آغاز پایلوت طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید در ایران

آغاز پایلوت طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید در ایران

خبرگزاری تسنیم: در طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید، جریان هوا به وسیله انرژی خورشیدی گرم می شود تا بدین صورت در سیکلی منظم، ناخالصی ها و نمک از آب دریا جدا شود بدین گونه؛ استفاده از سوخت فسیلی جای خود را به جذب انرژی رایگان از خورشید می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آب دریا و شیرین سازی آن به عنوان یکی از منابع نامتعارف تأمین آب شناخته می شود که به گفته وزیر نیرو یکی از راههای مناسب برای تأمین آب مطلوب برای شرب و صنعت به ویژه در استانهای ساحلی است.

در بسیاری از کشورهایی که به آبهای آزاد دسترسی دارند، شیرین سازی آب دریا مورد توجه قرار گرفته و طرح های مختلف پژوهشی و اجرایی در سراسر دنیا در این زمینه در حال انجام است و برخی کشورها هم اکنون نیز با شیرین سازی آب دریا بخشی از نیاز تأمین آب شرب و صنعت خود را برطرف می کنند.

در سالهای اخیر در ایران نیز احداث آب شیرین کن ها برای شیرین سازی آب دریا در حاشیه خلیج فارس توسط شرکت های خصوصی آغاز شده و برخی طرح ها در حجم های کوچک به بهره برداری رسیده اند.

طرح های شیرین سازی آب در ایران تاکنون بر اساس استفاده از حرارت بازیافتی از نیروگاههای حرارتی و یا نصب دستگاههای گازسوز بوده و استفاده از سوخت فسیلی در فرآیند شیرین سازی آب نقش اصلی داشته است اما در سال جدید اجرای طرحی در ایران در برنامه قرار گرفته که سوخت فسیلی را از فرآیند شیرین سازی آب حذف می کند.

این طرح که اساس تأمین انرژی در آن به وسیله نور خورشید است به همین نام شناخته می شود. طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید، پس از گذر از بخش های پژوهشی و دانشگاهی به میز بررسی سازمانهای دولتی در مجموعه وزارت نیرو و وزارت صنعت رسید و پس از گذر از مراحل بررسی و انجام موفقیت آمیز در مقیاس آزمایشگاهی، اکنون به صورت پایلوت در استان هرمزگان به اجرا درآمده است.

تابستان سال جاری، سید مصطفی حسینعلی پور - رئیس مرکز رشد انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت - از طراحی آب شیرین‌کن‌هایی با صرفه‌جویی بالا در مصرف انرژی که از طریق انرژی خورشیدی کار می‌کنند توسط محققان دانشگاه علم و صنعت خبر داده بود.

حسین عطایی فر – رئیس مرکز تحقیقات و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور – به خبرنگار تسنیم گفت: پایلوت طرح آب شیرین کن های خورشیدی در کشور در استان هرمزگان آغاز شده و نتایج این پایلوت را برای تجاری سازی این نوع آب شیرین کن ها در ارتباط با صنعت به کار می گیریم.

حسین خادمی – مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان هرمزگان – شیرین سازی آب دریا را تنها راه مقابله با کم آبی در استان هرمزگان دانست و گفت: در 14 شهر هرمزگان با چالش جدی کم آبی مواجه ایم که با شیرین سازی آب دریا می توانیم چالش دسترسی به منابع آب شیرین را در استان برطرف کنیم.

در طرح شیرین سازی آب دریا با نور خورشید، جریان هوا به وسیله انرژی خورشیدی گرم می شود و در مرحله بعد آب دریا به منظور مرطوبت کردن این هوای داغ به آن افزوده می شود تا بدین صورت در سیکلی منظم ناخالصی ها و نمک از آب دریا جدا شود و بدین گونه؛ استفاده از سوخت فسیلی جای خود را به جذب انرژی رایگان از خورشید می دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه