قدم به قدم تا ملاقات "غریب الغربا"؛ عاشقان پیاده وارد حریمش می‌شوند‌

قدم به قدم تا ملاقات "غریب الغربا"؛ عاشقان پیاده وارد حریمش می‌شوند‌

خبرگزاری تسنیم: همه ساله با آغاز ماه محرم که به واقع ماه امام حسین(ع) است با امام زمان(عج) خویش هم‌ناله می‌شویم و تا ایشان اذن دخول ندهند، قطره اشکی هم ریخته نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، همه ساله و در دهه آخر ماه صفر که از امسال به نام دهه شفاعت نامگذاری شده است بسیاری از شیفتگان و عاشقان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به مناسبت شهادت این امام همام با پای پیاده در قالب کاروان‌ها، دسته‌جات و هیئات‌ مذهبی خود را به مرقد مطهر ایشان می‌رسانند تا در این مصیبت بزرگ شرکت کنند و در این مکان مقدس با فرزند گرامیشان حضرت جواد الائمه(ع) و امام زمان(عج) هم‌ناله شوند.

در مسیرهای منتهی به مشهد الرضا(ع) شاهد خیل عظیم زائران پیاده امام رضا(ع) بودم و قلم را روی کاغذ نهادم تا این بار قلم در این راه حرکت کند و حرف‌های دل عاشقان و مشتاقان امام رضا(ع) را بنویسد، حضوری که شاید به زبان و قلم قابل وصف و توصیف نباشد و باید تنها این شور و شوق را از نزدیک نظاره کرد.

همه ساله با آغاز ماه محرم که به واقع ماه امام حسین(ع) است با امام زمان(عج) خویش هم‌ناله می‌شویم؛ تا ایشان اذن دخول ندهند قطره اشکی هم ریخته نمی‌شود و در آخر صفر هم با شهادت غَریبَ الغُرَبا، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) این عزاداری‌ها به ویژه در مشهد مقدس به اوج خود می‌رسد. امت ولایت‌مدار پرونده دو ماه عزاداری خود را تقدیم امام هشتم(ع) می‌کنند، به امید آن‌که مورد رضایت عالم آل محمد(ص) واقع شود.

به امام رضا(ع) «غـَریبَ الغُرَبا» می‌گویند، اما به واقع غریب به چه معناست؟ غریبه کیست؟ غریب یعنی دور از وطن، اما حضور پرشور و میلیونی مردم در طول سال به بارگاه منور رضوی و به ویژه در ایامی که مختص امام رضا(ع) بوده و هست، چیزی از غربت ایشان در مقابل امام حسن مجتبی(ع) که در خانه خود هم غریب بودند نشان نمی‌دهد.

یا امام رضا، هر وقت حاجتی دارم، مهمان حرمت هستم و آن قدر دخیل می‌بندم تا حاجتم روا شوم. آ‌ن‌قدر بی‌معرفت هستم که تنها در مواقعی که با مشکلی مواجه هستم یاد امام رضا(ع) می‌کنم و نشده است که در زمان خوشی‌ام خدمت ایشان مشرف شوم و شکرگزار باشم و به واقع چقدر ماه‌های خدا عجیب است، دوازده ماه به نیت دوازده امام، زیاد نمی‌توانم این را بگویم چون کار خدا بی‌حکمت نبوده و نیست و زبان ناتوان من قادر به بیان آن نیست.

با همین حال و احساس نورانی در جمع زائران پیاده امام رضا(ع) که در قالب کاروان‌های «قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی» و با پای پیاده عازم بارگاه منور رضوی هستند حاضر شدیم و از آنها از حال و هوایشان در این راه سراسر نور و خدمات ارائه شده توسط خادمانشان پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

حسن چنارانی که از نیشابور در این پیاده‌روی حضور یافته بود گفت: برای نخستین بار است که با پای پیاده خدمت امام رضا(ع) مشرف می‌شوم و مهم‌ترین عامل در این حضور عشق به امام رضا(ع) و ولایت بوده است.

وی افزود: حضور مردم بسیار گرم و پرشور بودو به نسبت سال‌های قبل رشدی چشمگیر را داشته و در اینجا جا دارد که از تلاش‌ها و زحمات کلیه خدمتگزاران به زائران پیاده تقدیر و تشکر کنم.

چنارانی تصریح کرد: به یاری خدا و عنایات امام رضا(ع) این مسیر را تا بارگاه منور رضوی با پای پیاده طی می‌کنم و زمانی 3 روزه را پیش‌بینی کرده‌ام تا در شب شهادت امام هشتم(ع) در جوار این حرم نورانی باشم.

وی تأکید کرد: جمعیت زیادی از شهرستان نیشابور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در کربلای معلی حاضر شده بودند که حدود 75 درصد از آنها پس از این سفر در مراسم پیاده روی شهادت امام رضا(ع) به مشهد مقدس هم حاضر شده‌اند و با وجود سختی‌ها و فشارهای متحمل شده در آن مسیر هیچ. نه خستگی‌ای احساس نکردند و به عشق امام رضا(ع) به پیاده روی‌های خود در این ایام ادامه دادند.

چنارانی خاطرنشان کرد: اگر اطلاع‌رسانی‌ها مطلوب‌تر باشد شور و شوق و حضور کاروان‌های پیاده آخر صفر مشهد مقدس همچون مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی می‌شود و امیدواریم که با اطلاع‌رسانی به موقع شاهد این حضور پرنگ‌تر در سال آینده و در همین ایام در مشهد الرضا(ع) باشیم.

عصمت طاهری که از شهرستان سبزوار در این پیاده روی حاضر شده بود در سخنانی اظهار کرد: نخستین سالی است که در چنین مراسمی حضور یافته‌ام و با دستان خالی خدمت امام رضا(ع) آمده‌ام و امیدوارم که با عنایات خاص ایشان با دست پر به شهر خود برگردم.

وی افزود: 4 روز است که این راه می‌پیمایم و به عشق امام رئوفم تا حرم مطهرش به این پیاده روی ادامه می‌دهم.

طاهری تصریح کرد: بسیاری معتقدند که این گونه پیاده روی‌ها سختی‌های بسیاری دارد، چیزی که من کاملاً با آن مخالف هستم و خطاب به اینگونه افراد می‌گویم که این سختی‌ها از سختی‌های راهی که حضرت زینب کبری(س) و امام سجاد(ع) در سال 61 هجری قمری متحمل شدند بیشتر نیست؛ اگر با خلوص نیت گام بردارند امام رضا(ع) آنها را یاری می‌کنند.

وی تأکید کرد: از تلاش‌ها و محبت‌های بسیار زیاد خدمه محترم در طول این مسیر تقدیر و تشکر می‌کنم و به واقع باید بگویم که در این راه هیچگونه سختی‌ احساس نکردم و امیدوارم که همه آنها موفق و سربلند باشند.

سیدعلیرضا شریعتی هم که از بخش احمدآباد عازم مشهد الرضا(ع) بود به خبرنگار ما گفت: برای سومین بار است که در این راه مقدس و نورانی گام برمی‌دارم  و خوشبختانه همچون سال‌های گذشته و حتی بهتر از آن زمان شاهد خدمات‌رسانی‌ها بودیم و هیچ گونه کم و کاستی‌ای احساس نکردیم.

وی بیان کرد: این مسیر سراسر نور و سرور بوده و کسی که در این راه گام برمی‎‌دارد، قطعاً مورد عنایات خاص و ویژه امام رضا(ع) قرار گرفته است و امیدوارم که به حق ولی نعمتمان مشکلات همه گرفتاران حل شود و در رأس همه حاجت‌ها فرج امام زمان(عج) را خواهانم.

شریعتی خاطرنشان کرد: امیدوارم که خدمتگزاران به زائران پیاده امام رضا(ع) در این ایام و در این شرایط نامساعد جوی و آب و هوایی که زحمات بسیاری را متقبل شدند مورد شفاعت امام رضا(ع) واقع شوند و از تلاش‌ها و زحمات آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنم.

فرشته کابلی هم در که قالب بزرگترین کاروان پیاده روی کشوری از شهرستان نیشابور به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کرد، اظهار داشت: برای دومین سالی است که در این پیاده روی شرکت می‌کنم و به عشق امام رضا(ع) در مقابل تمام سختی‌های موجود در راه مانند سرمای شدید هوا مقابله می‌کنم.

وی افزود: این کاروان که بزرگترین کاروان پیاده روی کشوری بوده از شهرستان نیشابور به سمت مشهد مقدس حرکت کرده و تعداد 4500 نفر از خواهران نیشابوری در این کاروان حاضر هستند.

کابلی بیان کرد: امسال شاهد حضور پررنگ‌تری به نسبت سال گذشته بودیم و استقبال مردمی بسیار پرشور و بی‌نظیر بود.

وی گفت: این راه سختی ندارد و همه‌اش عشق امام رضا(ع) است و قطعاً اگر با همین نیت در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس گام برداریم خود آقا یاریمان می‌کنند.

کابلی خاطرنشان کرد: در این مسیر تلاش‌های بسیار زیاد مردم را دیدم و خدمات بسیاری توسط خدمه زائران پیاده امام رضا(ع) صورت پذیرفت و به واقع شاهد میزبانی‌ای شایسته بودیم و امیدوارم که همه این عزیزان مورد عنایات ویژه امام رضا(ع) واقع شوند و به سهم خود از تمامی آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

همچنین در حاشیه این گزارش با تنی چند از خدمه زائران پیاده امام رضا(ع) هم صحبت کردیم که در این میان خادمی که نخستین سال خدمتش را تجربه می‌کرد حاضر بودند تا خادمی که بیش از 10 سال در مسیر قدم برداشته است.

این خدام زائران امام رضا(ع) در حس و احساسی مشترک گفتند: بسیار خوشحالیم که چنین توفیقی نصیبمان شده که بتوانیم میزبان مهمانان امام رضا(ع) باشیم و به چنین خدمتی افتخار می‌کنیم و امیدواریم که خدمات ارائه شده در حوزه‌های مختلف مورد رضایت این عزیزان واقع شده باشد.

گزارش از سیدمحمد شخص امامپور

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon