روحانی: نقطه مطلوب کشور, انجام حداقل کار اقتصادی توسط دولت است

روحانی: نقطه مطلوب کشور, انجام حداقل کار اقتصادی توسط دولت است

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور در جلسه بسترهای توسعه و سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی گفت: در نقطه مطلوب آن نقطه‌ای است که حداقل کار اقتصادی را دولت انجام بدهد و حداکثر کار توسط مردم انجام شود ما این شرایط را هنوز شاهد نیستیم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، دکتر حسن روحانی در جلسه بسترهای توسعه و سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در جمع عزیزانی که در مسیر تولید فعالیت می‌کنند و کارآفرین هستند و در واقع بار بسیار سنگین حرکت اقتصادی کشور را بر دوش دارند حضور یافته‌ام.

وی ادامه داد: ما باید به یک نقطه‌ای برسیم که در آن نقطه, تولیدگر منتظر دولت نباشد و دولت منتظر فعالیت تولیدگر باشد. البته امروز تولید ما موانع و مشکلاتی را دارد و اگر تولید نتواند در بازار مصرف جای پای محکمی پیدا کند و سرمایه‌ای که برای تولید مصرف شده با سود قابل قبول برنگردد آن تولید دچار مشکل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید چرخه تولید را طوری به حرکت درآوریم که مردم به تولید تشویق شوند و تولید مشوق آنها برای گسترش سرمایه‌گذاری باشد. مسیری که در کشور ما در سالهای گذشته بوده بی‌تردید اشکالاتی داشته امروز هم مسیر ما بی اشکال نیست. ما قدم به قدم باید اشکالات را مرتفع کنیم.

وی در مورد رویکرد اقتصادی کشور گفت: اقتصاد ما به صورتی است که یا نفت را زیاد و گران می‌فروختیم و بازار را با جنس وارداتی اداره می‌کردیم و تولیدگر دچار مشکل می‌شد. وقتی پول نفت زیاد در اختیار ما بوده  راحت می‌توانستیم جنس را بخریم لذا اساس ادارات دولتی ما حتی در بخش وزارتخانه‌های اقتصادی بیشتر بر مبنای واردات بنیانگذاری شده است گرچه ممکن است این جمله برای برخی خوش نیاید.

روحانی با بیان اینکه صادرات تنها این نیست که یک جنسی را تولید کنید بلکه باید بتوانید بازار را فتح کنید گفت: فتح در دنیای امروز یکی فتح بازار اقتصادی و یکی فتح اذهان و افکار است. دیگر فتوحات قدیم که با لشکرکشی بدست می‌آمد سپری شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه فتح بازار امروز برای ما بسیار مهم است. نقطه مطلوب آن نقطه‌ای است که حداقل کار اقتصادی را دولت انجام بدهد و حداکثر کار توسط مردم انجام شود ما این شرایط را هنوز شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه یکی از فلسفه‌های سفر به استانها این است که صداهای مختلف مردم شنیده بشود اظهار داشت: در استانهای مختلف شرایط متفاوتی حاکم است. بخشی از امور بر دوش دولت است. دولت باید ثبات اقتصادی را به به وجود بیاورد. دولت باید زیرساخت‌‌ها, امنیت و ثبات را مهیا کند. دولت باید وظایف قانونی که از لحاظ حاکمیت بر دوش دارد انجام دهد.

روحانی تغییرات متعدد و بی‌ثباتی اقتصادی را بزرگترین مشکل کشور اعلام کرد و گفت: مردم برای امور روزمره به ثبات نیاز دارند.البته نوسانات قیمت کم و بیش طبیعی است تورم ریالی نیز همین‌طور, اما اگر بنا باشد امروز تورم 10 درصد و فردا 12 درصد و یک ماه دیگر 22 درصد از لحاظ اقتصادی چطور می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت باید شرایط اقتصادی را متعادل و با ثبات کند اظهار کرد: در برخی مواقع ما ناچاریم با تکنولوژی روز پیش برویم اگر نرویم رقبای ما پیش می‌افتند و گندمی که برای کشاورز ما هزار تومان در می‌آید, همین گندم در خارج کشور 400 تومان هزینه می‌برد و شما در عرصه رقابت حرفی برای گفتن نخواهید داشت.

روحانی متذکر شد: ما در این 16 ماه از روز اول به مردم قول دادیم که ثبات ایجاد کنیم به همه کارآفرینان گفتیم که بنای دولت بر این است که تورم را به صورت مستمر کاهش بدهد و این کار سختی است.

وی با بیان اینکه کاهش تورم کاری سخت و استمرار آن سخت‌تر است گفت: در دنیای اقتصاد برخی عوامل دست ما نیست, ما فروشنده نفتیم, همه کاره بازار نفت نیستیم یه روز قیمت نفت بالا و روز روز دیگر پایین می‌آید. کالای نفت سیاسی‌تر از کالاهای دیگر است. یک سری مسائل در اختیار دولت نیست اما یک سری مسائل در اختیار ما و یک سری در اختیار شماست. باید تقسیم کار علمی انجام دهیم یعنی دولت برخی کارها را انجام دهد و بخش خصوصی بخش دیگری را برعهده بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به این مطلب که حل مشکل رکود بسیار مهمتر است گفت: اول باید به سراغ رکود رفت. با اقتصاددانان زیادی مشورت کرده و به این نتیجه رسیدیم که تورم ما اگر به 18 یا 19 درصد برسد درست عمل کرده‌ایم. طبق برنامه قول داده‌ایم که در سال 93 رکود را کنترل کنیم و به همین منظور به مجلس لایحه دادیم تا به فوریت آن رای دهد.

روحانی متذکر شد: من در سفر استان خراسان رضوی و در کنار مرقد امام هشتم اعلام کردم که ما از رکود عبور کرده‌ایم. اعتماد ما به آمار و ارقام بود و گفتیم در 3 ماهه اول محاسبات اولیه و مقدماتی ما این را نشان می‌دهد که 3 ماه اول سال 93 نسبت به سال 92 رشد اقتصادی داشته‌ایم و بانک مرکزی در گزارش خود رشد 4.4 رشد اقتصادی در 3 ماهه اول و دوم را اعلام کرده است یعنی رشد ما در مجموع 6 ماهه اول امسال نسبت به سال 92، 4 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سعی دولت بر این است که در 3 ماهه آخر امسال رشد اقتصادی را مثبت کند اظهار داشت: دولت از 16 ماه پیش به مردم قول داده بود نسبت به کاهش رکود در بازار کمک کند و بازار را طوری اراده کند که دچار نوسانات شدید نشود و آرام بر آن حاکم شود و به این قولش هم دولت عمل کرده است.

رئیس جمهور افزود: در روابط اقتصادی در عرصه بین‌المللی نیز بنای ما بر گسترش روابط اقتصادی با دنیا است. خیلی از نهاده‌های دامی را وارد می‌کنیم اما دلمون می‌خواهد خودکفا باشیم ولی به هرحال شرایط ما این است یه سری اقلام را وارد و صادر کنیم.

روحانی با بیان اینکه بازار آزاد و روابط اقتصادی با دنیا را دنبال می‌کنیم گفت: هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی‌شود که با انزوا توانسته باشد به توسعه برسد. نمی‌شود ما به یک گوشه‌ از دنیا برویم و دروازه‌ها را ببندیم و بگوییم در همه چیز خودکفا هستیم.

وی با بیان اینکه خودکفایی بسیار خوب است متذکر شد ولی در برخی موارد خودکفایی شدنی و به صرفه نیست. هر چیزی با شعار حل نمی‌شود باید با برنامه‌ریزی عمل کنیم. باید توان و هر تجربه‌ای را در راه آبادانی استان و کشور به کار بگیریم و از دانش و تجربه بومی استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه در برخی موارد جاده‌سازی‌ ورود بخش خصوصی بسیار سخت است و دولت باید سرمایه‌گذاری کند افزود: یکی از برنامه‌های ما در استان خراسان جنوبی ساماندهی بخش حمل و نقل عمومی است به طوری که برنامه سال 93 در سال آینده نیز دنبال می‌شود. به دنبال فاینانس خارجی هستیم و توسعه بخش راه‌آهن را که بسیار هم پر اهمیت است نیز شروع کرده‌ایم.همچنین امور زیربنایی و مسائل مانند توسعه اینترنت و پهنای باند نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما باید آرامش فضا سرمایه‌گذاری و کشور را حفظ کنیم گفت: همه ما باید تلاش کنیم یک فضای سالم فرهنگی را ایجاد کنیم و کسی فکر نکند بر دیگری برتری دارد بلکه همه ما مثل هم هستیم و مسلمان و بنده خدا هستیم. همه باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم. همه ایرانی و مسلمانیم. همه باید به هم کمک کنیم و دست همدیگر را بگیریم.

به گفته وی فضا وقتی آرام و اسلامی و برادرانه باشد اقتصاد راحت‌تر صورت میگیرد. اگر می‌خواهیم در جایی سرمایه‌گذاری صورت گیرد باید آرامش در آنجا حکم‌فرما شود داشته باشید.

رئیس جمهور با بیان استعدادها و قابلیت‌های استان خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان ظاهرش کویر، کم آب و دچار خشکسالی است اما در عین حال این استان علی‌رغم خشکسالی در بسیاری از محصولات مانند زعفران, زرشک, عناب و انار صادرکننده نام‌آور و نامدار است در بسیاری از داروهای گیاهی و معادن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی خاطرنشان کرد: از همه مهمتر انسان‌های فرهیخته و نیروی انسانی این استان است به طوری که با اراده قوی و توان علمی که خداوند به شما داده, اندیشمندان و دانشمندان بسیاری از سرزمین شما برخاسته‌اند.

روحانی متذکر شد: باید از ظرفیت‌های افغانستان استفاده کرد زیرا این کشور نیز دیر یا زود ثبات خواهد یافت و می‌تواند بازار خوبی برای استان باشد.

وی با اشاره به معادن غنی استان متذکر شد: در زمینه توسعه معادن استان, دولت به دنبال جذب فاینانس است زیرا برای کار در صنایع بزرگ به فاینانس نیاز داریم که در اینجا صندوق و بانک‌های خودمان باید کمک و تلاش کنند و سرمایه در گردش را باید فراهم کنیم.

به گفته رئیس جمهور بانک‌های ما باید در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری فعال شوند تا کشورمان را به سمت توسعه ببریم. امروز شرایط رونق اقتصادی در کشور ما آغاز شده و این رونق را باید تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon