جریاناتی فعال شده‌اند که به‌دنبال تعطیلی تربیت معلم و حذف دانشگاه فرهنگیان هستند

جریاناتی فعال شده‌اند که به‌دنبال تعطیلی تربیت معلم و حذف دانشگاه فرهنگیان هستند

خبرگزاری تسنیم: وزیر اسبق آموزش‌وپرورش گفت:‌ پیشنهاد لغو تعهد خدمت در آموزش و پرورش یعنی حذف دانشگاه فرهنگیان و پاک کردن مسئله تربیت معلم، ریشه چنین تفکراتی نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش است در حالی که وزارت علوم نمی‌تواند اقدام به تربیت معلم کند.

محمود فرشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص حذف قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش و تضعیف دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت:‌ تعجب می‌کنم که چرا این پیشنهاد از سوی آقای نوبخت معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری مطرح شده است در حالی که با توجه به حساسیت آموزش و پرورش انتظار می‌رود این موضوع کارشناسی شود و آموزش و پرورش نیز در این رابطه پیشنهادات خود را مطرح کند.

وی افزود:‌ گلایه جامعه فرهنگیان در این زمینه است که آقای نوبخت قبلاً سابقه حضور در آموزش و پرورش به‌عنوان دبیر و مدیرکل آموزش و پرورش را داشته است و این انتظار وجود دارد تا شناخت عمیق‌تری نسبت به مسائل تعلیم و تربیت و پیچیدگی آن داشته باشد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا بحث معلم و تربیت معلم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت:‌ در کشور ما متأسفانه در برخی موارد به‌دلیل نگاه سطحی به جایگاه معلم و مسئله تربیت معلم پیشنهاداتی مطرح می‌شود که به عواقب آن توجهی نمی‌شود.

** لغو قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش یعنی حذف دانشگاه فرهنگیان

فرشیدی عنوان کرد: پیشنهاد لغو تعهد خدمت در آموزش و پرورش یعنی حذف دانشگاه فرهنگیان و پاک کردن مسئله تربیت معلم، یعنی هر فردی که مدرک کارشناسی دارد می‌تواند به مقام بالای معلمی دست یافته و به کرسی معلمی تکیه بزند و این برداشت عمیقی از معلمی نیست و به‌نوعی تحقیر معلمان است.

وی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم مشاغل را بر اساس پیچیدگی‌ها دسته بندی کنیم، معلمی پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین شغل است چون مخاطب آن انسان و موضوع تعلیم و تربیت است، هرچه به این پیچیدگی توجه بیشتری شود تلاش می‌شود تا جایگاه معلمان ارتقا یابد و هر مقدار که نسبت به آن بی‌توجهی صورت بگیرد و نگاه نازل به معلم وجود داشته باشد، شأن معلمی را پایین آورده‌اند بنابراین نظراتی مطرح خواهد شد که همه می‌توانند معلم شوند و نیازی به تخصص خاص نیست.

** با برگزاری دوره‌های فشرده یک‌ساله نمی‌توان معلم تربیت کرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: شغل معلمی به‌دلیل تخصصی بودن و پیچیدگی‌های خاصی که دارد به دوره‌های علمی و عملی طولانی‌مدت از جمله روان‌شناسی، فن بیان و روش تدریس نیاز دارد. در برخی موارد آقایان پیشنهاد می‌دهند که از طریق برگزاری دوره فشرده یک‌ساله می‌توان آمادگی معلمی را به افراد انتقال داد در حالی که این دوره‌ها باید در سنی باشد که سن فراگیری فرد است.

فرشیدی گفت:‌ آموزش دانشجو معلمان باید زیرنظر اساتیدی که سابقه طولانی‌مدت معلمی را دارند، انجام شود از سوی دیگر دانشجویان باید در قالب کارورزی به کلاس درس بروند و از معلمان مختلف کار یاد بگیرند در حالی که از طریق برگزاری دوره‌های فشرده نمی‌‌توان علوم مختلف و دوره‌های کارورزی را به دانشجو معلمان منتقل کرد.

وی بیان کرد: معلمی استعدادهای خاصی را نیاز دارد، عشق به تربیت کودکان از خصوصیات ضروری معلمی است. ممکن است یک فرد ویژگی‌های لازم را داشته باشد اما به کار معلمی عشق نداشته باشد. در دانشگاه فرهنگیان طی دوران تحصیل، عشق به تعلیم و تربیت در دانشجویان تقویت می‌شود و آنها با دیدن معلمان پیشکسوت، الگوهای اخلاقی را فراگرفته و به‌لحاظ اخلاقی و اعتقادی طی چندین سال تربیت می‌شوند.

** می‌خواهند تربیت معلم را به وزارت علوم واگذار کنند

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش اظهار داشت:‌ دانشگاه فرهنگیان نهادی نوپاست و بزرگترین دلیل عدم کارایی آن این است که رؤسای این دانشگاه افرادی هستند که عشق به این کار را ندارند و رویکرد آنها این است که وزارت علوم در این زمینه وارد شود در حالی که رسالت دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم صرفاً انتقال علم است و دانشگاه فرهنگیان کنار انتقال علوم به مسئله تربیت دانشجویان توجه می‌کند.

وی افزود: دانشجو وقتی وارد دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم می‌شود، اساتید رسالتی را در برابر تربیت آنها ندارند در حالی که رسالت دانشگاه فرهنگیان تربیت اخلاقی و علمی است. یک لیسانس ریاضی با دبیر ریاضی تفاوت‌های بسیاری دارند، فردی که لیسانس ریاضی دارد دوره‌های آموزشی معلمی را ندیده است، به همین دلیل است که گاه یک فرد با مدرک فوق‌لیسانس ریاضی نمی‌تواند به فرزند دبستانی خود ریاضی بیاموزد در حالی که علم آن را دارد اما شیوه انتقال این علم به فرزندش را نمی‌داند.

** ریشه تفکراتی که بر حذف تعهد خدمت تأکید دارند، نگاه اقتصادی به تعلیم و تربیت است

فرشیدی با اشاره به اینکه ریشه تفکرات درخصوص حذف قانون تعهد خدمت در آموزش و پرورش، اقتصادی است، گفت:‌ آقایان اعلام می‌کنند که تعهد خدمت، بار مالی برای آموزش و پرورش دارد، اگر این گونه است آموزش و پرورش مسئله تعلیم و تربیت را کنار بگذارد چون بار مالی دارد. نمی‌توان با رویکرد اقتصادی به مسائل فرهنگی و تربیتی نگاه کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد:‌ تربیت معلم موضوع بومی و موفق در کشور و میراث شهیدان رجایی و باهنر است که توانسته با موفقیت نیازهای آموزش و پرورش کشور را تأمین کند،‌ بهترین نیروهای آموزش و پرورش فارغ التحصیلان تربیت معلم هستند، چرا باید تجربه موفق و بومی خود را کنار بگذاریم؟

فرشیدی عنوان کرد: تعدادی از وزارتخانه‌ها همانند وزارت دفاع و نیرو برای تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خود که عمدتاً نیروهای فنی نیز هستند، دانشگاه دارند، چرا آموزش و پرورش که در زمینه تربیت نیرو سابقه‌دار‌تر است باید محروم بماند؟ وزارت علوم به هیچ وجه صلاحیت تربیت معلم را ندارد همان‌طور که صلاحیت تربیت پزشک را ندارد چون امکانات آن را ندارد و وزارت بهداشت متولی تربیت پزشک است اما آموزش و پرورش در این زمینه مظلوم است و برخی نگاه‌های سطحی به‌دنبال حذف دانشگاه فرهنگیان هستند.

وی با اشاره به تجربه دانشگاه تربیت معلم گفت:‌ این تجربه به شکست انجامید و هم‌اکنون این دانشگاه‌ها به دانشگاه خوارزمی تبدیل شده‌اند چرا که مدت‌ها زیر نظر وزارت علوم اقدام به تربیت نیرو می‌کردند اما از آنجایی که تخمین دقیقی از نیازهای آموزش وپرورش نداشتند، نیروهای تربیت شده توسط آموزش و پرورش جذب نمی‌شدند. حالا که این تجربه شکست خورده را داریم چرا باید دوباره آن را تکرار کنیم و تربیت معلم را به وزارت علوم بسپاریم؟

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: پشت‌پرده این ماجرا جریاناتی فعالیت می‌کنند که در گذشته اقدام به حذف معاونت پرورشی و به حداقل رساندن و تضعیف مراکز تربیت معلم کردند و رویکرد اقتصادی و مالی به مسئله تعلیم و تربیت داشتند، هم‌اکنون نیز این جریان فعال شده و می‌خواهد با موضوع تربیت معلم مقابله کند و این گونه است که شاهد هستیم دانشگاه فرهنگیان در زمینه پذیرش دانشجو سال به سال ضعیف‌تر عمل می‌کند، در حقیقت تلاش‌هایی برای تعطیلی تربیت معلم و تضعیف دانشگاه فرهنگیان آغاز شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon