دستگاه‌های دولتی معطل ابلاغ بخشنامه برای اجرای اقتصاد مقاومتی نمانند

دستگاه‌های دولتی معطل ابلاغ بخشنامه برای اجرای اقتصاد مقاومتی نمانند

خبرگزاری تسنیم: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی موجب رشد طبقه متوسط جامعه می شود و شکاف طبقاتی را کاهش می دهد، گفت:بیشتر از اینکه امیدوار باشم با لغو تحریم و بازشدن درهای کشور، مشکلات حل می شود، نگران تشدید مشکلات هستم.

محمد جواد ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با اقدامات کمیته نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: در این کمیته که تمام رؤسای دستگاه های نظارتی، معاونان اول سه قوه و برخی از اعضای مجمع در آن حضور دارند، تطبیق قوانین، مقررات و عملکردها با سیاست‌های کلی است.

وی با تاکید براینکه عملکردها نه تنها نباید مغایرت با سیاست‌های کلی نظام داشته باشد بلکه باید در جهت اجرای آنها باشد، تصریح کرد: این کمیته جلسات منظمی دارد که هر دو هفته یکبار به بررسی موضوعات مهم می پردازد.

* شاخص اندازه گیری اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عملکرد کمیته نظارت مجمع برای اقتصاد مقاومتی، گفت: مهمترین موضوع در ارتباط با سیاست های اقتصاد مقاومتی این است که باید این سیاست‌ها را با شاخص یا خط کشی اندازه گیری کرد چراکه تجربه نشان داده با کلیات چیزی دست ما را نمی گیرد.

ایروانی با بیان اینکه شاخص های ارزیابی اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است، افزود: شاخص های متعددی در مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی به ویژه در تولید، نقش مردم و ... پیشنهاد شده است. این شاخص ها اقتصاد مقاومتی را از اقتصاد تاب آور جدا می کند.

* در اقتصاد مقاومتی عدالت فدای رشد نمی شود

وی ضمن اشاره به اینکه اقتصاد تاب آور بخشی از اقتصاد مقاومتی است نه همه آن، تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی عدالت فدای رشد نمی شود و این پدیده مهمی در دنیای امروز است چراکه کشورها به این ایده متمسک خواهند شد.

این عضو کمیته نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین عنوان کرد: شاخص سازی های مختلفی برای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته و هم اکنون انتخاب نهایی این شاخص ها برای سنجش میزان اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار می باشد.

ایروانی ادامه داد: طرح هایی که در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد مطالعه و ارزیابی قرار می گیرد. بعنوان نمونه سهم صندوق توسعه ملی و این ایده که این میزان به 20 درصد بازگردد با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

* دستگاه ها نباید معطل بخشنامه برای اقتصاد مقاومتی بمانند

به اعتقاد وی، هیچ دستگاهی نباید معطل چیزی بماند، وقتی برداشت از اقتصاد مقاومتی مشخص باشد دیگر برای اجرا نباید منتظر بخشنامه یا دستورالعمل خاص باشیم؛ مثلاً در حوزه واردات باید اقداماتی انجام شود که واردات بی رویه به تولید آسیب نزند و این هم نیاز به قانون و دستورالعمل ندارد چراکه یکی از پیام های اصلی اقتصاد مقاومتی تولید محوری است یعنی اقتصاد واردات محور را به تولید محور تبدیل می کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: عملکردهای اجرایی هم نباید با اقتصاد مقاومتی مغایرت داشته باشد، الان جوانان کشور به خوبی درک می کنند که اگر می خواهند آینده ایران خوب باشد باید اقتصادمان از نفت دور شود.

* نگران تشدید مشکلات کشور با لغو تحریم ها هستم

ایروانی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای و احتمال لغو تحریم‌ها گفت: من بیشتر از اینکه امیدوار باشم با لغو تحریم ها مشکل‌های کشور حل می شود نگران هستم و محتمل می دانم که مشکلات با لغو تحریم ها تشدید می شود. بخاطر اینکه منابع یکباره وارد می شود و یکدفعه درهای اقتصاد ایران باز می شود و همین به تولید و کارافرینی و ... آسیب جدی می زند.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده که همواره محدودیت‌ها و تحریم ها به رشد و شکوفایی کشورها کمک کرده است، افزود: دشمنان ما خیلی نادان هستند که تصور دیگری را دارند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به اینکه آیا تا کنون دستگاه های اجرایی گزارش کاری درباره اقتصاد مقاومتی به مجمع ارائه داده اند یا خیر؟ اظهار داشت: گزارش‌هایی به مجمع می آید ولی طی یک سال اخیر با تغییر در آئین نامه کمیته نظارتی مجمع و اضافه شدن روسای دستگاه های نظارتی روابط بین دستگاه ها در حوزه اجرایی بهبود یافته است.

* پیشنهاد راه اندازی صندوق جسورانه و خطرپذیر برای جهش تولید

ایروانی به کاهش اتکا به نفت و تقویت کارآفرینی اشاره کرد و گفت: باید نظام تامین مالی برای کارآفرین ها ایجاد شود چراکه سیستم بانکی به تنهایی نمی تواند تامین مالی این بخش ها را انجام دهد. الان وضعیت علمی به گونه ای است که ایجاب می کند پنجره های جدید برای تامین مالی کارآفرینی باز شود، پیشنهاد من ایجاد و راه اندازی صندوق های جسورانه یا خطر پذیر است که در راستای اقتصاد مقاومتی باید تشکیل شوند تا پیشرفت جهشی در تولید و ... داشته باشیم.

وی در خصوص عملکرد دستگاه ها در حوزه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: همه دستگاه ها تلاش هایی را در این حوزه انجام داده اند اما برخی وزارت‌خانه ها جلو هستند، بعنوان نمونه در وزارت بهداشت جلو هستند و اگر همین شتاب را سرعت دهند، رضایت مندی برای مردم ایجاد خواهند کرد که خیلی مهم است و در کنار آن بازار برای گردشگری سلامت می توانند ایجاد کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت‌های توانمند سازی ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: یکی از مهمترین نیازهای اقتصاد ملی کشور در حال حاضر توانمند سازی بخش های مختلف است.

* اقتصاد مقاوتی قید زمان ندارد/ رشد طبقه متوسط جامعه با مقاومتی شدن اقتصاد

خبرنگار تسنیم گفت: ظاهرا اجرای اقتصاد مقاومتی به مشخص شدن نتایج مذاکرات موکول شده است و بعد از گذشت چندین ماه از ابلاغ سیاست های کلی فقط برنامه های عملیاتی وزارت خانه ها در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و گزارش عملکردی در این خصوص موجود نیست، آیا می توان گفت که اقتصاد مقاومتی محدود به زمان و مختص شرایط تحریم است؟

ایروانی تصریح کرد: خیر، اتفاقاً اقتصاد مقاومتی بعد از تحریم باید بشدت در دستور کار قرار گیرد و خیلی باید مراقبت کرد تا بعد از تحریم ها اقتصاد مقاومتی لطمه نخورد.

وی افزود: همانطور که در مقدمه این سیاست آمده، اقتصاد مقاومتی ناظر است، وجه ایجابی این اقتصاد خیلی بیشتر از وجه سلبی است، تحریم یک گوشه ای از اقتصاد مقاومتی است، چراکه این اقتصاد ابعاد آینده نگر و بلند مدت دارد که همیشه در دستور کار است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مولفه های کلیدی که یکی از آنها تولید است را به صورت جدی در دستور کار دارد، گفت: مشارکت مردم و افزایش ایفای نقش مردم در اقتصاد کشور از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چراکه گروه های با درآمد کم و متوسط را در اقتصاد دخیل می کند. اقتصاد مقاومتی طبقه متوسط را رشد می دهد.

* اگر اقتصاد مقاومتی اجرا نشود همه ضرر می کنیم

وی با بیان اینکه برنامه های توسعه معمولا موجب شکاف طبقاتی در جامعه می شود، تصریح کرد: اما اقتصاد مقاومتی به رشد به همراه عدالت توجه اساسی دارد و همین موجب رشد طبقه متوسط در جامعه خواهد شد.

ایروانی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی نازل به تحریم و غیرتحریم نیست بلکه یک نظام اسلامی باید بتواند تحولی را ایجاد و خود را پایدار کند. این بازی کلامی است که اقتصاد مقاومتی را مختص تحریم بدانیم، ما باید اقتصاد مقاومتی را بصورت جدی اجرایی کنیم در غیراینصورت همه ضرر می کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه