اروپا ناامن‌تر شده و فاقد دکترین سیاسی-امنیتی است

اروپا ناامن‌تر شده و فاقد دکترین سیاسی-امنیتی است

خبرگزاری تسنیم: یک رسانه آلمانی خطر وقوع یک جنگ در اروپا را در نیم قرن گذشته تا این حد بالا ندانسته و با تاکید بر اینکه این اتحادیه فاقد دکترین سیاسی-امنیتی است قاره سبز را در آستانه سال جدید ناامن تر ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "دویچه وله" آلمان در تحلیلی به قلم "کریستین تریپ" نوشت: خطر وقوع یک جنگ در اروپا در نیم قرن گذشته هرگز تا این حد بالا نبوده است. از زمان جنگ سرد یک دکترین سیاسی-امنیتی برای اروپا وجود ندارد.

نویسنده در ادامه تصریح کرد: از زمان سقوط دیوار برلین یک جنگ بین دوکشور در اروپا عملا به مسئله ای محال و دور از ذهن تبدیل شد. البته حالا روسیه متحدان خود در اتحادیه اروپا و ناتو را مجبور می کند که افکار غیرقابل تصوری را در ذهن بپرورانند.

نویسنده در ادامه به سناریوهایی که می تواند در جریان بحران اوکراین رخ داده و یک اختلاف کوچک در شرق اوکراین به یک بحران جهانی واقعی تبدیل شود اشاره کرده و نوشت: روسیه می تواند از شرایط انسانی موجود در منطقه دونتسک دلیلی برای دخالت آشکار در این منطقه به وجود آورد. آمریکا هم می تواند در اندازه بالا سلاح به اوکراین تحویل داده یا با حملات هوایی روی جایگاه های شورشیان مستقیما در این درگیری ها دخالت کند.

در ادامه آمده است: بحث های بعضا بی معنی مبنی بر اینکه چگونه می توان به صورت موثر به اوکراین کمک کرد نشانگر درماندگی و عجز ناتو است. در حال حاضر هیچ دکترین و استراتژی سیاسی-امنیتی برای پاسخ به تهدیدات جدید شرق برای ما وجود ندارد.
نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: رشته گفتگوهای بین روسیه و ناتو همواره نازک بوده است. و یک رشته محکم هماهنگی بین این دو بلوک هرگز بافته نشده است.حالا این رشته نازک گفتگوها هم پاره شده است. یک طرف نمی داند طرف دیگر چه تصمیماتی را مد نظر دارد.

نویسنده در ادامه شرایط امروز را مشابه بدترین دوران جنگ سرد ارزیابی کرده و نوشت: وزیر امور خارجه آلمان اخیرا ابراز تاسف کرده است که ما تنها درباره یکدیگر و نه با همدیگر صحبت می کنیم. این شرایط بی زبانی و گفتگو نکردن جدید بد است چرا که در سال های اخیر سیستم کنترل تسلیحات متعارف در اروپا در هم شکسته است.

فرانک والتر اشتاین مایر همچنین تصریح کرد که ابتدا ناتو و روسیه در به اصطلاح قرارداد نیروهای متعارف در اروپا (KSE) محدودیت هایی را برای سلاح های متعارف در نظر گرفتند که پس از آن نظارت های متقابل و گفتگوهای منظم مورد توافق قرار گرفت. البته این پیمان امنیتی به صورت قانونی به حال تعلیق درآمده و از نظر سیاسی مرده است.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب نوشت: در آستانه سال جدید اروپا به منطقه ای ناامن تر تبدیل شده است. این اتحادیه حالا فورا به این دو عنصر نیاز دارد، یک دکترین جدید سیاسی –امنیتی و یک سیاست برای اعتماد سازی.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان