دولت روحانی وامدار اصلاح‌طلبان بوده اما مطلوب نهایی آنها نیست

دولت روحانی وامدار اصلاح‌طلبان بوده اما مطلوب نهایی آنها نیست

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل حزب مردم‌سالاری درباره حمایت‌های اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور در انتخابات ۱۳۹۲ معتقد است: اگر حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی نبود، آقای روحانی نمی‌توانست در برابر اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم پیروز شود.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، گروهی مدعی شد، حجت‌الاسلام حسن روحانی با حمایت‌های این جریان بر سر کار آمده و زمام امور را به دست گرفته است و وی باید خود را مدیون آنها بداند، این جریان اصلاح طلب بود؛ جریانی که در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم با معرفی محمدرضا عارف به صحنه و عرصه رقابت‌های انتخاباتی وارد شد.

در انتخابات ریاست جمهوری 92 زمانی که اصلاح طلبان احساس کردند برای کسب کرسی ریاست جمهوری باید با یکدیگر متحد شوند و گزینه واحدی را معرفی کنند، محمدرضا عارف گزینه اصلاحات به‌نفع حجت‌الاسلام حسن روحانی از گردونه انتخابات کنار رفت و بالاخره 24 خرداد 1393 حجت‌الاسلام حسن روحانی پیروز عرصه رقابت شد.

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برخی اصلاح‌طلبان از جمله پورنجاتی با اشاره به همین حمایت خود از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تلویحاً اعلام می‌کردند که رئیس‌جمهور باید به مطالبات حداکثری این گروه تن دهد در غیر این‌صورت پشتوانه خود را از دست خواهد داد.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری و رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره حمایت‌های اصلاح طبیان از رئیس جمهور در انتخابات 1392 معتقد است: "اگر حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی نبود، آقای روحانی نمی‌توانست در برابر اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم پیروز شود".

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با مصطفی کواکبیان را در زیر می‌خوانید:

تسنیم: به‌نظر شما حمایت اصلاح‌طلبان در روی کار آمدن دولت آقای روحانی به چه میزان مؤثر بوده است؟ و آیا می‌توان برخی قول‌های اصلاح‌طلبان مبنی بر وامدار بودن آقای روحانی به این جریان را پذیرفت؟

***روحانی نمی‌تواند خودش را وامدار اصلاح‌طلبان نداند

کواکبیان: دولت آقای روحانی نمی‌تواند خودش را وامدار اصلاح‌طلبان نداند. ما در جریان هستیم که در انتخابات 92 چه اتفاقی افتاد و اگر حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی نبود، آقای روحانی نمی‌توانست در برابر اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم پیروز شود. البته من نمی‌خواهم بگویم دولت یازدهم، دولت اصلاح‌طلب است؛ چرا که آقای روحانی بارها گفته‌اند که دولت یازدهم دولت اصلاح‌طلب نیست؛ اما باید بپذیریم که اصلاح‌طلبان به بخشی از بدنه دولت ورود پیدا کرده‌اند و مناصبی را به خود اختصاص داده‌اند و لذا تاکنون اصلاح‌طلبان پشتیبان دولت بوده‌اند.

تسنیم: یعنی دولت یازدهم، دولت ترکیبی از اصلاح طلبان و اصولگرایان است؟

کواکبیان: بله؛ هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان در این دولت حضور دارند و فرض بر این است که دولت یازدهم دولت معتدلی است و رفتارهای اعتدالی دارد و به همین دلیل احزاب اعتدال‌گرای طرفدار دولت می‌توانند بگویند که چون طرفدار دولت هستند لیست انتخاباتی حامیان دولت را ارائه دهند؛ هیچ اشکالی هم برای این کار وجود ندارد اما عوامل دولت نباید برای انتخابات آتی لیست بدهد.

تسنیم: نظر شما در مورد نسبت دولت و اصلاح‌طلبان در انتخاب آینده چیست؟

کواکبیان: دولت باید به این سمت و سو برود که اولاً کارآمدی خود را بیشتر نشان دهد و همت کند تا مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حاصل شود و این از وظایف مهم دولت در برگزاری انتخابات پرشور و گسترده است.

ثانیاً دولت در زمان انتخابات وعده‌هایی همچون اجرای منشور حقوق شهروندی داد لذا باید مرّ قانون را در اجرای بی‌طرفانه انتخابات و تعامل با دستگاه‌های نظارتی برای دفاع از حقوق نامزدهای انتخاباتی را پیگیری کند؛ یعنی دولت باید جاده را هموار کند تا انتخابات بی‌حاشیه و بدون دردسر و صددرصد با آرامش به‌صورت آزادانه، عادلانه و گسترده برگزار شود و اگر این نکات را در مورد دولت در نظر بگیریم و به‌عبارت دیگر اگر همگان به حق‌الناس بودن رأی مردم ملتزم باشند، قطعاً انتخابات سالم، بی‌حاشیه و خوبی به‌عنوان اولین انتخابات دولت یازدهم خواهیم داشت.

***مبنای تنظیم لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد

البته در خصوص اصلاح‌طلبان نیز ما بر این باوریم که مبنای تصمیم‌گیری برای انتخابات و تنظیم لیست‌ها باید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات باشد که چندین حزب اصلاح‌طلب در آن حضور دارند و سایر اصلاح‌طلبان هم می‌توانند برای  این لیست نظر بدهند و پشتیبانی و حمایت کنند.

تسنیم: برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند در برخورد با دولت، باید در خفا انتقاد و در علن حمایت کنیم، آیا این استراتژی را قبول دارید؛ به‌نظر شما روش اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت باید چگونه باشد؟

کواکبیان: خیر؛ بنده معتقدم از دولت باید نقد هم صورت گیرد و انتقاد از دولت به‌صورت علنی نیز باشد، اشکالی ندارد و اتفاقاً کمک به دولت محسوب می‌شود. دولت متوجه ضعف‌هایش می‌شود و برای برطرف کردن آن تلاش می‌کند. اگر ما می‌خواهیم برخی چیزها را علنی نکنیم، ممکن است در تاریخ خودمان را سرزنش کنیم که چرا در آن مقطع نگفتیم، مثلاً از مواردی که بنده همواره درباره آن بحث دارم در مورد هدفمندی یارانه‌‌ها بوده است. ما به دولت گفتیم که عادلانه نمی‌دانیم که وزیر اقتصاد دولت یازدهم اعلام کند 10میلیون پولدار و ثروتمند را شناسایی کرده‌ایم اما همچنان یارانه بگیرند.

از طرف دیگر برخی می‌گویند به‌خاطر توصیه علما، مراجع، صدا‌ و‌ سیما و دولت‌مردان برای گرفتن یارانه ثبت نام نکردیم علی‌رغم اینکه به این پول نیاز داشتیم. اما افرادی هم هستند که پورشه سوار می‌شوند و چندین خودرو در خانه‌های‌شان دارند و نیازی هم به 45هزار تومان هم ندارند، آیا عدالت است که این افراد یارانه بگیرند؟ لذا ما می‌گوییم حتماً باید یارانه ثروتمندان شناسایی و قطع شود.

هرچند ما گفتیم هدفمندی یارانه‌ها، باید بالاخره روزی تمام شود، نباید چنین گفته شود که گویا همه دولت‌ها روش‌های پوپولیستی را بر روش حقیقت‌گرایانه ترجیح می‌دهند؛ لذا باید انتقادات خود از دولت را بیان کنیم و دولت هم باید این انتقادات را به‌عنوان هدیه برای خود تلقی کند و درصدد رفع مشکلات خود برآید.

***اعتقاد ندارم این دولت غایت و آرمان اصلاح‌طلبی و مطلوب نهایی اصلاح‌طلبان باشد

تسنیم: برخی می‌گویند دولت یازدهم برای اصلاح‌طلبان ایده‌آل نیست و فکر می‌کنند باید دولت ایده‌آل اصلاح‌طلب سر کار آید؛ ولی برخی می‌گویند دولت یازدهم ایده‌آل است؛ نظرتان چیست؟

کواکبیان: من به این موضوع اعتقادی ندارم که این دولت غایت و آرمان اصلاح‌طلبی و مطلوب نهایی اصلاح‌طلبان باشد؛ البته وقتی دولت یازدهم را با دولت نهم و دهم مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که باید خدا را شاکر باشیم و رضایتمندی خود را از این دولت اعلام کنیم؛ چراکه شرایط نسبت به قبل تفاوت کرده است و این دولت در عرصه سیاست خارجی، مباحث اقتصادی، امور اجتماعی، مسائل فرهنگی، توسعه سیاسی و تحولات اداری اقدامات خوبی را آغاز کرده است. ما در مقایسه با دولت قبل، اظهار رضایت‌مندی داریم و هرچند تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

تسنیم: آیا دولت خاتمی را بهتر از دولت روحانی می‌دانید؟

کواکبیان: نباید دولت آقای روحانی با دولت آقای خاتمی مقایسه شود. من معتقدم شرایط آن زمان با شرایط فعلی فرق دارد؛ اما در توسعه سیاسی بنده دولت خاتمی را موفق‌تر می‌دانم؛ چراکه در یک سال و نیم اخیر در بحث توسعه سیاسی داخلی ما چندان اقدامی را مشاهده نکرده‌ایم و همیشه گفته‌ام که دولت یازدهم در توسعه سیاسی کُند حرکت می‌کند.

تسنیم: نظرتان درباره چینش کابینه چیست؟

کواکبیان: من معتقدم افرادی که در کابینه آمدند، به‌دلیل خط سیاسی‌شان نبود؛ بلکه به‌دلیل ارتباطات با شخص آقای روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک و یا در شورای عالی امنیت ملی و یا مراکز دیگر در کابینه حضور یافتند.

بنابراین وزرا به‌خاطر خط و خطوط سیاسی انتخاب نشدند بلکه به‌دلیل ارتباطات شخصی و معیارهای آقای روحانی جهت شایسته‌سالاری انتخاب شدند و در کابینه یازدهم حضور یافتند. بنده معتقدم حتماً می‌شد در وزارتخانه‌ها وضعیت کارآمدتر و مطلوب‌تری داشته باشیم، چراکه بسیاری از وزرا بیش از آنکه منویات و اهداف دولت را پیگیری کنند، به روزمرگی افتاده‌اند و مسائل را پیش می‌برند و الّا اهداف دولت در بسیاری از زمینه‌ها شفاف اعلام شده است.

تسنیم: حضور وزرا در فیس‌بوک و توییتر را مناسب می‌دانید؟

کواکبیان: اگر کسی بتواند در فیس‌بوک فعال باشد و همزمان وظایف خود را به‌صورت صحیح انجام دهد، اشکالی ندارد. برخی از وزارتخانه‌ها در راستای اهداف دولت و شعارهای انتخاباتی بهتر می‌توانند اقدام کنند؛ البته من نقدی به دولت دارم و آن این است که باید سرعت زمان را بیشتر در نظر بگیرد.

***کارآمدی دولت در انتخابات آینده و حضور حداکثری مردم در انتخابات تأثیرگذار است

باید توجه کنیم که تقریباً یک‌سوم عمر کابینه یازدهم یعنی یک سال و چند ماه از عمر دولت گذشته است و چشم بر هم بزنیم، عمر این دولت به سر می‌آید؛ کارآمدی دولت در انتخابات آینده و حضور حداکثری مردم در انتخابات تأثیرگذار است.

تسنیم: برخی افراد معتقدند که سعه صدر دولت در برابر منتقدان بالا نیست؛ آیا دولت در برخورد با منتقدان موفق عمل کرده است؟

کواکبیان: بهتر بود که آقای روحانی در برخی سخنرانی‌ها برخی مسائل را مطرح نمی‌کرد. بنده معتقد نیستم که به منتقدان کم‌سواد یا بی‌سواد بگوییم. اگر هم بی‌سواد یا کم‌سواد باشند، ولی آنها هم حق انتقاد دارند.

تسنیم: از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، متشکریم.

کواکبیان: من هم از شما متشکرم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon