 18 میلیون آن توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تولید می‌شود) را در سطح کنونی باقی گذاشت.

عربستان وجود هرگونه توطئه علیه روسیه و ایران در کاهش قیمت نفت را رد کرد

النعیمی در سخنرانی که دو روز پیش در ابوظبی در کنفرانس انرژی انجام داد وجود هرگونه توطئه درباره تلاش عربستان برای باقی ماندن سطح تولید نفت اوپک را رد کرد و گفت تصمیم‌های نفتی عربستان بر پایه‌های اقتصادی بوده و باهدف آسیب رساندن به اقتصاد روسیه (روسیه در پی کاهش قیمت نفت 100 میلیارد دلار ضرر می‌کند) و ضرر شدن به ایران و اقتصادش نیست.

روزنامه الرای الیوم در ادامه این مقاله نوشت: با نظر النعیمی در این باره اختلاف داریم و بر اساس منابع مطمئن نفتی، اصرار عربستان در عدم کاهش تولید با هماهنگی با واشنگتن و با هدف انتقام از دو کشور ایران و روسیه بوده است تا از این راه بر روسیه فشار وارد آورده تا حمایت‌های خود از جنگجویان در اوکراین را متوقف کرده و از شبه جزیره کریمه عقب نشینی کند و ایران را نیز تحت فشار قرار داده تا حمایت‌هایش از نظام سوریه و حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله لبنان متوقف کند.

کاهش قیمت نفت در آینده ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی را برای کشورهای عربی به همراه خواهد داشت

اگر نظریه توطئه تایید شود که احتملا نیز تایید شده است، عربستان با این اقدام خود در حال شلیک به پای خود و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است چون کاهش قیمت نفت و درآمدهای آن نتایج منفی برای این کشورها به همراه خواهد داشت و چه بسا با ادامه کاهش قیمت نفت و ادامه آن برای چندین سال آینده با ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی همراه شود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان