انتقاد از بی‌توجهی به جریان زاینده‌رود و عدم احیای تالاب گاوخونی

انتقاد از بی‌توجهی به جریان زاینده‌رود و عدم احیای تالاب گاوخونی

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع نمایندگان اصفهان گفت: زاینده‌رود، یک موضوع ملی بوده و مسائل زیست محیطی، اقتصادی و استراتژیک کشور اقتضا می‌کند تا در زمینه جریان آب در زاینده‌رود به اندازه اهمیت موضوع، رفتار شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عباس مقتدایی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت خود در فراکسیون فرهنگ و هنر مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فراکسیون فرهنگ، هنر و رسانه به ریاست بیژن نوباوه در مجلس شورای اسلامی افتتاح شده و من نیز به عنوان نائب‌ رئیس این فراکسیون انتخاب شدم.

وی با اعتقاد بر اینکه خبرنگاران اصفهان بیشترین تلاش را از خود نشان داده و به حرفه خود به عنوان عرصه‌ای برای خدمت نگاه می‌کنند، ادامه داد: آب اصفهان یکی از موضوعات جدی و پراهمیتی است که مردم اصفهان نسبت به آن مطالبات جدی داشته و بیشترین مانع در این خصوص به عدم وجود برنامه استراتژیک پیرامون آب است و اگر برنامه استراتژیک حساب شده داشتیم زاینده‌رود از رودخانه دائمی به رودخانه فصلی یا اتفاقی تبدیل نمی‌شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما با نمایندگان چهارمحال پیرامون این مسئله جلسه گذاشته و به این نتیجه رسیدیم که آب موضوعی فرا استانی و موضوعی جغرافیایی و طبیعی بوده که تنها یک بعد آن ساختارهای اجرایی درون استان است.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به منظور بازکردن آب زاینده‌رود افزود: با مکاتباتی که با وزارت نیرو صورت گرفته 7 پیشنهاد مد نظر ما را به عنوان برنامه‌های در دست اجرا توسط وزارت عنوان شده که از جمله مدیریت یکپارچه، تأمین کمبود آب و بهره‌برداری از پساب‌های تصفیه شده بوده و ما این پیگیری‌ها را هم در دولت دهم و هم یازدهم انجام دادیم.

مقتدایی با بیان اینکه بر اساس دستور معاون اول رئیس‌جمهور کمیته‌ای را درون کارگروه ویژه دریاچه ارومیه به منظور رسیدگی به مسئله زاینده‌رود تشکل دادند، خاطرنشان کرد: موفق شدیم در این کمیته 9 مصوبه برای زاینده‌رود بگیریم که این مصوبات در دی‌ماه سال 92 تصویب شد و در واقع عصاره مقررات و مطالبات قبلی است.

وی با اشاره به مصوبات 9 گانه‌ای که پیرامون زاینده‌رود گرفته شد، گفت: مقرر شده تا شورای هماهنگی مدیریت حوزه زاینده‌رود به عضویت استانداران استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و نمایندگان اصناف کشاورزان در استان‌های مربوطه و معاونین وزیر نیرو تشکیل شود و باید ظرف 3 ماه نسبت به تشکیل این شورا عمل شود. بند 2 این مصوبه در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال نادیده گرفته شده و بر خلاف این بند تخصیصی برای بن بروجن در نظر گرفته شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما این موضوع را در جلسه شورای اداری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کردیم.

وی اظهار داشت: قرار شده تا صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوزه زاینده‌رود تأسیس شود تا مصرف‌کنندگان بخش صنعت پول قیمت روز آب را به کشاورزان بدهند و وزارت نیرو مکلف شده تا مدیریت یکپارچه را در این حوزه تأمین کند و قرار بوده طرح تونل گلاب 2 را مورد بررسی قرار داده و آن را به نتیجه برساند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مقتدایی با بیان اینکه باید معاون رئیس‌جمهور در حفاظت از محیط زیست باید بگوید که چرا در زمینه احیای تالاب گاوخونی توجه نشده، افزود: اگر آب به تالاب نرسیده بخشی از آن متوجه مسئولان کشور بوده و اگر تالاب گاوخونی احیا نشود در آینده باید با تامین هزینه‌های زیاد این کار مهم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مطالبه جدی مردم اصفهان جاری‌شدن آب در زاینده‌رود است، تصریح کرد: مردم اصفهان به جاری‌شدن مقطعی آب در زاینده‌رود قانع نبوده و مطالبه جدی آنها برگرداندن آب به مسیر اصلی آن یعنی زاینده‌رود بوده و مردم همه منتظر انجام برنامه‌های پیشنهادی ما توسط رئیس‌جمهور هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زاینده‌رود موضوعی ملی است، گفت: مسائل  زیست محیطی، اقتصادی و استراتژیک کشور اقتضا می‌کند تا در این اندازه به موضوع زاینده‌رود رفتار شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon