بیانیه تشکر دانشجویان افغانستانی:"راهپیمایی اربعین پیوند دوباره دو ملت ایران و افغانستان بود"


بیانیه تشکر دانشجویان افغانستانی:"راهپیمایی اربعین پیوند دوباره دو ملت ایران و افغانستان بود"

خبرگزاری تسنیم: این نشانه دوم است، بعد از ورود گروه‌های دانشجویی ایرانی به مساله مهاجرین؛ این بار گروه‌های دانشجویی افغانستانی سکوت را شکسته‌اند و از تسهیلات برای حضور افغان‌ها در راهپیمایی اربعین و برخورد با مامور خاطی نیروی انتظامی تشکر کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: ماجرای حضور مهاجرین افغانستانی در ایران وارد ابعاد تازه‌ای شده است. در دو هفته اخیر اتفاقات تلخ و شیرین زیادی بر سر راه پیوند دو ملت ایران و افغانستانی به وجود آمد. اما مهمتر از همه این اتفاقات، تغییر روند واکنش به آنها، ورود نیروهای مردمی و دانشجویی و مهمتر از همه این‌ها احساس مسئولیت و پاسخگویی نهادهای دولتی و حکومتی مربوط بود.برقرار کردن تسهیلات برای حضور مهاجرین افغانستانی در راهپیمایی اربعین و رضایت خاطر آنها از رسیدن به آرزوی چندین و چند ساله‌شان، واکنش نیروی انتظامی به انتشار کلیپی شرم‌آور از توهین به مهاجرین افغانستانی و صدور دستور برخورد انتظامی و قضایی با مامور خاطی، و واکنش آموزش و پرورش به ماجرای تلخ مدرسه پاکدشت و اعزام یک تیم ارزیاب به این منطقه ؛ هر چند که نتیجه آن چیزی متفاوت با تصور و انتظار بود، همه و همه نشانه‌های برای تغییر هستند. هر چند که اتفاقات  تلخی مثل الزام دوباره مهاجرین به پرداخت شهریه برای تحصیل هم در این میان اتفاق افتاد.

اما در سوی دیگر ماجرا، در جامعه مهاجرین نیز تغییراتی در حال رخ دادن است. این بار گروه‌های نخبگان مهاجرین افغانستانی سکوت و کناره‌گیری چندین و چند ساله‌شان را شکسته‌اند و مستقیما وارد میدان شدند. بیانیه دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بهشتی، اولین مورد از این نوع اقدامات است.

چاره‌ای نیست، تنها راه ممکن ورود و اجماع نخبگان و فعالان ایرانی و افغانستانی برای حل مشکلات است. مسیری که شروع شده است.

متن بیانیه کانون فردوس ملل، کانون دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بهشتی را می‌خوانیم:

(یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ)حجرات (13)

هر گاه کتب تاریخی را ورق می زنیم دو ملت ایران و افغانستان را  در واقع یک امت واحد می بینیم چرا که دارای تاریخ، دین، فرهنگ مشترک بوده اند. حتی بعد از جدایی این دو کشور به صورت رسمی پیوندهای ناگسستنی این دو ملت به قوت خود باقی ماند از نشانه های بارز آن حمایت جمهوری اسلامی ایران از مجاهدین افغانستان در برابر حکومت اشغالگر شوروی و بالعکس حضور مجاهدین مهاجر افغانستانی در طول هشت سال دفاع مقدس است.شاهد و ناظر  موارد بسیاری از این دست  در طول تاریخ روابط دو کشور هستیم و این خود نشانی بر دوستی و همراهی دو ملت بوده و هیچگونه نزاع و درگیری بین این دو ملت وجود نداشته است.

موضوع از آنجایی شروع شد که عده ای از مردم افغانستان به علت اشغال کشور توسط شوروی و پس از آن درگیری های داخلی و نهایتا حکومت طالبان مجبور به ترک آشیانه و وطن خویش شدند. انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد دلایل فراوانی داشت که از عبارتنداز: استقرار حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، فرهنگ، زبان و مذهب مشترک، حمایت های امام خمینی (ره) از مهاجرین  و ادامه‌ی این روند توسط آیت الله خامنه ای وتوصیه تکریم مهاجرین افغانستانی را در دستور کار قرار دادند.

اکنون بیش از سه دهه از این مهاجرت می گذرد و در طول این مدت خدمات جمهوری اسلامی در قبال مهاجرین جای سپاسگذاری دارد. و مهاجرین نیز قدردان این زحمات هستند البته عملکرد جامعه ی مهاجرین  نیز قابل تقدیر و توجه است که مختصرا به آن می پردازیم:

1-تقدیم بیش از دوهزار شهید در طول هشت سال دفاع مقدس

2- نقش مهاجرین در بازسازی کشور پس از جنگ؛ در دوران سازندگی که کشور نیاز به نیروی انسانی کارآمد داشت این مهاجرین بودند که با حداقل دستمزد و بیشترین کارایی این کمبود را جبران کردند. نیروی کاری که فاقد هر گونه تسهیلات رفاهی و خدمات درمانی بودند و صرفا به همان حداقل حقوق بسنده می کردند.

3- اشتغال به شغل های سخت و طاقت فرسای یدی که کمتر افرادی حاضر به انجام آنها هستند. طبق بخشنامه ای که اداره اتباع جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است شغل های مجاز برای مهاجرین به چهار بخش تقسیم شده است که  به علت سخیف بودن از گفتن آنها امتناع می کنیم.

4- آمار بسیار پایین جرم و جنایت جامعه ی مهاجرین؛ در اکثر کشورهای دیگر وقتی عده ی زیادی از مهاجرین یکجا گرد هم می آیند معمولا جرم و جنایت بالا می رود مثال بارز آن مهاجرین مکزیکی در ایالات متحده امریکا است اما طبق امار رسمی تنها 0/16 درصد از مهاجرین را خلافکاران تشکیل می دهند.

در روزهای اخیر ما شاهد اتفاقات بسیار خوب و نادر و همچنین حوادث دلخراش و باورنکردنی بودیم. که به عنوان یک تشکل دانشجویی فعال برخود لازم دانسته ایم تا به آن‌ها بپردازیم.

در ابتدا به حضور پرشور مهاجرین افغانستانی در کربلای معلی که مصادف با اربعین حسینی بود اشاره می کنیم خبرها حاکی از آن بودکه در یک اقدام مشترک بین دو کشور ایران و عراق مهاجرین می توانستند با به همراه داشتن مدارک اقامتی خود عازم کربلای معلی شوند و نیازی به اخذ رواید نداشتند و هر گونه تسهیلاتی که برای سایر زائرین در نظر گرفته شده بود برای زائرین افغانستانی نیز بدون هیچ محدودیتی درنظر گرفته شده بود که نشانگر تجدید پیوندهای دو ملت ایران و افغانستان بود. به این وسیله از همه نهادهای مربوط به برقراری این تسهیلات تشکر می‌کنیم و امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

در ادامه به موضوع پخش کلیپ ویدئویی که در آن مامور نیروی انتظامی پس از دستگیری افراد غیر مجاز افغانستانی آنها را وادار به انجام کارهای شنیع و قبیح می کند که کرامت انسانی آنها خدشه دار می‌‌‌‌کند،می‌رسیم این امر باعث شوک و رنجش خاطر جامعه ی مهاجرین، دانشجویان افغانستانی، فرهنگیان و ملت شریف ایران شد.  پس از انتشار این کلیپ و رسانه ای شدن آن بی صبرانه منتظر واکنش مسئولان ذیربط بودیم که خوشبختانه مقام های نیروی انتظامی پاسخ مناسبی داده و خبر از پیگیری و مجازات فرد خاطی را اعلام داشته است. ما به نمایندگی از جامعه ی دانشجویی و مهاجرین افغانستانی ضمن تشکر از نیروی انتظامی برای اعلام برخورد با مامور خاطی خواستاریم تا هر چه زودتر حکم عادلانه‌ای در مورد فرد خاطی اجرا شود.

رخدادهای فوق از مواردی هستند که  برخود وظیفه دانستیم تا قدردان و سپاسگذار تشکل‌های دانشجویی که اعلام موضع کردند  وارگانها و نهادهای ذیربط باشیم.

اما در این میان اتفاقات باورنکردنی و دلخراش نیز صورت گرفته است.

در مورد اتفاق باورنکردنی، اخذ شهریه از دانش آموزان افغانستانی را می توان ذکر کرد و این درصورتی است که در ابتدای سال تحصیلی دولت اعلام کرده بود که امسال هیچ گونه هزینه ای از دانش آموزان افغانستانی دریافت نخواهد شد. که اکنون شاهد دریافت این هزینه  با افزایش نسبت به سال گذشته می باشیم. این امر باعث سردرگمی و بلاتکیلفی خانواده های دانش آموزان شده است . خانواده هایی که با داشتن چندین محصل توان پرداخت شهریه های سنگین را ندارند. در اینجا از دولت محترم تقاضا داریم در این امر تجدید نظر کرده و تدبیری منصفانه را اتخاذ کرده و باعث جلوگیری از تحصیل دانش آموزانی که توان پرداخت شهریه را ندارند نشود.

و اتفاق دلخراشی که لازم دانستیم به آن بپردازیم برخورد غیر انسانی معلمی با چهار دانش آموز افغانستانی در یکی از مدارس ابتدایی شهرستان پاکدشت است. وقتی اداره ی آموزش و پرورش از این امر اطلاع یافت کمیته ای را جهت تحقیق به منطقه اعزام کرد که امری ست ستودنی ولی متاسفانه نتیجه ی تحقیق ها با اما و اگر فراوانی  همراه است و از قرار معلوم حکایت چیز دیگری بوده است و خواهان پیگیری مصرانه و مجدد این ماجرا هستیم.

در پایان متذکر میشویم که جامعه ی مهاجرین این قبیل اتفاقات را متوجه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران نمیدانند و آن را متوجه کسانی میدانند که متعصبانه و یا از روی جهل و نادانی دست به این اعمال ناشایست می زنند و ان شاالله با پیگیری و اجرای عدالت در خصوص این افراد ما دیگر شاهد تکرار این حوادث نخواهیم بود.

    با سپاس 
کانون فردوس ملل
دانشجویان غیرایرانی دانشگاه شهید بهشتی تهران

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران