گرم شدن ۴ درجه‌ای کره زمین از زمان عصر صنعتی شدن

گرم شدن 4 درجه‌ای کره زمین از زمان عصر صنعتی شدن

خبرگزاری تسنیم: بانک جهانی با اشاره به افزایش ۴ درجه ای دمای زمین از زمان آغاز صنعتی شدن هشدار داد ادامه این روند منجر به کاهش تولید غذا، کمبود آب، تشدید پدیده مهاجرت، و بروز جنگ و درگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی طی گزارشی در مورد اثرات گرم شدن هوا بر اقتصاد و زندگی در کره زمین اعلام کرد دمای هوا در جهان از زمان آغاز عصر صنعتی شدن 4 درجه گرم تر شده است و انتظار می رود تا پایان قرن 21 دمای هوا در فصل تابستان در بخش هایی از الجزایر، عربستان و عراق 8 درجه سانتیگراد گرم تر شود.

این گزارش افزود: تغییرات آب و هوایی منابع آبی در خاورمیانه و شمال آفریقا را بیش از گذشته با کمبود مواجه خواهد کرد و موجب تبعاتی عمده برای زندگی انسان و امنیت غذایی در منطقه خواهد شد.

اگر درجه حرارت هوا 1.5 تا 2 درجه افزایش یابد،  در کشورهایی نظیر اردن، مصر و لیبی، میزان محصولات کشاورزی ممکن است تا سال 2050 تا 30 درصد کاهش یابد. تمام پایتخت های منطقه ممکن است هر سال با روزهای داغی مواجه شوند.

بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، تغییرات گسترده آب و هوایی در حال تاثیرگذاری بر مردم جهان از طریق آسیب زدن بر محصولات کشاورزی و خطوط ساحلی است و امنیت آب را با ریسکی جدی مواجه ساخته است، اما می توان با جلوگیری از گرم تر شدن زمین، این تاثیرات مخرب را کاهش داد.

رئیس بانک جهانی گفت: «گزارش امروز آنچه را که دانشمندان می گفتند تایید می کند. ..این تغییرات کاهش فقر را دشوارتر می کند و زندگی میلیون ها انسان را در معرض خطر قرار می دهد.»

گزارش بانک جهانی نشان می دهد که چگونه گرم تر شدن زمین در حال تهدید سلامت و زندگی جمعیت هاست.

بر اساس این گزارش، کاهش حجم محصولات کشاورزی یک تهدید مشترک برای 3 منطقه از جهان (خاورمیانه و شمال آفریقا، امریکای لاتین و منطقه کارائیب و بخش هایی از اروپا و آسیای میانه) است. فشارهای ناشی از گرم شدن زمین بر منابع طبیعی و متعاقبا مهاجرت افراد ممکن است ریسک بروز جنگ در مناطق مختلف را افزایش دهد.

بالا رفتن سطح آب دریاها نیز یکی دیگر از تبعات گرم شدن زمین است که می تواند موجب بروز خساراتی به ارزش میلیاردها دلار به شهرهایی نظیر اسکندریه، بنغازی و الجزیره و همچنین شهرهای اطراف رود نیل شود.

بانک جهانی تاکید کرد کاهش حجم محصولات کشاورزی تاثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی و ثبات اجتماعی کشورها خواهد داشت. به همین جهت، باید تغییرات تکنولوژیک و رفتاری جدی برای کاهش اثرات مخرب گرم شدن کره زمین در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/ 99

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه