مبارزه با فساد اداری بدون حضور مطبوعات امکانپذیر نیست

مبارزه با فساد اداری بدون حضور مطبوعات امکانپذیر نیست

خبرگزاری تسنیم: یک مدرس علوم ارتباطات با اشاره به لزوم وضع قوانین حمایتی از خبرنگاران در افشای فساد و خلاف، گفت: مبارزه با فساد اداری بدون حضور مطبوعات امکانپذیر نیست.

اسماعیل قدیمی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری تسنیم در خصوص مفاد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و چگونگی تاثیر اجرایی شدن آن در مقابله با فساد اداری، اظهار داشت: زمانی که مطبوعات در غرب به وجود آمدند یکی از کارکردهای آنها نظارت بر محیط و عملکردها بود.

وی ادامه داد:‌در روند مذکور رسانه‌ها و مطبوعات نحوه فعالیت افراد سیاستمدار، سرشناس و سازمان‌های بزرگ را رصد می‌کنند و پس از جمع‌آوری اطلاعات به اطلاع عموم می‌رسانند، در این صورت این افراد همواره احساس می‌کنند زیرنظر هستند و نمی‌توانند نسبت به لزوم شفافیت کار حساس نباشند چنانچه اگر این نظارت‌ها وجود نداشت امکان پنهان‌کاری بیشتر می‌شد.

این مدرس علوم ارتباطات همچنین گفت: در قوانین کنگره آمریکا هیچ قانونی برای محدود کردن آزادی مطبوعات وجود ندارد و به همین دلیل است که مواردی مانند واترگیت کشف و افشا می‌شود و تمام اینها بر اساس قانونی است که اجازه انتشار اطلاعات را می‌دهد.

وی افزود: در قانون اساسی کشور ما نیز اشاره شده است که وسائل ارتباط جمعی آزادند البته قید مضر نبودن نسبت به مبانی اسلام در آن ذکر شده است اما مشکل ما رژیم حقوقی حاکم بر مطبوعات به صورت اجازه قبلی است و تا زمانی که این شکل در مطبوعات ما ادامه دارد قوانین مربوط در این زمینه کارایی لازم را ندارند.

قدیمی خاطرنشان کرد: در سیستم اجازه قبلی ابتدا صلاحیت‌ها در زمینه امور مطبوعاتی سنجیده می‌شود و به نوعی افراد تحت نظارت قرار می‌گیرند و با این کنترل کارایی پایین می‌آید، این در حالی است که مطبوعات در اکثر کشورهای دنیا با سیستم تنبیهی اداره می‌شوند در این صورت خبرنگار وقتی با موردی از سوء‌استفاده یا خلاف مواجه می‌شود جرأت افشای آن را نیز پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: در کنار قوانین موجود باید قانونی برای جلوگیری از تهدید خبرنگاران در افشای برخی مطالب وضع شود چراکه مبارزه با فساد اداری بدون حضور مطبوعات امکانپذیر نیست. اگر در وضعیت سایر کشورها نیز تامل کنیم به وضوح مشخص است که فساد ادراری در کشورهایی که پایه مطبوعات سست‌تر است بیشتر اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon