مشکلات اقتصادی مهمترین دغدغه صهیونیست‌ها در انتخابات آتی خواهد بود

مشکلات اقتصادی مهمترین دغدغه صهیونیست‌ها در انتخابات آتی خواهد بود

خبرگزاری تسنیم: افزایش هزینه‌های اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی مهمترین مسئله‌ای است که ذهن رأی‌دهندگان اسرائیلی را در انتخابات ۱۷ مارس به خود مشغول کرده و این مسئله می‌تواند ائتلاف سیاسی نخست‌وزیر اسرائیل را با لرزش جدی روبه‌رو کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، افزایش هزینه‌های زندگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین موجب خشم شهرک‌نشینان صهیونیست شده است. در سرزمینی که نفوذ احزاب کوچک پیش‌بینی انتخابات را مشکل کرده است بسیاری از کارشناسان هنوز بر این باورند که نتانیاهو همچنان شانس بیشتری برای کسب قدرت دارد.

بر اساس این گزارش تمرکز بر سیاست داخلی و وضعیت اقتصادی به جای تمرکز بر امنیت و دستیابی به سازش با فلسطینی‌ها به این معنی است که پیش‌بینی انتخابات آتی اسرائیل با دشواری بیشتری روبة‌رو خواهد بود.

افزایش هزینه‌های زندگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به مهمترین موضوع سیاسی از سال 2011 میلادی تاکنون تبدیل شده است، یعنی زمانی که صدها هزار اسرائیلی در اعتراض به افزایش قیمت کالاها به خیابان‌ها ریختند.

در انتخابات 18 ماه قبل این مسئله کمک زیادی به یائیر لپید کرد تا بتواند وزیر دارایی اسرائیل شود؛ ولی از آن زمان تاکنون بسیاری از اسرائیلی‌ها بر این باورند که لپید در عمل به قول‌های خود برای اصلاحات اقتصادی ناکام بوده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انتخابات آتی با کاهش آرا روبه‌رو خواهد شد.

نظرسنجی‌ها حاکی است که رأی دهندگان اسرائیلی به سوی یک حزب جدید به رهبری موشه کالون تغییر نظر داده‌اند، کالون از معدود سیاستمداران اسرائیلی است که به‌عنوان یک اصلاح‌طلب اقتصادی اعتباری نزد مردم دارد.

نتانیاهو در طول زمامداری بیشتر به مسائل امنیت ملی توجه داشته و تمرکز کمتری به مسائل اقتصادی داشته است.

اسرائیل یک کشور ثروتمند به‌شمار می‌رود ولی قیمت‌ها در آن بالاتر و سطح دستمزدها کمتر از آمریکا و غرب اروپاست. نظرسنجی انجام شده توسط رژیم صهیونیستی در ماه ژوئن نشان می‌دهد که 40 درصد اسرائیلی‌ها قادر به تامین نیازهای خود نیستند و 47 درصد آنها نیز از وضعیت اقتصادی راضی نیستند.

قیمت سبدی متشکل از کالاهای اساسی در اسرائیل 12 درصد بیشتر از میانگین قیمت این کالاها در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی است. میانگین درآمد ناخالص اسرائیلی‌ها نیز سال گذشته 10 هزار دلار کمتر از کشورهای عضو این سازمان بوده است.

در حالی که شاخص قیمت مصرف‌کننده در اسرائیل طی 11 سال گذشته 23 درصد رشد داشته قیمت مواد غذایی با رشد شدید 39 درصدی روبه‌رو شده است.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان