گردش مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی آموزشگاه‌های آزاد و هشدار به خانواد‌ه‌ها درباره تدریس خصوصی

گردش مالی 500 میلیارد تومانی آموزشگاه‌های آزاد و هشدار به خانواد‌ه‌ها درباره تدریس خصوصی

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت ۸۴۵ آموزشگاه آزاد در تهران، گفت: گردش مالی آموزشگاه‌های آزاد مجاز و غیرمجاز سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع آموزش‌های آزاد اظهار داشت: تفاوت آموزش آزاد و رسمی انتخاب داوطلبانه آموزش آزاد از سوی خانواده‌ها است که براین اساس خانواده دانش‌آموزان مطابق با نیاز فرزندشان آموزش آزاد را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: در شهر تهران 602 آموزشگاه آزاد زبان و 243 آموزشگاه علمی آزاد وجود دارد، در آموزشگاه‌های زبان طی دوره‌های ترمیک به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم ارائه می‌شود اما در آموزشگاه‌های علمی آزاد آموزش‌ها به صورت تک درس، جبرانی تکمیلی،یا آمادگی برای کنکور است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در مجموع 845 آموزشگاه آزاد در شهر تهران وجود دارد و طی ارزیابی‌ها مشخص شد که 950 آموزشگاه غیرمجاز نیز در تهران در زمینه‌های مختلف فعال است.

**روند اعطای مجوز به آموزشگاه‌های آزاد

چهاربند در خصوص اعطای مجوز به آموزشگاه‌های آزاد گفت: اعطای مجوز به این آموزشگاه‌ها متناسب با جنسیت دانش‌آموزان صورت می‌گیرد اما برای آموزشگاه‌هایی که تعداد دانش آموزان آنها به 200 نفر نمی‌رسد، تسهیلاتی فراهم شده که به تفکیک روزهای زوج و فرد کلاس‌هایی را برای دختران و پسران برگزار کنند، کادر آموزشی هم باید متناسب با جنسیت دانش آموزان باشد.

** معرفی 80 آموزشگاه غیرمجاز شهر تهران به مراجع قضایی

وی ادامه داد: در طول یک سال گذشته حدود 80 آموزشگاه غیرمجاز به مراجع قضایی معرفی شدند که تا به امروز 32 آموزشگاه پلمپ شده و 16 تا 17 مورد نیز در حال طی روند لازم برای اخذ پروانه هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که خانواده‌ها چطور می‌توانند متوجه شوند که یک آموزشگاه مجوز دارد یا خیر، گفت: آموزشگاه‌های آزاد ملزم هستند تا پروانه تأسیس و مجوز خود را در معرض دید خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار دهند همچنین تابلوی این آموزشگاه‌ها نشان می‌دهد که آنها از آموزش و پرورش مجوز دارند یا خیر.

** نحوه اطلاع خانواده‌ها از اسامی آموزشگاه‌های آزادمجاز

چهاربند گفت: مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران اطلاعات لازم در خصوص آموزشگاه‌های مجاز را به خانواده دانش‌آموزان ارائه خواهند کرد و به زودی سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود که خانواده‌ها با ورود به این سامانه از اطلاعات آموزشگاه‌های مجاز بهره مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: پلمپ هر آزمایشگاه 7 ماه زمان دارد، در طول هفت ماه گذشته و ساماندهی انجام شده به ازای هر 20 آموزشگاه یک کارشناس برای نظارت به خدمت گرفتیم.

** نیروی انسانی آموزشگاه‌های آزاد باید توسط گزینش آموزش و پرورش تایید شوند

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص نیروی انسانی به کار گرفته شده در آموزشگاه‌های آزاد، گفت: کادر و نیروی انسانی آموزشگاه‌های آزاد باید به تأیید گزینش آموزش و پرورش شهر تهران رسیده باشند و صلاحیت تخصصی نیروی انسانی براساس رشته و مدرک تحصیلی و تسلط آنها به فن معلمی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

چهاربند تصریح کرد: اگر در جریان بازدید از آموزشگاه‌های آزاد اسناد مربوطه وجود نداشته باشد به کارگیری نیروی انسانی متوقف خواهد شد که این موضوع از دو جهت است، نخست به این دلیل که نیروی انسانی واجد صلاحیت عمومی و تخصصی به کار گرفته نشود و دوم به دلیل اینکه برخی از خانواده‌ها تصور می‌کنند صرفا با شرکت در کلاس‌های آموزشی آزاد معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد و ضعف درسی دانش‌آموز به طور خودکار برطرف خواهد شد در حالی که این کلاس‌ها به صورت تکمیلی یا جبرانی کلاس‌های درس مدرسه فعالیت می‌کنند و دانش‌آموز براساس نیاز خود آنها را انتخاب می‌کند.

**خانواده‌ها باید آموزشگاه‌های آزاد را با مشورت انتخاب کنند

وی ادامه داد: استفاده از کلاس‌های آزاد بدون مشورت کارساز نخواهد بود بلکه خانواده‌ها باید آموزشگاه های آزاد را با مشورت و به تناسب نیاز فرزندشان و سطح تحصیلی وی انتخاب کنند، اگر این آموزشگاه‌ها به درستی انتخاب نشود بازدهی لازم را ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص گردش مالی آموزشگاه‌های آزاد، افزود: برآورد ما این است که در شهر تهران 150 میلیون نفر ساعت در طی یک سال از آموزش‌های خصوصی استفاده می‌کنند که این 150 میلیون ساعت شامل فعالیت‌های فوق برنامه مدارس، کلاس زبان و تقویتی است و حدود 300 میلیارد تومان سالانه گردش مالی دارد.

**گردش مالی آموزشگاه‌های آزاد سالانه 500 میلیارد تومان است

چهاربند گفت: برخی موسسات نیز صرفاً آزمون برگزار کرده و کتاب تولید می‌کنند که آنها نیز باید به عنوان یک روش آموزشی آزاد در نظر گرفته شوند. از سوی دیگر اگر بخواهیم گردش مالی موسسات غیرمجاز را نیز اضافه کنیم این رقم سالانه به 500 میلیارد تومان می‌رسد.

وی عنوان کرد: در آموزشگاه‌ها سامانه ثبت اطلاعات نصب شده است و این موضوع به این دلیل است که از تعداد افراد ثبت نام شده مطلع شویم و بتوانیم به اعتراضات نیز رسیدگی کنیم؛ آموزشگاه‌های آزاد باید 5 درصد از مبالغی را که دریافت می‌کنند به حساب خزانه واریز کنند که تلاش می‌کنیم این اخذ عوارض متناسب با واقعیت باشد.

** هشدار به خانواده‌ها درخصوص تدریس خصوصی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تدریس خصوصی اعلام کرد: تدریس خصوصی را به هیچ عنوان قبول نداشته و به شدت آن را منع می‌کنیم چرا که در آموزشگاه‌ها نظارت و بازرسی لازم صورت می‌گیرد اما در تدریس خصوصی نظارتی وجود ندارد و بسیاری از افرادی که اقدام به تدریس خصوصی می‌کنند معلم نیستند بلکه دانشجو یا فارغ‌التحصیلان یک رشته خاص هستند بنابراین به خانواده‌ها توصیه می‌شود که از روش تدریس خصوصی استفاده کنند چرا که رابطه میان فرد و دانش آموز تحت نظارت نیست.

چهاربند افزود: میزان شهریه آموزشگاه‌های‌آزاد به تفکیک دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم مشخص است و همه ساله در شورای نظارت این موضوع مصوب و ابلاغ می‌شود. علاوه بر تعرفه میزان ساعات مصوب نیز مورد نظارت قرار می‌گیرد. خانواده‌ها برای اطلاع از تعرفه مصوب آموزشگاه‌های آزاد می‌توانند به سایت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مراجعه کنند.

** آموزشگاه‌های آزاد اجازه ندارند دانش آموزان را به اردو ببرند

وی با اشاره به اینکه آموزشگاه‌های آزاد در تهران دو نرخ بیشتر ندارند و براین اساس آموزشگاه‌های شمال و مرکز تهران و جنوب تهران دارای دو نرخ هستند، عنوان کرد: امسال نیز شهریه این آموزشگاه‌ها 25 درصد افزایش یافته و هر سال متناسب با نرخ تورم شهریه این آموزشگاه‌ها افزایش می‌یابد از سوی دیگر باید توجه داشت که آموزشگاه‌های آزاد اجازه ندارند دانش آموزان را به اردو ببرند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص معیار توسعه آموزش آزاد بیان کرد: آنچه که در توسعه آموزشگاه‌های آزاد و مدارس غیردولتی مدنظر است براساس یک الگوی منطقی است. در برنامه توسعه مبنای ما این است که 70 درصد دانش آموزان متقاضی آموزش آزاد هستند و متوسط سرانه هر دانش آموز متقاضی 70 ساعت به صورت سالانه است. در هر منطقه جمعیت دانش آموزی و متوسط سرانه مورد استفاده، مرز توسعه آموزشگاه‌های آزاد خواهد بود و به همان تعداد به متقاضیان در مناطق مجوز اعطا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: بخش قابل توجهی از آموزش های آزاد امروز در مدارس انجام می‌شود به گونه‌ای که نسبت آنها به صورت دو به یک است.

** 65 درصد آموزشگاه‌های آزاد کلاس کنکور است

وی با اشاره به اینکه بیش از 65 درصد آموزشگاه‌های آزاد کلاس کنکور است، بیان کرد:‌از آنجایی که در کلاس کنکور دانش‌آموز خود را برای یک رقابت آماده می‌کنند و مدارس دانش‌آموزان را برای آنچه که در کتاب‌های درسی گنجانده شده، آماده می‌کنند، نیاز به فرصت‌هایی دارند که در دوره متوسطه ارائه نمی‌شود. کلاس‌های کنکور عمدتا تکنیکی کار نمی‌کنند نه مفهومی و همین موضوع منجر می‌شود تا ورودی‌ها به نظام آموزش عالی ضعف داشته باشند.

چهاربند اظهار داشت:‌12 درصد از آموزش‌های غیررسمی ارائه شده مربوط به المپیادهای دانش‌آموزی در دوره متوسطه است و 23 درصد آموزش‌ها نیز به صورت جبرانی و تکمیلی مواد درسی است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آموزشگاه‌های غیر رسمی به منظور اختلاط کلاس دختران و پسران، استفاده از نیروی انسانی فاقد صلاحیت و افزایش هزینه خارج از نرخ مصوب تلاش می‌کنند تا مجوز دریافت نکنند به همین دلیل شدت نظارت را برای شناسایی این موسسات و پیگیری قضایی برای پلمپ شدن آنها افزایش می‌دهیم.

انتهای پیام/

 

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon