پیشنهاد توقف ۱ماهه صادرات نفت ایران و ۴ صادرکننده بزرگ برای افزایش قیمت

پیشنهاد توقف 1ماهه صادرات نفت ایران و 4 صادرکننده بزرگ برای افزایش قیمت

خبرگزاری تسنیم: کارشناس انرژی شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) گفت: اقدام موثری که کشورهای ایران، روسیه، عراق، الجزایر و ونزوئلا می توانند برای افزایش قیمت نفت انجام دهند، اجرای پیشنهاد توقف یک ماهه عرضه نفت به بازارهای جهانی است.

سجاد حسین نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در نشست اخیر اوپک برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با پیروی از سیاست های غرب جلوی اجرای اقدامات جدی برای افزایش قیمت نفت را گرفتند، با این حال این امکان فراهم بود تا وزارت نفت اقدامی اعتراضی انجام دهد و جلوی کاهش بیشتر قیمت را بگیرد؛ حتی بروز یک مخالفت و ترک کردن جلسه اوپک از سوی وزیر نفت می توانست بر بازار نفت اثرگذار باشد و جلوی کاهش قیمت را بگیرد.

وی افزود: فعالان بازار نفت به نشست اخیر اوپک حساس شده بودند و همین که ادامه روند موجود را مشاهده کردند، قیمت نفت به یکباره افت محسوسی پیدا کرد.

کارشناس انرژی شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) تصریح کرد: قبل از شروع نشست اوپک هم اعلام کرده بودیم که غربی ها به دنبال کاهش قیمت نفت به زیر 60 دلار هستند و  گفتیم که جیمز وولسی رییس سابق سیا در مصاحبه ای گفته بود که برای افزایش فشار بر ایران و روسیه لازم است قیمت نفت را به زیر 60 دلار بکشانیم، با این وجود همچنان مسوولین کشور به صورت منفعلانه از اقدامات کشورهای عربی انتقاد می کنند و اقدامی پیش‌دستانه پیگیری نمی شود. 

حسین نیا با بیان اینکه مجموع عرضه نفت به بازارهای جهانی توسط کشورهای ایران، روسیه، عراق، الجزایر و ونزوئلا مجموعا 11 میلیون بشکه نفت در روز است، گفت: یک پیشنهاد مهم در این زمینه مطرح شده که ایران به همراه این چند کشور با انجام یک توافق به صورت محدود برای مدت یک ماه عرضه نفت به بازارهای صادراتی خود را متوقف کنند که این اقدام می تواند به سرعت قیمت نفت را افزایش دهد و در مقایسه با فروش نفت با قیمت پایین، مزایای اقتصادی بیشتری را نصیب کشور کند.

این کارشناس انرژی با تاکید بر ضرورت اجرای این پیشنهاد به صورت فعالانه از طرف شرکت ملی نفت افزود: در یک سال آینده اگر تنها یک ماه عرضه نفت را متوقف کنیم و قیمت نفت را حداقل از 60 به 70 دلار برسانیم بیش از عرضه نفت 60 دلاری در همان دوره درآمد کسب می کنیم؛ در این حالت دست کم 2 میلیارد دلار بیش از وضعیت فعلی نصیب کشور می شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه