اقدامات مخفیانه سیا، حیثیت آمریکا را خدشه‌دار کرد

اقدامات مخفیانه سیا، حیثیت آمریکا را خدشه‌دار کرد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که برخی از کارشناسان خواهان تکه تکه شدن سازمان سیا شده و عملکرد آن را موجب تخریب حیثیت آمریکا و منافع آن می‌دادند، برخی دیگر همچنان این سازمان را چالاک و قدرتمند دیده و خواهان ادامه کار آن به همین شکل هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه نیویورک‌تایمز در یک گزارش ویژه به بررسی دیدگاه‌های تعدادی از کارشناسان سیاسی و امنیتی در مورد گزارش کمیته اطلاعاتی سنای این کشور درباره برنامه شکنجه سازمان سیا و دلالت‌های آن پرداخت.

از جمله این کارشناسان "ملوین گودمن" تحلیلگر سابق سازمان سیا است، وی پیشنهاد داده است که بخش‌های اطلاعاتی و عملیاتی این سازمان از یکدیگر جدا شده و دو تکه شوند. وی همچنین خواستار این شد که افرادی خارج از سیا مسئول این دو سازمان جدید شده و نظارت گسترده‌تری بر آن‌ها اعمال شود.

اما "جان ریزو" کنسول سابق سازمان سیا در امور حقوقی، این سازمان را به خاطر قابلیت‌های تحلیلی و فناورانه مستحکم و چالاکی که از آن برخوردار است، همچنین استفاده از افراد حرفه‌ای که تمام ذهن و فکر خود را به کار اختصاص داده و خواهان خدمت به ملت و محافظت از آن هستند، همچنان لازم و ضروری می‌داند.

"پیتر کورنبلو" عضو پروژه مستندسازی کوبا در سازمان اسناد ملی آمریکا در واکنش به گزارش سنای این کشور درباره سنای آمریکا و دلالت‌هایش گفت: اقدامات مخفیانه سازمان سیا به طور مکرر ارزش‌ها و قوانین آمریکا، منافع بین‌المللی سیاست خارجی ما همچنین حیثیت آمریکا را تخریب کرده است.

"شجاع نواز"، نویسنده کتاب "شمشیرهای متقاطع" نیز اظهار داشت که امروزه ، یک سازمان سیا بازبینی (و بازسازی) شده، برای مبارزه ضد رادیکالیسم و نیروهای آنارشیست که منطقه مابین بنگلادش و مراکش را تهدید می‌کنند لازم و ضروری است. 

"خوان توکاتلیان"، استاد دانشگاه تورکوادو نیز عنوان داشت که این سازمان از جنگ علیه ترور همچون جنگ علیه کمونیسم به عنوان بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر استفاده کرد.

"امی زگارت"، نویسنده کتاب "جاسوسی چشم‌بسته" نیز خواستار این شد که به سیا اجازه داده شود آنچه را که باید، انجام دهد؛ به گفته وی سازمان سیا نیازمند مبارزه سخت‌تر برای درک آینده و جلوگیری از غافلگیری‌های راهبردی است و سیاستگذاران باید اجازه چنین امری را بدهند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان