تشریح مشکلات پیاده روی زائران «جاده ولایت»

تشریح مشکلات پیاده روی زائران «جاده ولایت»

خبرگزاری تسنیم: مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با تشریح مشکلات پیاده روی زائران «جاده ولایت»؛ از احتمال ورود ۴۰۰ هزار زائر پیاده برای مراسم شهادت امام رضا(ع) در سال آینده خبر داد.

مسعود مجردی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه امسال برای نخستین بار بود که سازمان حج و زیارت همکاری کرد و با پیشنهاد استاندار و رئیس سازمان حج و زیارت، حج و زیارت خراسان رضوی در موضوع ساماندهی و بخشی از زائران پیاده ورود یافتند، اظهار داشت: این مسئولیت قبلاً در اختیار جمعیت خدمتگزاران بود که یک سازمان مردم‌نهاد است ولی عُده آنها در حدی نبود که جلب رضایت زائران شود.

وی اضافه کرد: امسال با ورود سازمان حج و زیارت، بخش طبخ و غذا را مدیران آشپزخانه های ما برعهده داشتند و روزانه حدود 50 هزار پخت را داشتیم، زائرانی که وارد مشهد شدند حدود 250 هزار نفر است که 190 هزار نفر آنها بانی داشتند و در حسینیه‌ها و گروه‌های مردمی سرویس‌دهنده می‌رفتند و حدود 60 هزار نفر آنها که 60 درصد آنها مرد و 40 درصد آنها زن بودند افرادی بودند که باید کمک می‌کردیم و بانی نداشتند.

مجردی ادامه داد: حدود 120 مدرسه از آموزش و پرورش در اختیار این امر قرار گرفت که توسط مدیران ثابت تجهیز شد، چندین ورزشگاه را جمعیت خدمتگزاران تجهیز کردند و باز مدیریت را ما بر عهده گرفتیم؛ برای نخستین بار بود که شام گرم هم علاوه بر ناهار به زائران پیاده و صبحانه با پک هواپیمایی داده شد.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت در بخش طبخ، اسکان و بحث های فرهنگی نقش داشت ادامه داد: این حرکت در کل حرکت فرهنگی است ولی فرهنگ در آن گم بود، با ورود بعثه مقام معظم رهبری و معرفی روحانیون کاروان های حج در بخشی از اسکان در سه نوبت نماز جماعت برگزار می‌شد، حلقه‌های معرفت بود و مسابقات فرهنگی برگزار کردیم که در این زمینه توفقیقاتی داشتیم ولی راضی از کار نیستم چون از نیمه راه ورود یافتیم نتوانستیم ساماندهی جدی داشته باشیم.

وی گفت: زمزمه بالابردن مسئولیت حج و زیارت در موضوع ساماندهی زائران پیاده امام رضا (ع) از ناحیه استانداری هست، قطعاً باید برنامه‌ریزی سال‌های آینده را بکنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم، در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته درصد رضایت‌مندی زائران امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود؛ سازمان پایانه‌ها به طور جدی وارد عمل شد و اولویت تمام اتوبوس‌ها و قطارها را به زائران پیاده دادند؛ هلال احمر در بخش امداد و نجات نیز بسیار خوب عمل کرد.

مجردی در زمینه اولویت‌های برنامه‌های سال آینده تصریح کرد: این حرکت، یک حرکت مردمی است و نباید از حالت مردمی خارج شود و دولت باید از دور مدیریت کند، چرا که اگر دولتی شود قطعاً زیبایی خود را از دست می‌دهد، بنابراین ورود دولت تامین اقلام و تدارکاتی باشد که از عهده مردم بر نمی‌آید، با توجه به اینکه نخستین سالی بود که ما در این زمینه ورود کردیم، بحث فرهنگ خیلی ضعیف بود؛ هدف فقط پیاده‌رفتن نیست حتماً در این 4 - 5 روز توسط سازمان‌های فرهنگی مانند سازمان تبلیغات، بعثه رهبر معظم انقلاب، آستان قدس خوراک معنوی بدهیم.

وی با بیان اینکه اولویت دوم در بخش کاری خودمان، اسکان است، گفت: مدارس برای این کار مناسب نبودند، در بسیاری از مدارس شیشه‌ها را عوض کردیم و سرویس‌های بهداشتی را درست کردند، تعداد سرویس بهداشتی با تعداد جمعیت همخوانی نداشت لذا باید در این زمینه‌ها مدیریت صورت پذیرد.

مدیر حج و زیارت خراسان رضوی عنوان کرد: در بخش بیرونی فاصله‌های ایستگاه‌هایی صلواتی متناسب نیست، مثلالً دو ایستگاه پُرحجم در کنار هم قرار داشتند که تعریف فاصله‌های ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های خدمتگزاری باید صورت گیرد. امیدواریم با ورود جدی استاندار که همه نهادها را بسیج کرده است، کیفیت خدمت رسانی بهتر شود.

مجردی با بیان اینکه سال آینده احتمال ورود 400 هزار زائر پیاده در سال آینده برای زیارت پیاده امام رضا (ع) وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید از خدمتگزاری عراقی‌ها در ایام اربعین درس بگیریم و خدمات را در این زمینه بالاتر ببریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon