ناگفته‌هایی از تلاش استاد پرورش در تربیت شاگرد علیه جریان بهائیت

ناگفته‌هایی از تلاش استاد پرورش در تربیت شاگرد علیه جریان بهائیت

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه اصفهان می‌گوید: "استاد پرورش ضدبهائیت ‌خیلی از جوان‌ها را تربیت می‌کرد، اینها خودشان می‌رفتند در جلسات بهائی‌ها می‌نشستند و آنها را از رده خارج کرده جلسات را به‌هم می‌ریختند".

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، بیان ویژگی‌های شخصیتی استاد سید اکبر پرورش از نگاه بزرگان کشور و اصفهان، بدون شک ما را به نقطه‌هایی می‌رساند و ما را بیش از پیش با شخصیت این چهره انقلابی آشنا می‌کند. آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد، امام جمعه اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری است که در دوران حضور مرحوم استاد پرورش در مجلس شورای اسلامی با وی ارتباط بسیاری داشت.

متن گفت‌وگوی آیت‌الله طباطبائی‌نژاد با خبرنگاران تسنیم را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: چه شد که با مرحوم پرورش آشنا شدید و این آشنایی تا چه‌اندازه نزدیک بود؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: با مرحوم استاد پرورش از دور آشنائی داشتیم به‌خاطر اینکه ایشان یکی از مبارزانی بود که قبل از انقلاب در اصفهان به‌ویژه بین جوانان خیلی شاخص بود به‌طوری که در اصفهان وقتی جوانان می‌گفتند "حاج آقا"، یعنی حاج آقای پرورش. با اینکه ایشان در سن جوانی به سر می‌برد، در مسائل مذهبی تبحر داشت، انسان عارفی بود و ما هم دورادور سخنرانی‌های ایشان را می‌شنیدیم.

"‌ یکی از بهترین وزرایی که به چشم دیدم، استاد پرورش بود"

استاد پرورش کارها و گروه‌هایی را درست کرده بود برای اینکه تربیت‌شان کند، خاطراتی را از ایشان می‌شنیدیم ولی مسیر ما مسیر دیگری بود، چون ما هم درست است که از استان اصفهان بودیم ولی مسیرمان از راه اصفهان نبود. از راه کاشان به اردستان بود و جایی هم که برای تبلیغ می‌رفتیم، جدا بود.

در واقع ما می‌رفتیم کارهای تبلیغیِ روحانی و آخوندی انجام می‌دادیم، ایشان کارهایش نوع دیگری بود و بیشتر هم در داخل اصفهان، این است که از کارهای باارزش ایشان خبر داشتیم اما ارتباط نزدیکی با هم به‌صورت مستقیم نداشتیم مگر اینکه یکی دو بار که به شهرستان اردستان تشریف آورده بودند، من آنجا خدمت ایشان رسیده بودم ولی بیشتر آشنایی به‌قول معروف فیزیکی ما در مجلس دوره سوم و چهارم بود که خدمت ایشان بودیم.

قبل از آن‌هم که ایشان وزیر بود، کارهایشان را از دور رصد می‌کردیم، به‌عنوان یک فرد انقلابی که ما هم در کار انقلاب بودیم، همین طوری که الآن هم کار وزرا را رصد می‌کنیم، کار ایشان را هم رصد می‌کردیم و از بهترین وزرایی بود که به‌واقع با دلسوزی کار و خدمت می‌کرد.

من خودم هم دوره سوم و چهارم در مجلس شورای اسلامی بودم و با ایشان آشنایی نزدیک پیدا کردیم، به‌هرحال دنبال فرصتی بودیم که یکدیگر را ببینیم و با هم باشیم و به‌قول عرب‌ها گعده با هم داشتیم یعنی نشست‌هایی را در کمیسیون‌ها با هم داشتیم که به‌واقع ما از وجود ایشان استفاده می‌کردیم.

تسنیم: کدام ابعاد شخصیتی مرحوم پرورش برای شما جالب و تحسین برانگیز بود؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: آقای پرورش انسان بسیار باذوقی بود به‌ویژه در مسئله شعر که اشعار خیلی نابی انتخاب کرده بود و اینها را به‌جا می‌گفت، یعنی در صحبت‌هایش یک بار شعری را آن‌قدر زیبا در جای خودش به کار می‌برد که سبب لذت انسان می‌شد، حالا یک کسی شعری می‌داند یا قرآن یا روایتی آموخته اما جای به کار بردنش را نمی‌تواند تنظیم کند اما ایشان خیلی جای شعر، روایت و آیه را به‌جا و در موقع خودش بیان می‌کرد که خیلی در دل آدم جا می‌گرفت.

آقای پرورش انسانی بود که قبل از انقلاب یک خدمتگزار شجاع بود و سخنرانی‌های‌شان را در میدان امام اصفهان همه ما و شما دیده‌ایم و شنیده‌ایم، در فیلم‌های سخنرانی‌اش که در حال جوانی چه‌جور فریاد می‌زند و بیشتر جلساتی که با جوان‌ها در خانه‌ها و در نشست‌های خصوصی داشت خیلی سبب پرورش دادن جوان‌ها بود و خوب تربیتشان می‌کرد.

تسنیم: از فعالیت‌های ایشان علیه بهائیت، تربیت جوانان انقلابی و فعالیت‌های قبل و بعد از انقلاب ایشان بفرمایید.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: ضدبهائیت ایشان خیلی از جوان‌ها را تربیت می‌کرد. اینها خودشان می‌رفتند، در جلسات بهائی‌ها می‌نشستند و از شاگردان مرحوم پرورش کسی می‌رفت در یک جلسه‌ای و آنها را از رده خارج می‌کرد. آقای پرورش هم که به‌جای خودش در این زمینه فعالیت می‌کرد، حتی شاگردانشان که اهل حفظ روایت و قرآن بودند و در واقع بچه‌های خوبی را تربیت می‌کرد که انسان به حال این بچه‌ها غبطه می‌خورد که چقدر زیبا تربیت شده‌اند و بی‌جهت نبود که حاج آقا در کل اصفهان بین جوان‌ها محبوب و تأثیرگذار بود.

در مجلس شورای اسلامی هم از روی انصاف بگویم آدم تأثیرگذاری بود که عضو هیئت رئیسه هم بودند، فکر می‌کنم دوره چهارم از هیئت رئیسه بود که همه دوستش داشتند یعنی دارای برخورد انسانی و اسلامی بود و با اینکه هدفی خاص داشت و شاید خیلی‌ها با اهداف ایشان موافق نبودند اما در برخورد با همه برخورد انسانی و خوب داشت که مورد محبت بیشتر مجلسی‌ها بود.

تسنیم: ویژگی‌های اخلاقی استاد در مجلس چگونه بود؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: از نظر اخلاقی و خطی همیشه در مجلس دو خط متقابل با هم بوده‌اند و شاید خط یکدیگر را هم قبول نمی‌کردند اما آقای پرورش را از نظر اخلاقی همه قبول داشتند، از نظر خطی هم از قبل از انقلاب تا هنگام رحلتشان در خط امام و رهبری بود و در همه مسیرها و خط و خطوطی که پیدا شد.

باید بگویم گروه‌هایی که آمدند، سبب نشدند که در هیچ کجا او از خط امام تخطی کند. پرورش انسانی انقلابی، مجاهد، سیاسی و متفکر و عارف بود، قبل از انقلاب کارهایش را از دور رصد می‌کردیم خبر می‌آوردند و می‌گفتند آقای پرورش چه می‌کند، با چه‌کسانی کار می‌کند ولی ارتباط ما به‌صورت رودررو و از نزدیک با ایشان بیشتر در مجلس بود.

تسنیم: خاطره‌ای از زندگی استاد پرورش در دوران قبل از انقلاب به یاد دارید؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: قبل از انقلاب هم سخنرانی ایشان در میدان امام را که خیلی شجاعانه بود به یاد می‌آورم، قرآن کریم را هم خیلی زیبا تفسیرمی‌کرد، قرآن را خوب می‌فهمید و تفاسیر ایشان نه‌فقط به‌صورت ترجمه‌ای که محتوای قرآن را بیان می‌کرد، آدم می‌فهمید از یک روحانی شاید کم نداشت یک روحانی که کار کرده باشد در مباحث قرآنی.

تسنیم: یکی از ویژگی‌های خاص استاد پرورش، این بود که ایشان در سن جوانی به درجات بالایی رسید. در این زمینه خاطره‌ای از ایشان دارید؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: همین که در جوانی با همه این بزرگان قدم می‌زد و با آنان بود و در وزارت دفاع و بعد هم سنی نداشت که وزیر آموزش و پرورش شد، در مجلس هر کجا بود به‌خاطر آن سابقه انقلابی‌اش و به‌خاطر هوش، ذکاوت، سیاست و فهمی که داشت همیشه کنار بزرگان بود، کنار مرحوم شهید بهشتی و رهبر معظم انقلاب بود، در کارهای انقلاب همیشه و حتی در مجلس، در قانون‌گذاری و در قانون اساسی فعال بودند.

ایشان عضو خبرگان قانون اساسی بود و این خیلی مهم است یعنی یک کسی نه روحانی باشد نه سن زیادی داشته باشد چون آن موقع شاید 34 یا 35 سالش بیشتر نبود و شاید هم کمتر، حدود 65، 72 یا 73 سالش بود که فوت کرد 34 یا 35ساله که بود یک جوان آن هم جوانی نه روحانی که برود عضو خبرگان بشود کنار افرادی مثل شهید بهشتی و دیگر اعضائی که در رابطه با مسئله قانون اساسی بخواهد نظر بدهد، این خیلی دلیل بر هوش و ذکاوت و کار علمی است که ایشان در جوانی‌اش انجام داده بود.

تسنیم: درباره آن مرحوم از مناظره مجلس سومی‌ها با شورای نگهبان چیزی به یاد دارید؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: بله، یک چیزی یادم هست که دقیق به یاد نمی‌آورم درباره چه بود ولی چون قرار بود که من صحبت کنم و چون خودم اعتقادم این بود که آقای پرورش اگر صحبت کند، بهتر از من می‌تواند حق مطلب را ادا کند. بنابراین از وقت خودم گذشتم و وقتم را به ایشان دادم که صحبت کند، مطلب کلی‌اش را می‌دانم که این گونه است حالا خصوصیاتش یادم نیست.

البته می‌دانم موضوعی بود درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان که به‌اعتقادم اگر ایشان صحبت می‌کرد، حق مطلب را بهتر می‌توانست ادا کند، چون هم سابقه این کار را داشت هم بیان شیرینی داشت که به‌انصاف خیلی هم خوش‌بیان بود. آدم لذت می‌برد وقتی صحبت می‌کرد، از حرف‌زدنش، از ادبیاتی که در گفتار داشت کِیف می‌کردیم، یادم است که وقتم را دادم گفتم ایشان بهتر می‌تواند حق مطلب را ادا کند.

در دور سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی ما خاطرات زیادی با ایشان داشتیم، الآن یک چیزی نزدیک به 20 سال می‌گذرد، خوب، خیلی خاطرات یادم نمانده، با مرحوم پرورش جلسات خصوصی زیادی داشتیم حتی بین فاصله زنگ تفریح مجلس که بود من با یکی 2 نفر دیگر خدمت آقای پرورش می‌رفتیم و به‌واقع لذت می‌بردم از مصاحبت و همراهی با ایشان.

"پیام رهبر معظم انقلاب درباره استاد پرورش یک بیانیه ممتاز بود"

تسنیم: نظر شما در مورد پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برای درگذشت مرحوم استاد پرورش چیست؟

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: همان‌طور که فرمودند رهبر معظم انقلاب درباره افرادی که فوت می‌کنند خیلی بیانیه نمی‌دهند اما اگر بیانیه حضرت آقا را در مورد مرحوم پرورش ملاحظه کنید، گویی ایشان می‌خواستند یک چیزهایی بگویند که زیاد هم اگر می‌خواستند بگویند دیگر از حالت بیانیه فوت خارج می‌شد.

آقا در این پیام به ویژگی‌های قبل از انقلاب و بعد از آن دوران اشاره کرده بودند، به‌انصاف بیانیه ممتاز و تاحدودی طولانی هم بود. به‌طور معمول ایشان در یک بیانیه فوت از متوفی تعریف نمی‌کنند اما از مرحوم پرورش خیلی تعریف کردند.

تسنیم: به‌هرحال مرحوم پرورش یاور صدیق انقلاب و امام و رهبری بودند.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد: بله، همان است که عرض کردم، آقای پرورش به‌واقع مدت‌ها پیش از انقلاب اسلامی از نوجوانی‌اش با امام و با مرحوم آیت‌ا‌لله خادمی که محور انقلابیان در اصفهان بوده و همیشه همراه و همیار ایشان بود تا انقلاب شد و بعد از آن هم که نخستین کار همان مسئله خبرگان قانون اساسی است که در آنجا فعال بود، سپس وزیر شد، بعد نماینده بود، همیشه در کار انقلاب بود و مواضعشان را من می‌دانم که چون با مواضع خود ما هم یکی بود و با هم بودیم همواره در کلیت یکی بود.

"استاد پرورش حتی یک لحظه از خط امام منحرف نشد"

من هم عرض کردم در حقیقت یک لحظه ما مرحوم آقای پرورش را ندیدیم که از خط امام منحرف باشد حتی یک لحظه، همواره در خط امام و حامی خط امام بود. به‌طور طبیعی تعدادی از افراد که حرف‌های خلاف نظرات امام را می‌زدند مثل همان نظارت شورای نگهبان که می‌دانید یک خطی می‌گفتند نظارت، نظارت استصوابی نیست فقط همان نظارت باید داشته باشد اما این صواب است که باشد صواب استصوابی یعنی این‌که نه اگر فردی به درد کار نمی‌خورد باید کنار گذاشته شود و اگر به درد می‌خورد بیاید، آنها می‌گفتند نه، فقط نظارت بکنند، یعنی نظارت محض اما کاری نباید انجام بدهند و نظارتشان نظارت استصوابی نیست.

مرحوم پرورش رضوان الله تعالی علیه در دوران بحرانی که این حرف خیلی زیاد مطرح می‌شد، خیلی مقاومت می‌کرد صحبت و سخنرانی می‌کرد، ما هم می‌گفتیم، ولی خوب، ایشان با بیان‌ زیبایی مطلب را روشن می‌کرد، هم برای نماینده‌ها هم برای جلساتی که می‌رفت سخنرانی می‌کرد، من به‌نظرم آنچه بلد بودم برای آقای پرورش بهتر بود که خودش صحبت ‌کند ما نمی‌توانیم خیلی ادبیات خاصی به کار ببریم ولی به‌انصاف از هر جهتی یک انسان شایسته و لایقی برای خیلی کارها بود و متأسفانه زود مریض شد وگرنه تا آخرین لحظات باید در رأس امور باشد.

خداوند ان‌شاءالله ایشان را غریق دریای رحمتش بگرداند و به ما هم توفیق بدهد که در ابتدا قدر این آدم‌هایی را که حالا از دست داده‌ایم یادمان نرود و قدرشان را بدانیم و خاطراتشان را همواره زنده نگه داریم، برای اینکه اینها به‌واقع می‌توانند الگویی برای جوان‌های ما و برای مردم ما باشند.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon