آیا یخ روابط حزب‌الله و مصر در حال آب شدن است؟

آیا یخ روابط حزب‌الله و مصر در حال آب شدن است؟

خبرگزاری تسنیم: با گذشت زمان مسائل مورد اختلاف مصر و حزب الله کاهش یافته و در نتیجه کوه یخ اختلافات این دو در حال ذوب شدن است؛ اختلافاتی که پس از ۲۸ ژانویه با خبر فرار سامی شهاب از زندان های مصر به اوج خود رسید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با گذشت زمان مسائل مورد اختلاف مصر و حزب الله کاهش یافته و در نتیجه در حالی که دو طرف منافع را بر اختلافات ترجیح می دهند، کوه یخی اختلافات این دو در حال آب شدن است.

از آن پس روند رخدادها به سمت حل و فصل اختلافات بین حزب الله و مصر پیش رفت به گونه ای که امروز از آن کوه یخی فقط اندکی باقی مانده و آن نیز در روابط دوطرف که مبتنی بر اصول مستحکم است، تاثیری ندارد.

پس از از بین رفتن اختلافات بین مصر و حزب الله می توان پنج اولویت مصر را که به  نقطه اشتراک با حزب الله تبدیل شده است، به ترتیب زیر برشمرد:

-حفظ امنیت لبنان و حمایت از ارتش این کشور

-مبارزه با تروریست تکفیری در لبنان و مصر و در سراسر منطقه

- برقراری فضایی از میانه روی در بین اهل تسنن و اعزام هیئت هایی از الازهر به منظور مقابله با تندروی و افراط گرایی و نیز تقویت مجدد نقش مراکز فتوا.

- تاکید بر محوری بودن موضوع فلسطین ( حزب الله در دیدار با تمام گروههای فلسطینی توصیه می کند که روابط با مصر را تقویت کنند).

- لزوم حفظ وحدت سوریه و نهادها و ارتش آن و تاکید بر حل و فصل سیاسی بحران موجود و نیز مقابله با گروههای تکفیری که در خاک این کشور رخنه کرده اند.

در بررسی تحکیم روابط مصر و حزب الله نمی توان از بهبود روابط مصر و ایران غافل شد و آن را موضوع جدایی دانست به ویژه اینکه ایران تحولات 30 ژوئن را کودتا توصیف کرد اما حزب الله توانست روابط با ثباتی را با مصر ترسیم کرده که در نهایت به نفع روابط مصری- ایرانی تمام شد هر چند مصری ها نمی توانند در کوتاه مدت از خواسته ها و ملاحظات سعودی به ویژه کمک های اقتصادی که یکی از پشتوانه های اقتصاد مصر به شمار می آید، رها شوند.

در این میان السیسی به تغییر و تحول برخی سفرا اقدام کرد که اشرف حمدی سفیر مصر در لبنان را نیز شامل می شد، به این ترتیب که محمد بدرالدین زاید سفیر جدید را جایگزین او کرد زیرا گزارش های متعددی به دست او رسید مبنی بر اینکه سفارت مصر در لبنان به مقر اخوانی ها تبدیل شده است.

سپس مصر گشایش روابط با تمام نیروهای سیاسی لبنانی را در پیش گرفت در حالی که در زمان مبارک روابط مصر با گروههای لبنانی به گروه 14 مارس محدود می شد. در آن زمان قطع روابط با حزب الله سه دلیل اصلی داشت که عبارت بودند از:

حمله ژوئیه 2006 زیرا مصر حزب الله را به حمله بررسی نشده و غیر قابل توجیه متهم کرد.

حمله اسرائیل به غزه در سال 2008، در آن زمان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله مصر را به دخالت نظامی برای کمک به غزه دعوت کرد اما قاهره این موضوع  را دخالت مستقیم در مسائل داخلی خود دانست.

دستگیری یک گروه وابسته به حزب الله در مصر در سال 2010 به اتهام جاسوسی و طراحی عملیات تروریستی و قاچاق سلاح برای جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با استفاده از مرزهای مصر.

هرچند این سه موضوع اکنون به گذشته سپرده شده، اما اختلافات مصر و حزب الله کاملا حل و فصل نشده است، زیرا از نظر مصر موضوع فرار سامی شهاب یکی از پرتنش ترین موضوعات به شمار می آید، هر چند حزب الله تاکید کرده است که مسئول آزادی او نیست با این وجود دو طرف این موضوع را به نهاد قضائی واگذار کردند، زیرا دادگاه مصر هنوز این موضوع را بخشی از قضیه معروف به «فرار بزرگ» می داند که محاکمه محمد مرسی نیز در چارچوب آن ادامه دارد.

به هر حال مسائل مورد اختلافاف و ملاحظات دو طرف مسائل کوچک و ساده ای نیست اما منافع آنان اکنون اقتضا می کند که این اختلافات را کنار بگذارند.

همانطور که حزب الله به رابطه مصر – عربستان با حساسیت نگاه می کند، این روابط برای ایران نیز موضوع حساسی به شمار می آید و با وجود اینکه حزب الله از بحران مالی مصر با خبر بوده و می داند که عربستان از جمله نخستین کشورهایی بود که نظام جدید مصر را به رسمیت شناخت آن هم در روزهایی که این نظام با انزوای بین المللی روبه رو بود، اما در دیدار با مصری ها توصیه می کند از شدت و گرمی این روابط کاسته شود؛ روابطی که از نظر برخی محافل مبتنی بر اصول وابستگی است.

اما برای مصری ها این روابط چیزی جز لطف عربستان و حمایت از مصر نیست و درقاهره نیز برخی یادآور شدند که دیدگاه راهبردی مصر در قبال جنگ سوریه با مواضع سعودی مطابقت ندارد، این گروه برای مستند کردن دیدگاه خود به نشست اتحادیه عرب در سپتامبر 2013 اشاره دارند.

در این نشست تعدادی از کشورهای عضو برگزینه حمله نظامی به سوریه به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی تاکید کرده و سایر اعضا را نیز برای تایید این خواسته خود تحت فشار قرار دادند. اما نبیل فهمی وزیر خارجه مصر با قاطعیت با هرگونه حمله به هر کشور عربی مخالفت کرد در نتیجه اتحادیه عرب در این نشست تاکید کرد که هرگونه اقدامی در قبال سوریه باید در چارچوب مشروعیت بین المللی صورت بگیرد و به این ترتیب این موضع به قطعنامه شورای امنیت واگذار شد.

منبع: السفیر

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت