تخریب گسترده منازل فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌های صهیونیست نشین برای یهودی سازی قدس

تخریب گسترده منازل فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌های صهیونیست نشین برای یهودی سازی قدس

خبرگزاری تسنیم: شهرک‌های صهیونیست نشین و توسعه آن از جمله در قدس باعث جدا شدن مناطق فلسطینی از یکدیگر و ایجاد مشکلات فراوان می شود و با وجود اعتراضات و انتقادهای بین المللی، رژیم صهیونیستی همچنین به این اقدامات تجاوزکارانه ادامه می دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رژیم صهیونیستی، تخریب گسترده منازل فلسطینی‌ها در بیت المقدس با هدف خالی کردن این شهر از وجود آنها و یهودی کردن کامل آن را در چارچوب یک سیاست آشکار و استراتژیک خود در پیش گرفته است.

طرح سری اولمرت برای تخریب گسترده منازل فلسطینی‌ها در قدس

شهرداری قدس اشغالی در زمانی که ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، شهردار آن بود، نقشه سری را برای انجام تخریب گسترده منازل فلسطینی‌ها در این شهر به شکل زیر تهیه کرد:

-صدور 14 فرمان برای تخریب در سال 1994 میلادی

-اولمرت در پنج ماه نخست سال 1995 میلادی، 49 فرمان تخریب منازل فلسطینی ها را امضا کرد.

البته رژیم صهیونیستی برای توجیه تخریب منازل فلسطینی‌ها بهانه‌های مختلفی از جمله نداشتن مجوز ساخت و یا تخریب با تکیه بر قانون ظالمانه موسوم به املاک غائبین(فلسطینی هایی که به دلایلی همچون کار و یا تحصیل در قدس حضور ندارند) می تراشد، هر چند برای ارتکاب جنایات خود اعتنایی به افکارعمومی ندارد.

جمعیت‌های صهیونیستی افراطی در می 1967 میلادی خواستار تخریب تمام منازل فلسطینی‌ها در بیت المقدس شده و مدعی شدند باقی ماندن 90 هزار عرب(فلسطینی) در قدس، این شهر را در آینده به ایرلند شمالی تبدیل خواهد کرد.

صدور قانون موسوم به املاک غائبین و مصادره اراضی تمام مناطق از طریق مدیریت املاک غائبین و محروم کردن تمام کسانی که به خاطر تجارت یا کار یا تحصیل و یا ... در قدس حضور ندارند، بر خلاف ماده سوم منشور جهانی حقوق بشر و مغایر با قطعنامه شماره 194 صادره در سال 1948 میلادی است که بر بازگشت تمام آوارگان به سرزمینی که از آن رانده شده اند، تاکید می کند.

وادار کردن ساکنان عرب(فلسطینی) بیت المقدس به دریافت مدارک شناسایی اسرائیلی و نه عربی و اعمال محدودیت های زیاد درباره آنها
جایگزین کردن واحد پول اسرائیل به جای واحد پول و به زندان انداختن کسانی که ثابت شود پول اردنی در اختیار دارند همراه با اعمال شاقه یکی دیگر از اقدامات ظالمانه صهیونیست ها در بیت المقدس به شمار می رود.

جلوگیری از ورود کالاها و سبزیجات و میوه از کرانه باختری به بیت المقدس که به اقتصاد و تولیدات فلسطینی به شدت ضربه زده است.

برخورد سرکوبگرانه با هر کس که از همکاری با صهیونیست ها خودداری کند یا اشغال شهر بیت المقدس و حاکمیت اسرائیل بر آن را به رسمیت نشناسد.

همچنین باید به غصب زمینی در محله ابوغنیم در بیت المقدس برای احداث واحدهای مسکونی برای صهیونیست ها و تخریب منازل در نزدیکی بیت المقدس به بهانه نداشتن مجوز اشاره کرد.

مقامات صهیونیست، با بستن جاده مواصلاتی میان روستاهای شمال غرب قدس و روستای ابوغوش، مقررات منع آمد و شد را در روستای الغیزاریه اعمال کردند.

ترفندها و شیوه های کثیف برای اخراج فلسطینی ها از قدس

بازنگری در مجوزهای ساخت مسکن به ساکنان عرب بیت المقدس، این مجوزها به آنها اجازه می داد برای مدت سه سال به خارج رفته و برای مدت دیگری این مجوزها را تمدید کنند، اما رژیم صهیونیستی با تشدید اقدامات محدود کننده، مدارک شناسایی را از آنها گرفتند تا بار دیگر به قدس برنگردند.

توفا الینسون سخنگوی وقت وزارت امور داخلی رژیم صهیونیستی در توجیه آواره کردن فلسطینی ها از خانه و کاشانه شان مدعی شده است این وزارت حق دارد نام هر کس را که ثابت شود به مدت هفت سال پیاپی در شهر قدس اقامت ندارد، از رایانه وزارت حذف کند.

عملیات اخراج و کوچاندن فلسطینی ها به شکل علنی انجام شده و می شود و حتی شخصیت های مطرح دارای جایگاه برجسته و رهبران ملی و دینی و اندیشمندان فلسطینی را در برگرفته است، به عنوان مثال، صهیونیست ها، شیخ عبدالحمید رئیس شورای اسلامی عالی را به سبب مخالفت با دخالت صهیونیست ها در امور موسسات عربی که از خودمختاری برخوردارند و هزاران فلسطینی عادی را از قدس اخراج کرده اند.

اعمال منع آمد و شد و بازرسی شبانه

مقامات صهیونیست از مقررات منع آمد و شد و بازرسی شبانه برای ارعاب فلسطینی ها و ایجاد رعب و وحشت در میان آنها استفاده می کنند به طوری که هنگام خروج فلسطینی ها از منازلشان در نیمه های شب، نظامیان صهیونیست در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان فلسطینی ها به ویژه زنان و کودکان و وادار کردن آنها به ترک خانه هایشان به بازرسی آنها دست می زنند و هنگامی که هر کس از بازرسی فرار کند، هدف تیراندازی با گلوله جنگی قرار می گیرد که یا به شهادت می رسد یا زخمی می شود.

نقش شهرک های صهیونیست در سیاست یهودی سازی قدس

رژیم صهیونیستی سیاست ساخت شهرک سازی در بیت المقدس را پس از جنگ 1967  میلادی در پیش گرفت و از زمین ها و عملیات شهرک سازی برای فشار بر حکومت های عربی برای پذیرفتن اصل مذاکره استفاده کرده است و آنگاه با رویکرد امنیتی و حالتی مستبدانه و زورگویانه اعلام می کند که امکان عقب نشینی از برخی مناطق امکان ندارد.

مقامات صهیونیست معتقدند که مساله شهرک سازی در مناطقی که دارای اهمیت و جایگاه استراتژیک و نظامی است، یکی از شیوه ها و وسایل مهمی در مناقشه سیاسی درباره مسائل تاسیس مرزهای اسرائیل جعلی به شمار می رود.

اسحاق رابین درباره اهمیت شهرک های صهیونیست معتقد است که "شهرک ها، نقش استراتژیک در تقویت وضع امنیتی اسرائیل و پایه اساسی و قوی برای درخواست تل آویو مبنی بر صلح در مرزهای امن به شمار می رود که می توان از آن دفاع کرد و هدف شهرک سازی، مشخص کردن و گسترش مرزهایی است که می توان از آن دفاع کرد".

آریل شارون نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هم ابراز عقیده کرده بود که نظام شهرک ها باید در دفاع منطقه ای عمومی وارد شود.
عزر وایزمن (وزیر جنگ و رئیس اسبق رژیم صهیونیستی که شهرت خود را عمدتا به عنوان یک نظامی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در دوران جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل کسب کرد، وی طی سال های 1993 تا 2000 میلادی ریاست رژیم اشغالگر قدس را برعهده داشت) بر این باورد بود که "مساله شهرک سازی ارتباط نزدیکی با مسائل امنیت اسرائیل و به طور مشخص با مرزهای اسرائیل در آینده دارد".

مناخیم بیگین نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در سخنانی در سال 1967 میلادی گفته است "ما هرگز در مناطقی که ارتش ما در جنگ اشغال کرد، نخواهیم ماند، بلکه در راستای حمایت از شهرک سازی برای تحمیل شرایط خود اقدام خواهیم کرد"

حاخام موشی لونجر حاخام شهرک کریات اربع گفته است "شهرک سازی پیام قدرتمند یهودیان به شمار می رود و هیچ پیامی مهمتر از شهرک سازی وجود ندارد"

صهیونیست‌ها بر ضرورت توسعه عملیات شهرک سازی در تمام فلسطین اشغالی تاکید می کنند و آن را به زعم خود حق مردم یهودی می دانند.

پس از جنگ اکتبر 1973 و تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1982 میلادی، جریانی در رژیم اشغالگر قدس ظهور کرد که خواستار ارائه امتیازهایی در زمینه عقب نشینی و اعتراف به حقوق فلسطینی ها شده و آن را بهترین راه برای تامین امنیت صهیونیست ها قلمداد کرده بود.

شهرک سازی به طور جدی پس از جنگ اکتبر 1973 میلادی مورد توجه رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

با وجود اختلاف دیدگاه‌ها و رویکردها میان احزاب مختلف اسرائیلی، آنها درباره بیت المقدس اتفاق نظر دارند.بسیاری از شهرک های صهیونیست نشین هم در بیت المقدس و اطراف آن ساخته شده و می شود.

شهرک‌های صهیونیست نشین باعث جدا شدن مناطق فلسطینی از یکدیگر و ایجاد مشکلات فراوان برای فلسطینی ها می شود و با وجود اعتراضات و انتقادهای بین المللی، رژیم صهیونیستی همچنین به توسعه شهرک های صهیونیست نشین ادامه می دهد.

سیاست احزاب به طور اساسی و مستقیم بر عملیات شهرک سازی در بیت المقدس با اخراج فلسطینی ها و بستن راه به امکان تقسیم آن(یک بخش برای فلسطینی ها و یک بخش برای صهیونیست ها) مبتنی است، یکی از مهمترین پروژه های شهرک سازی، طرحی موسوم به طرح شارون بود که عبارت ستون فقرات دوگانه بر آن اطلاق شد که از مهمترین بندهای این طرح، ایجاد سه مرکز شهری بزرگ در کرانه باختری که یکی از آنها در ورودی های قدس باشد، بوده است.

صهیونیست ها، شهرک سازی را پایه مهمی برای تبدیل صهیونیست‌ها به اکثریت در مناطق اشغالی برای جذب بیشتر مهاجران یهود قلمداد می کنند.

همه احزاب و طیف‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی، درباره شهرک سازی کاملا اتفاق نظر دارند، زیرا این روند تاکنون باعث غصب و بلعیده شدن بخش‌های زیادی از اراضی فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه شد که البته رژیم صهیونیستی چند سالی می‌شود که زیر فشار مقاومت مجبور به تخلیه شهرک‌های صهیونیست نشین از نوار غزه و خروج مفتضحانه از این منطقه شده است.

رژیم صهیونیستی پس از جنگ ژوئن 1967 میلادی، شیوه های مختلفی را در شهرک سازی در پیش گرفته است که شامل زیر است :

-تکیه بر گروه‌های دینی -افراطی فعال در زمینه شهرک سازی؛

-ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان مناطق فلسطینی نشین در تلاش برای اخراج آنها و خالی کردن شهر قدس از آنها از طریق اقدامات مختلف

-تلاش برای افزایش ارتباط شهرک‌ها با مراکز و شهرهای صهیونیست‌نشین از طریق گسترش شبکه‌های مواصلاتی که در این زمینه، هزار و 70 دونم از اراضی مناطق السوامره، صور، باهر، ابودیس والطور در دوم فوریه سال 1995 میلادی به  بهانه ساخت کمربندی قدس اشغال شد.

-تلاش برای ایجاد مراکز صنعتی در قدس برای مرتبط کردن آنها به موسسات صهیونیستی؛

-تکمیل عملیات یهودی سازی از طریق تدوین قانون در سال 1980 میلادی در کنیست(پارلمان) که این قانون بر یکپارچه شدن قدس و قرار دادن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تصریح می کند. با وجود اعتراض نهادهای بین المللی از جمله  شورای امنیت به این قانون و صدور قطعنامه 178 در سال 1980 میلادی، اقدامات و تدابیر رژیم صهیونیستی در بیت المقدس و تلاش برای گسترش شهرک سازی در آن همچنان ادامه دارد.

رژیم صهیونیستی با بیرون راندن ساکنان اصلی بیت المقدس یا کسانی که به خاطر شرایط اشغال در قدس حضور ندارند یا کسانی که به خاطر مسائل امنیتی مد نظر رژیم بیرون رانده شدند، بر عملیات شهرک سازی در قدس برای ایجاد کمربند و حصار شهرک نشینی در اطراف مناطق عربی(فلسطینی) قدس در کنار محاصره شهر با حصار شهرک سازی جدید تکیه کرده است که در این زمینه می توان به ساخت شهرک‌هایی همچون رامات، اشکول، معالوت دفنا، محله شامیرا، محله سانهدریا در نزدیکی شعفاط، شهرک کوی دانشگاه دانشجویان دانشگاه عبری، شهرک جیلو(گلیو یا شرقات) در نزدیکی بیت صفافا و معالیه ادومیم و ایجاد مناطق مسکونی بزرگ در اطراف قدس و مناطق مسکونی وابسته به دانشگاه عبری و بیمارستان هداسا از سوی دیگر و نیز محله غفعات همفتار در محله الشیخ جراح و سیطرهه بر 394 دونم برای ساخت هزار و 59 واحد مسکونی در اراضی روستای دیراستیا و ساخت صدها واحد شهرک نشینی در مناطق مختلف از جمله در محله سلوان در مرکز قدس قدیمی اشاره کرد.

سیاست رژیم صهیونیستی در چارچوب طرح استراتژیک این رژیم در خصوص شهر قدس بر ایجاد آنچه به قدس بزرگ نزد صهیونیست ها معروف است و مرزهای آن از طریق گسترش دامنه شهرک سازی وامتداد آن به اطراف شهر از طریق شهرهای دیگر مانند رام الله و حومه شهر الخلیل و منطقه الخان واللطرون در سمت غرب معروف است. همچنین شهرک سازی، تعداد زیادی از شهرهای عربی از جمله البیره، بیت لحم، بیت جالا و بیت ساحور را در محاصره خود قرار داده است.

همچنین باید به ساخت شهرک های فراوان در قدس و اطراف آن و ایجاد کمربند امنیتی شهرک نشینی در اطراف این شهر اشاره کرد، تیاهودروبلس رئیس اداره شهرک سازی تابع یک سازمان صهیونیستی درباره ساکنان فلسطینی گفته است "اینها سرطانی هستند که قدس را احاطه کرده‌اند و باید آن را نابود کرد" اقدامات عملی صهیونیست ها علیه ساکنان فلسطینی و تجهیز شهرک نشین های صهیونیست به سلاح برای حمله به فلسطینی ها، اظهارنظر این مقام صهیونیست را تایید می کند.

آمارهای ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی، جمعیت قدس شرقی را 400 هزار نفر یهودی در کنار 190 هزار عرب برآورد کرده است، با این حال مشاور شهردار صهیونیست قدس بر ضرورت توسعه و افزایش شهرک سازی در قدس و لزوم گسترش دامنه مرزهای قدس تا رود اردن تاکید کرده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان