۳۵ روز هوای پاک از ابتدای امسال در کرج ثبت شد

35 روز هوای پاک از ابتدای امسال در کرج ثبت شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از ۳۵ روز هوای پاک و ۱۶۰ روز هوای سالم از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه خبر داد.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، با اشاره به وضعیت کیفی هوا و تعداد روزهای پاک در 8 ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه 35 روز پاک، 160 روز هوای سالم، 38 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، 5 روز نیز هوای ناسالم برای همه گروه‌ها در کلانشهر کرج ثبت شده است.

وی افزود: در این راستا برای سنجش میزان آلودگی هوا در سطح استان 7 ایستگاه پایش هوای آنلاین وجود دارد که به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت و ثبت داده‌های وضعیت کیفی هوا هستند و در این زمینه به طور روزمره در پورتال اداره‌کل محیط زیست نیز اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز خاطرنشان کرد: گاهی به دلیل اختلال در اینترنت، قطعی برق، نقص فنی در قطعات ایستگاه ممکن است اطلاعات در برخی روزها کامل نباشد اما با توجه به فواصل کم ایستگاه‌ها، وضعیت کیفی هوا تا حدود زیادی قابل گزارش است و برای ارزیابی وضعیت میانگین هوا قابل استناد است.

وی با تفکیک ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان البرز، تصریح کرد: در کلانشهر کرج 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا واقع در فرهنگسرای کوثر، ایستگاه مترو کرج و دانشگاه محیط زیست وجود دارد و همچنین ایستگاه‌هایی در فردیس، نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد نیز ایجاد شده و به سنجش آلودگی هوا در این مناطق می‌پردازند.

محمدی بیان کرد: در طالقان و آسارا به دلیل عدم وجود صنایع و آلودگی‌های صنعتی ایستگاه پایش آلودگی هوا وجود ندارد چراکه اولویت با مناطقی است که دارای واحدهای صنعتی، جمعیت زیاد یا ترافیک سنگین هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اظهار داشت: به زودی و تا پایان امسال یک ایستگاه پایش هوا در حصارک کرج نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای کنترل آلودگی‌ هوا در شهرستان فردیس که ناشی از سوخت نیروگاه منتظرالقائم است، گفت: با توجه به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده سوخت نیروگاه به گاز تبدیل می‌شود، تا پایان سال به میزان قابل توجهی از حجم آلودگی در منطقه فردیس کاسته می‌شود.

محمدی افزود:در این راستا استفاده از سوخت‌های فسیلی سنگین مانند گازوئیل و مازوت در نیروگاه کاسته می‌شود و به تدریج به سمت استفاده از سوخت‌های پاک‌تر مانند گاز پیش می‌رود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نصب فیلتر کاهش دهنده آلودگی هوا، تصریح کرد: استفاده از سیستم‌های فیلتر برای نیروگاه نیز در دستور کار قرار گرفته و امید است با این روند، شرایط بهتری از نظر آلودگی هوا در شهرستان فردیس داشته باشیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon