شمخانی: ایران به‌دنبال روابط دیپلماتیک با آمریکا نخواهد بود

شمخانی: ایران به‌دنبال روابط دیپلماتیک با آمریکا نخواهد بود

خبرگزاری تسنیم: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تأکید کرد که کشورمان به‌دنبال از سرگیری روابط دیپلماتیک با آمریکا نخواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تأکید کرد که حتی اگر توافق جامع هسته‌ای بتواند به کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکا کمک کند، تهران به‌دنبال از سرگیری روابط دیپلماتیک با واشنگتن نخواهد بود.

به‌نوشته فایننشال تایمز، شمخانی در این گفت‌وگو افزود که موضع ایران در منطقه با نقش‌آفرینی آن در تغییر مسالمت‌آمیز دولت بغداد در تابستان گذشته و تداوم حضور بشار اسد به‌عنوان رئیس جمهوری سوریه در دمشق تقویت شد.

وی در ادامه عنوان داشت که ایران و ایالات متحده "می‌توانند به‌گونه‌ای رفتار کنند که از انرژی خود علیه یکدیگر (در منطقه) استفاده نکنند. از این نظر، یک توافق هسته‌ای می‌تواند بسیار حیاتی باشد. همه چیز به صداقت آمریکایی‌ها در گفت‌وگوهای هسته‌ای بستگی دارد".

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به پرسشی در مورد دیدارهای معمول دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی طی گفت‌وگوهای کشورمان با گروه 1+5 و امکان نزدیکی بین دو کشور، گفت: "خیر، مذاکرات تنها برای موضوع هسته‌ای است".

شمخانی همچنین برخی شک و تردید‌های مطرح شده از سوی دیپلمات‌های غربی را مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب اساساً از یک توافق هسته‌ای بادوام حمایت نمی‌کند رد کرد. به‌گفته وی "اگر ایشان به‌دنبال علتی برای قطع مذاکرات هسته‌ای بودند، زمان کافی برای انجام آن طی یک سال و نیم گذشته وجود داشت".

وی در ادامه افزود که ایران زیر (فشار) تحریم‌های بین‌المللی قد خم نمی‌کند و از حقوق خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای کوتاه نمی‌آید. وی گفت: "اگر توافقی صورت نگیرد ما نمی‌میریم، و اگر توافقی حاصل شود نیز به بهشت نمی‌رویم".

فایننشال تایمز در ادامه نوشت که دبیر شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با موضوع عراق و گروه تروریستی داعش نیز از تأیید گزارش‌های منتشره در مورد همکاری ضمنی (تهران) با واشنگتن خودداری کرد. شمخانی گفت که تهران از طریق دولت عراق، ایالات متحده را در مورد عملیات‌های خود در حمایت از گروه‌های شیعه "مطلع" کرده است، اما وی تأکید کرد که حملات هوایی تحت هدایت آمریکا (علیه داعش در عراق) بی‌تأثیر بوده‌اند.

وی در این گفت‌وگو عنوان داشت که تغییر دولت در بغداد به تقویت موضع ایران در منطقه یاری رساند. وی گفت: "امروزه، عراق نسبت به گذشته، و به‌خاطر دولت و مردم آن، متحد نزدیک‌تری برای ایران است ... زیرا متوجه شدند که ایران عمق استراتژیک آن است".

شمخانی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند تنش‌های بین ایران و عربستان سعودی را کاهش دهد. وی گفت: "این سوءتفاهمات یا رقابت‌های تلخ باید تغییر ماهیت داده و به یک بازی سیاسی طبیعی تبدیل شوند." اما همچنان دیداری از عربستان سعودی برنامه‌ریزی نشده است.

وی همچنین ادعاهای مطرح شده از سوی برخی کشورهای عربی و دیپلمات‌های غربی مبنی بر کشتار اهل سنت از سوی گروه‌های شیعه تحت فرماندهی ایران طی عملیات آنها برای آزادسازی اراضی عراق را رد کرد. وی گفت که گروه‌های شیعه تنها عناصر داعش را هدف قرار می‌دهند. به‌علت مقاومت (خود) غیرنظامیان (در مقابل داعش) آنها قصدی برای آزادسازی مناطق سنی‌نشین ندارند.

آزادسازی موصل، دومین شهر بزرگ عراق زمان زیادی خواهد برد و نیازمند عزم جزم مسلمانان اهل سنت است. شمخانی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چنین کاری می‌تواند سال‌ها به درازا بکشد و اینکه آیا موجب نگرانی ایران شده است، گفت: "اهل سنت باید نگران باشند".

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت