بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی عمرانی سال ۹۴ بسیار غیرواقعی است

بودجه 47 هزار میلیارد تومانی عمرانی سال 94 بسیار غیرواقعی است

خبرگزاری تسنیم: مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام اینکه بوجه ۴۷ هزار میلیارد تومانی عمرانی سال ۹۴ بسیار غیرواقعی است، اعلام کرد: دولت معمولا از طریق عدم تخصیص بخشی از بودجه عمرانی، کسری بودجه جاری را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز پژوهش های مجلس در تحلیلی درباره محل انجام سرمایه گذاری‌های عمرانی نوشت: اصولا سرمایه‌گذاری‌های عمرانی برای نگهداری و توسعه ظرفیت‌های اقتصادی انجام می‌شوند.

اعتبارات سرمایه‌گذاری‌های عمرانی(موسوم به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) در لایحه بودجه سال 1394 با رقم 47.8هزار میلیارد تومان در مقایسه با قانون 1393(41.2 هزار میلیارد تومان) 16 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه بنا بر پیش‌بینی‌ها، اعتبارات عمرانی تخصیص داده شده تا پایان سال 1393 حدود 30 هزار میلیارد تومان خواهد بود و با در نظر گرفتن اینکه دولت با محدودیت جدی در منابع مواجه است، رقم 47.8 هزار میلیارد تومان ارائه شده در لایحه بسیار غیرواقعی به نظر می‌‌رسد.

با توجه به عملکرد اعتبارات عمرانی در بودجه سنوات گذشته و برای جلوگیری از عدم ایفای تعهدات دولت، توصیه می‌شود از تعریف و تصویب طرح عمرانی جدید به شدت پرهیز شود و نیز با توجه به اینکه محدودیت‌های موجود، توزیع منابع بین همه طرح‌های عمرانی عملا کارآیی منابع را به شدت کاهش خواهد داد، لذا باید سیاست دولت در سال گذشته مبنی بر تخصیص منابع به طرح‌های اولویت‌دار و با پیشرفت فیزیکی بالا تداوم یابد. در میان طرح‌های با اولویت طرح‌هایی که قرار بوده در سال 1393 خاتمه یابند، ولی این امر محقق نشده است، در اولویت بالاتری قرار داده شوند.

اما در حالی که ظرفیت منابع بودجه‌ای قابل اختصاص به طرح‌های عمرانی محدود بوده و در چند سال اخیر افزایش چندانی نداشته است، چرا معمولاً و به صورت سنتی، دولت‌ها در لوایح بودجه، اعتبارات طرح‌های عمرانی را زیاده از حد قابل حصول پیش‌بینی می‌کنند. این اقدام معمولا با دو هدف صورت می‌گیرد:

1. فراهم کردن امکان چانه‌زنی و توافق با دستگاه‌های اجرایی در مرحله تهیه بودجه و با نمایندگان در فرآیند تصویب بودجه.

2. نشان‌دادن اهتمام دولت در گسترش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی کشور.

معمولاً به دلیل عدم تحقق منابع و وجود کسری بودجه، دولت از طریق عدم تخصیص بخشی از اعتبارات طرح‌های عمرانی بخشی از کسری‌های موجود در بخش‌های اجتناب‌ناپذیر مانند حقوق و دستمزد، یارانه‌ها و سایر امور را پوشش می‌دهد.

اعداد و ارقام تحقق بودجه‌های جاری و عمرانی در سالیان گذشته به خوبی نشان می‌دهد که معمولاً تمام بودجه‌های جاری تخصیص داده شده‌اند(دولت‌ها مجبور بوده‌اند تخصیص بدهند) اما بودجه‌های عمرانی معمولا با نوسان و زیرعدد مشخص شده ودر قانون محقق شده‌اند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه