بازگشت ثروت دورریز شده گیلان به چرخه تولید

بازگشت ثروت دورریز شده گیلان به چرخه تولید

خبرگزاری تسنیم: تفکیک از مبدا زباله راه بازگشت سرمایه‌های دور ریز شده به چرخه تولید است که با مشارکت مردم گیلان در سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، روزانه دو هزار تن زباله در گیلان تولید می‌شود که حجم قابل توجه‌ای از آنها را زباله‌های خشک تشکیل می‌دهند، پسماندهای خشک در حقیقت دور ریز سرمایه‌های ملی و استان است و تفکیک از مبدا زباله راه بازگشت این سرمایه به چرخه تولید محسوب می‌شود.

براساس گفته‌های کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌ زیست گیلان در خوشبینانه‌ترین حالت 50 تا 60 درصد پسماندهای خشک استان در مبدا تفکیک و مابقی به مراکز دفن زباله و یا کارخانه‌های کمپوست منتقل می‌شود، در چند سال گذشته با عزم جدی مردم و مسئولان در سراسر گیلان نسبت به تفکیک پسماندهای خشک از تر اقدام‌های خوبی صورت گرفته است.

درمان نهایی حل معضل پسماند گیلان احداث زباله‌سوز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، درباره آخرین وضعیت تفکیک از مبدا زباله در استان، اظهار داشت: در خوشبینانه‌ترین حالت تفکیک از مبدا در استان 50 تا 60 درصد و بیشتر در شهرها در دست اجرا است.

محمدرضا برجی با بیان اینکه این مهم در روستاها کمتر انجام می‌شود، افزود: وضعیت پسماند در کل استان یک بحران بوده که در طول زمان شکل گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت مراکز دفن زباله گیلان، افزود: هیچ جایگاه دفن زباله‌ای در استان به صورت استاندارد وجود ندارد زیرا مکان‌هایی که انتخاب شده یا به صورت سنتی زباله ریخته می‌شد و بعدها به جایگاه زباله تبدیل شد یا اصرار و فشار در آن زمان سبب شد تا منطقه‌ای به عنوان محل تخلیه زباله تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، پیش‌نیاز جایگاه استاندارد مرکز دفن زباله را در نظر گرفتن جهت باد، فاصله مناسب با محل استقرار واحدهای مسکونی، شیب و موضوعات زیست‌محیطی بیان کرد و گفت: مهمترین مسئله در آماده‌سازی جایگاه دفن ایزوله، جلوگیری از نشت شیرابه و ذهکشی خوب است.

برجی، گام نخست درمان معضل پسماند استان را اجرای صحیح تفکیک از مبدا زباله دانست و تاکید کرد: در برخی از شهرها تفکیک از مبدا کمتر و در برخی مانند شهر انزلی تفکیک 100 درصد اجرا می‌شود.

وی افزود: درمان نهایی حل معضل زباله استان استفاده از زباله‌سوز است که مقرر شد در چهار نقطه استان این کار انجام و زباله‌سوز احداث می‌شود.

3 مرکز ورمی کمپوست در شهرستان شفت راه‌اندازی شد

فرماندار شفت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، درباره وضعیت اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله در این شهرستان، اظهار داشت: طرح تفکیک از مبدا زباله در شهرستان به صورت نسبی انجام می‌شود و در شهر احمدسرگوراب این طرح به صورت کمی و کیفی در دست اجرا است.

یونس محمودی با بیان اینکه تاکنون با 40 درصد دهیاران نشست هم اندیشی در زمینه مدیریت پسماند برگزار شد، افزود: حدود 45 درصد دهیاران در زمینه ساماندهی پسماند فعال شدند و با نصب بنر و برگزاری همایش‌ها این مهم را در روستاها ترویج می‌دهند.

وی با بیان اینکه حدود سه مرکز ورمی کمپوست در شهرستان شفت راه‌اندازی شد، گفت: سه شرکت در شهرک صنعتی پسماندهای خشک را به سایر مواد اولیه تبدیل می‌کنند و با همکاری شهرداران پسماند خشک برای تولید مقوا انتقال داده می‌شود.

فرماندار شفت، جلوگیری از ورود مواد آلاینده‌ به رودخانه‌ها، آموزش به دانش آموزان در سطح مدارس با محوریت محیط زیست، ترویج و اعمال مدیریت پسماند را از برنامه‌های در دست اجرا در این شهرستان بیان کرد.

آموزش تفکیک از مبدا زباله در شهر رشت تشدید می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به تشدید آموزش طرح تفکیک از مبدا زباله در این شهر، اظهار داشت: اجرای جدید آموزش تفکیک از مبدا زباله در شهر رشت از اول آبان ماه امسال آغاز شد و حدود 40 هزار خانوار در سطح شهر تحت آموزش این طرح قرار گرفتند.

مرتضی شریفی با بیان اینکه طرح مذکور به صورت هم زمان در پنج منطقه شهر رشت و در قالب چهار پیمان توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال 100 هزار خانوار از 240 هزار خانوار ساکن در سطح شهر رشت به صورت کامل تحت پوشش طرح تفکیک از مبدا زباله قرار بگیرند و پسماندهای خشک را از تر جدا و حجم زباله‌های شهر را کاهش دهند.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در سال 94 این آموزش‌ها به صورت کامل به پایان برسد، گفت: شورای شهر رشت امسال 270 میلیون تومان اعتبار آموزشی در زمینه تفکیک از مبدا زباله را اختصاص داد.

حجم زباله‌های تولیدی در شهرستان رضوانشهر کاهش یافت

فرماندار رضوانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اینکه طرح تفکیک از مبدا زباله در این شهرستان آغاز شده و تاکنون حجم زباله‌ها از 18 تن به 9 تن کاهش یافته است، اظهار داشت: برای به نتیجه رسیدن در مدیریت پسماند نیاز است 10 درصد اعتبارات عمرانی را به این مهم اختصاص دهیم.

حمیدرضا امام پناهی با بیان اینکه راه‌اندازی زباله سوز در تالش می‌تواند در حل معضل پسماندهای تالش، رضوانشهر و ماسال موثر باشد، افزود: پیشنهاد می‌کنم 10 درصد اعتبار عمرانی این شهرستان‌ها برای تهیه زباله‌سوز یا تکمیل آن انجام شود.

وی با بیان اینکه آموزش تفکیک از مبدا زباله در مدارس این شهرستان آغاز شده است، گفت: سطل تفکیک زباله در شهر نصب شده و بروشورهای آموزشی در سطح شهر توزیع شده است.

حجم زباله‌های شهر رودسر 30 درصد کاهش یافته است

فرماندار رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به وضعیت اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله در این شهرستان، اظهار داشت: در شهر رودسر 12 هزار خانوار با 100 درصد تحت پوشش از اسفند 92 تحت آموزش قرار گرفتند و این مهم سبب کاهش 30 درصدی حجم زباله‌های این شهر شد.

امیر جانبازی با بیان اینکه در شهر کلاچای شش هزار خانوار تحت پوشش 100 درصدی قرار گرفت، افزود: اجرای تفکیک از مبدا زباله در این شهر سبب کاهش 30 درصدی حجم زباله شده است.

وی گفت: در شهر واجارگاه تعداد یک‌هزا و 400 خانوار تحت آموزش تفکیک از مبدا زباله قرار گرفتند و با اجرای آن حجم زباله‌های تولیدی در این شهر 10 درصد کاهش یافت و در شهر چابکسر دوهزار و 300 خانوار آموزش دیدند که 30 درصد کاهش حجم زباله داشت.

فرماندار رودسر با بیان اینکه دوهزار و 700 خانوار در شهر رحیم آباد تحت آموزش این طرح قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: میزان تقریبی کاهش حجم زباله در این شهر 10 درصد است و نشان از عملکرد یکسان کمی و کیفی شهرداران این پنج شهر شهرستان رودسر دارد.

گزارش از مریم روشندل

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon