تضعیف دانشگاه فرهنگیان برخلاف سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است

تضعیف دانشگاه فرهنگیان برخلاف سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است

خبرگزاری تسنیم: نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:مجلس قطعا با حذف بورسیه معلمان و تضعیف دانشگاه فرهنگیان مخالفت خواهد کرد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را مورد تأکید قرار داده است.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص «ارائه پیشنهادی مبنی بر حذف قانون متعهدین به خدمت در آموزش‌ و پرورش» اظهار داشت:‌ مقوله آموزش و پرورش در تمام دنیا در زمینه استخدام نیرو و کارکنان تقریبا از روش واحدی پیروی می‌کند و تمام دنیا بر این موضوع که وظیفه معلم تربیت نیروی انسانی است، اعتقاد دارند بنابراین باور دارند که معلمان باید با استفاده از فنون خاص تربیت شوند.

وی افزود: با توجه به تأکید دین اسلام به پرورش استعدادهای فطری انسان، مقوله تربیت معلم در ایران از حساسیت بیشتری برخوردار است و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز شهیدان رجایی و باهنر توجه ویژه‌ای را به مراکز تربیت معلم داشته و این مراکز را احیا کردند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این‌که متاسفانه طی سال‌هایی شاهد تضعیف مراکز تربیت معلم بودیم، گفت: این موضوع ضربات سختی را به آموزش و پرورش وارد کرد و همین موضوع منجر شد تا مجلس در رابطه با احیای تربیت معلم و موضوع متعهدین خدمت به آموزش و پرورش ورود و آن را احیا کند اما هم‌اکنون نیز تفکراتی همانند سال‌های گذشته حاکم است که جای نگرانی دارد.

** سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را مورد تاکید قرار داده است

کوچکی‌نژاد تصریح کرد:‌ طی سال‌های گذشته دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یک سند بالادستی است، دانشگاه فرهنگیان را مورد تاکید قرار داده است؛ سال گذشته مبلغ 250 میلیارد تومان برای اجرای سند تحول بنیادین در بودجه پیشنهاد شده بود که امسال این رقم نیز حذف شده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات نشانه تحرکاتی است که از بی‌توجهی به تحول بنیادین خبر می‌‌دهد، گفت:‌ دولت هنوز لایحه‌ای درخصوص حذف قانون متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش به مجلس ارائه نکرده است که اگر چنین لایحه‌ای ارائه شود قطعا پاسخ مجلس را دریافت خواهند کرد البته در دولت نیز نیروهایی وجود دارند که از هویت آموزش‌وپرورش دفاع خواهند کرد و به این موضوع رای نمی‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان یک افتخار برای نظام آموزش و پرورش کشور است. مگر می‌توان برای تربیت معلمان، دانشگاه خاصی نداشت و صرفا از طریق برگزاری یک آزمون، افرادی را به عنوان معلم در آموزش و پرورش جذب کرد. متاسفانه برخی جملات که از عدم تامین نیروهای کیفی مورد نیاز آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان خبر می‌‌دهند، نادرست است. هم‌اکنون رتبه‌های برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

کوچکی‌نژاد افزود: دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان روش‌های تدریس، روان شناسی رشد و تربیتی و سایر مقولاتی را که برای شغل معلمی نیاز است، فرا می‌گیرند. تلاش برای حذف بورسیه معلمان و تضعیف دانشگاه فرهنگیان بی‌نتیجه است البته می‌پذیریم که دانشگاه فرهنگیان در سیستم اداری، آموزشی و مدیریتی اشکالاتی دارد اما این مشکلات باید رفع شود و نمی‌توان اصل این دانشگاه را حذف کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon