بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک سال دیگر به تأخیر افتاد

بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک سال دیگر به تأخیر افتاد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که قرار بود تا پایان سال ۹۲ شاهد بهره برداری از اولین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس باشیم، این مهم به پایان سال ۹۳ موکول شد و اکنون بار دیگر بهره برداری از این پروژه یکسال به تأخیر افتاده است و به پایان ۹۴ رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ساخت نخستین پالایشگاه ایران به منظور پالایش میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده در سال 85 آغاز شد. این پالایشگاه که به نام پالایشگاه ستاره خلیج فارس نام گرفت، قرار بود تا پایان سال 91 به بهره برداری کامل رسیده و ایران با پشتوانه تولید روزانه 36 میلیون لیتری بنزین این پالایشگاه به یکی از صادرکنندگان عمده بنزین در جهان تبدیل شود.

با عدم تحقق این برنامه که به گفته معاون سابق وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی و مشاور فعلی وزیر نفت، متأثر از تزریق نشدن به موقع سرمایه به این پروژه بود، ابتدا بهره برداری از سه فاز این پالایشگاه تا پایان سال 92 و سپس بهره برداری از یک فاز آن در نیمه دوم 92 در برنامه وزارت نفت قرار گرفت.

پس از تأخیر یک ساله در دولت دهم، طبق این برنامه قرار بود تا پایان سال 92 نخستین واحد این پالایشگاه با ظرفیت پالایشی 120 هزار بشکه در روز تکمیل شود و پس از گذراندن مراحل راه اندازی، فرآورده های نفتی تولیدی آن جای واردات را بگیرد.

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در ابتدای نهمین ماه سال 92 پیشرفت فیزیکی این پروژه را 65 درصد عنوان کرد. معاون وزیر نفت اول آذرماه این سال با تاکید بر حل مسائل مالی پروژه ستاره خلیج فارس از تغییر ترکیب سهم سهامداران این پروژه خبر داد.

اما این وعده نیز موجب تسریع در اجرای این پروژه ملی نشد تا اینکه وزیر نفت هفتم اسفند ماه 92 با حضور در محل پروژه از روند احداث آن بازدید کرد. در این بازدید زنگنه از روند پیشرفت پروژه در سالهای گذشته ابراز نارضایتی کرد و گفت: این طرح در حال حاضر نشان دهنده یک اغتشاش مدیریتی است که می توان از آن به عنوان موردی خاص برای تدریس استفاده کرد.

این عضو کابینه دولت، درصد پیشرفت این پروژه را متناسب با میزان هزینه ها ندانست و اعلام کرد: با وجود هزینه های انجام شده در این سالها حتی یک فاز این پالایشگاه هم راه اندازی نشده است.

زنگنه با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به طرح پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان یک طرح ملی، پیشرفت کنونی آن را مایه شرمساری دانست و اظهار کرد: پس از گذشت 8 سال و اندی از شروع این پروژه، این طرح هنوز به نتیجه نرسیده  که در این میان کارفرمای پروژه مقصر اصلی نافرجامی پروژه است، اما پیمانکار نیز بی تقصیر نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز با توجه به نیاز کشور باید یک فاز 120 هزار بشکه ای این پروژه تاکنون راه اندازی شده بود، تصریح کرد: اتمام همه طرح با هم و در یک زمان واحد ممکن نیست و این موضوع باعث تاخیر در زمان بهره برداری از پالایشگاه می شود.

وزیر نفت همچنین با تاکید بر اینکه طرح ستاره خلیج فارس از نظر تامین منابع مالی ریالی هیچ مشکلی ندارد، یادآوری کرد: در این بین خرید تجهیزات و امکانات، نیازمند یک مدیریت صحیح است.

در همین زمینه مسئولان پروژه از راه اندازی فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بهمن ماه سال 93 خبر داده و گفتند که تاکنون برای اجرای این طرح دو میلیارد و 423 میلیون یورو هزینه شده است.

بر اساس این گزارش، هزینه نهایی و کلی طرح سه میلیارد و 800 میلیون یورو برآورد شده است که به 953 میلیون یورو از آن برای راه اندازی فاز اول تا بهمن ماه سال 93 مورد نیاز اعلام شده بود.

روز گذشته منصور معظمی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال آینده و احداث سایر واحدهای پالایشی ظرفیت پالایش کشور به ٣ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد.

این اظهار نظر معاون وزیر نفت به معنای این است که بهره برداری از نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس به جای سال 93 در سال 94 محقق می شود و دولت یازدهم نیز سهم خود را در بروز تأخیرهای بیشتر در این پروژه پرداخته است. حال باید از وزیر نفت پرسید اگر دلیل تأخیرها در دولت قبلی اغتشاش مدیریتی بوده و خرید کالاها با مدیریت صحیح انجام نشده، آیا در دولت یازدهم نیز شاهد اغتشاش مدیریتی و عدم مدیریت صحیح در صنعت نفت هستیم که موجب ادامه تأخیرها در راه اندازی این پروژه ملی شده است؟

با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 36 میلیون لیتر بنزین، 14 میلیون لیتر گازوئیل، 4 میلیون لیتر LPG (گازمایع)، 3 میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد به حجم تولید روزانه فرآورده های نفتی ایران افزوده می شود.

انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین