هویت ایران با تخریب هر اثر تاریخی تکه‌تکه می‌شود

هویت ایران با تخریب هر اثر تاریخی تکه‌تکه می‌شود

خبرگزاری تسنیم: باستان شناس پیشکسوت کشور گفت: هویت ایران با تخریب هر اثر تاریخی تکه‌تکه می‌شود و با ادامه این روند معلوم نیست چه جوابی برای آیندگان خواهیم داشت.

میرعابدین کابلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رویکردی در زمینه تخریب خانه‌ها و آثار تاریخی به بهانه پول‌ساز نبودن این آثار تاریخی ایجاد شده است، اظهار داشت: سوالی داریم و آن این است که مردم، با افراد مسن خانواده خود چه می‌کنند؟متأسفانه برخی سالمندان را به خانه سالمندان می‌برند و این اعتقاد را دارند و فکر نمی‌کنند که این آثار تاریخی مثل افراد مسن هویت خانوادگی است.

وی اضافه کرد: این افراد همه چیز را از دیدگاه پول و مادیات می‌بینند؛ شما می‌بینید این بنای تاریخی ممکن است ظاهراً فرتوت باشد که باید با روش‌های امروزی آن رامستحکم کرد، اینها حافظه جامعه هستند، سوال این است تخت جمشید را چرا نگه می‌داریم؟ نمی‌توان آن را تخریب کرد و برج ساخت چرا که نشان دهنده سابقه تاریخی ماست.

این باستان شناس پیشکسوت کشور با بیان اینکه تخریب آثار تاریخی موجب گم‌کردن هویت می‌شود، تصریح کرد: باید در نظر داشت که  همه چیز پول نیست، اگر تخریب کنیم می‌شویم کشور بی‌سابقه‌ای مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس، لذا شما همه ساله می‌بینید در دُبی یک حراجی بسیار معتبر بین‌المللی به نام کریستی برگزار می‌شود، این یعنی چه؟ یعنی کسب هویت کردن؛ می بینید بهترین کنسرت‌ها را در کشورهای حاشیه برگزار می‌کنند چون نه هنر دارند و نه فرهنگ و نه سابقه تاریخی.

کابلی یادآور شد: در عین حال که ممکن است آن مجتمع اداری که به جای تخریب اثر تاریخی ساخته می‌شود،‌ درآمدزا باشد اما اگر این کار را بکنیم مثل کشورهایی می‌شویم که بی‌هویت هستند و شناسنامه ندارند؛ مسئولان هم در این زمینه دو دسته‌اند، مسئولانی که می‌فهمند و آنهایی که متوجه نمی‌شوند لذا آنهایی که می‌فهمند و این کار را می‌کنند افرادی هستند که پدر و مادر خود را خانه سالمندان می‌برند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon