اجماع نانوشته در مخالفت با افزایش ۱۴درصدی حقوق کارمندان دولت

اجماع نانوشته در مخالفت با افزایش 14درصدی حقوق کارمندان دولت

خبرگزاری تسنیم:پس از اعلام رئیس جمهور مبنی بر افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان در بودجه و سال ۹۴، اجماعی از سوی نمایندگان مجلس، اقتصاد‌دان‌ها و همچنین نمایندگان کارگران در مخالفت با این میزان افزایش حقوق برای سال آینده صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی،رئیس جمهور کشورمان هنگام ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده را 14 درصد اعلام کرد و گفت:با توجه به اینکه متوسط تورم سال آینده 14 درصد است، افزایش حقوق کارمندان نیز به همین میزان افزایش می‌یابد.

همچنین محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با بیان محدودیت‌های منابع دولت اظهار کرد: ما دلمان می‌خواهد حقوق کارکنان را تا 50 درصد افزایش دهیم، اما محدودیت منابع این اجازه را به ما نمی‌دهد.

نوبخت گفت: در حال حاضر با توجه به این‌که تورم نقطه به نقطه حدود 13 درصد و تورم سالانه حدود 17 درصد است و پیش‌بینی می‌کنیم متوسط تورم در سال آینده به حدود 14 درصد برسد، بنابراین افزایش حقوق کارکنان که باید بنا بر قانون به اندازه تورم باشد تا حدود 14 درصد منطقی است.

مدت زمان زیادی از ارائه لایحه بودجه به مجلس نگذشته بود که غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: مجلس، میزان افزایش حقوق کارکنان دولت را در لایحه بودجه 94، به دست کم 17 درصد افزایش می‌دهد.انقباضی دیده‌ شدن بودجه سال 1394 نباید بهانه‌ ای برای جلوگیری از افزایش حقوق کارکنان دولت باشد.

وی در خصوص میزان افزایش حقوق کارمندان نیز گفت: بر اساس قانون افزایش حقوق کارمندان باید به اندازه تورم باشد. در حال حاضر تورم 17 درصد است و بودجه جاری برای پرداخت حقوق کارمندان نیز نزدیک به 17 درصد افزایش یافته است.

*پیشنهاد نمایندگان مجلس برای افزایش حقوق کارمندان 20 درصد است

 سید شکرخدا موسوی دیگر نماینده مجلس هم در این باره اظهار کرد: افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان مورد رضایت نمایندگان مجلس نیست و پیشنهاد نمایندگان حدود 20 درصد است.

همچنین جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس، با اشاره به پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 94 اظهار داشت: دولت باید طرح افزایش حقوق کارمندان دولت را بر اساس قانون برنامه‌وبودجه به مجلس ارائه دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید لایحه بودجه به‌گونه‌ای از سوی دولت تنظیم شود که افزایش حقوق بتواند تورم را کنترل کند تصریح کرد: باید به مقدار واقعی تورم توجه شود و میزان افزایش حقوق براساس آن تنظیم شود.

*افزایش حقوق کارمندان بر اساس نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی

در عین حال محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته است: مطابق قانون حقوق کارمندان باید بر اساس نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی افزایش یابد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است، که معیشت کارمندان و بازنشستگان با همین حقوق فعلی دچار مشکل خواهد شد. اینکه بخواهیم انقباض را در حقوق کارمندان اعمال کنیم، هنر نیست. باید هزینه‌های غیر ضرور را کاهش داد. چرا که این فشار بر مردم است و به صلاح نیست.

این در حالی است که ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بین اینکه افزایش 14درصدی حقوق کارمندان در سال 94 کافی نیست، گفته است، رویکرد ما در بررسی لایحه بودجه سال آینده ، منطبق بر واقعیت های اقتصادی و تحولات اقتصاد داخلی و پیرامونی و همچنین رویکرد توسعه ای خواهد بود. با توجه به شرایط نامناسب معیشتی و اقتصادی این قشر؛ این رقم کافی نیست و به بودجه منطقی و حساب شده نیاز داریم و البته باید به اقتصاد مقاومتی هم توجه کنیم.

* دستمزد حقوق بگیر باید به گونه ای باشد که به زندگی‌شان آسیب نرسد

قاسم عزیزی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز در این باره بیان کرد: برای اینکه کارکنان کمتر آسیب ببینند و قدرت خریدشان خیلی پایین نباشد برای تأمین مایحتاج زندگی‌شان حداقل باید پا به‌پای نرخ تورم این افزایش را داشته باشند قوانین ذی‌ربط هم اشاره‌شده ولی سال گذشته هم همین اتفاق افتاد که مجلس به‌هرحال یک‌درصدی علاوه بر پیشنهاد دولت به میزان افزایش حقوق کارکنان اضافه کرد. 

از آنجایی که هر ساله افزایش حقوق کارمندان و کارگران تفاوت چندانی با هم ندارد، نمایندگان کارگران نیز با فرض بر اینکه حقوق سال آینده آنها هم 14 درصد افزایش می یابد،اعلام مخالف کرده و در اجماع نظری بیان کردند که حقوق سال آینده کارگران باید مطابق سبد معیشت آنها افزایش یابد و در این زمینه پیشنهادات مختلفی بیان کردند.

* عقب ماندگی 73 درصدی قدرت خرید کارگران

در همین زمینه رئیس کارگروه تخصصی مزد وزارت کار با اشاره به اینکه اگر قرار است دستمزد کارگران افزایش یابد باید 25 درصد روی حداقل دریافتی باشد گفت: روش «مزد منصفانه و کار شایسته» رئیس جمهور، برای تعیین دستمزد 94 قابل اجراست.

توفیقی با تأکید بر اینکه دولت کاهش 73درصدی قدرت خرید کارگران را 3ساله در دستمزد جبران کند اظهار کرد:  رئیس جمهور گفتمانی تحت عنوان "کار شایسته و مزد منصفانه" را مطرح کرده بود،همچنین مولفه ها و چگونگی تحقق این موضوع مهم و مدل جدید در تعیین دستمزد نیروی کار نیز روشن شده بود.انتظار داریم این مدل را برای سال 94عملیاتی کنند.

وی ادامه داد: هدف ما جبران کمبود سال‌های گذشته است، چون در سال‌های اخیر فاصله سطوح مزدی با حداقل دستمزد کم شده و به همین دلیل جذب نیروی متخصص در بازار کار کاهش یافته است.اگر نیروی متخصص و ماهر بداند حقوق و دستمزد مناسب دریافت می‌کند، بیشتر به سمت بازار کار جذب می‌شود، ضمن اینکه پایه سنوات اصولاً به کارگر حداقل‌بگیر تعلق نمی‌گیرد که آن را در قالب ماده 41 قانون کار قرار دهیم. با افزایش پایه سنوات، میل و رغبت به کار و بهره‌وری کارگران در سایر سطوح مزدی افزایش می‌یابد.

*حقوق کارگران باید بر اساس تورم سبد معیشتی افزایش یابد نه تورم اعلامی دولت

علی خدایی، درباره کاهش قدرت خرید مردم گفت: ما در سال 92 شکایتی را داشتیم که دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم تعیین نشده است. اما تفسیر دولت و دیوان این بود که در ماده 41 قانون کار اشاره شده است که دستمزد با توجه به نرخ تورم تعیین شود و الزامی از سوی قانون برای اینکه مزد به اندازه نرخ تورم باشد وجود ندارد. این استدلالی بود که دولت و دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت کارگران داشتند.

وی ادامه داد: علیرغم میل باطنی کارگران در آن زمان موضوع را پذیرفتند. اما امسال مطابق نظر خود دیوان قصدداریم دستمزد سال آینده کارگران را با توجه به نرخ تورم تعیین کنیم و تمرکز ما برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران توجه به سبد معیشتی خانوار کارگری است.

خدایی با اشاره به اینکه تورم اعلامی از سوی مراکز رسمی اختلاف بسیاری با سبد معیشت خانوار کارگری دارد افزود: بیشترین سهم در سبد هزینه خانوار به خصوص شهرنشین مربوط به خوراکی‌ها است که تورم آن حدود14 درصد در کمیته های مزد استان‌ها بر آورد شده است.

به گفته این نماینده، انتظار می رفت که دولت حقوق و دستمزد کارکنان را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد. به همین دلیل می‌ بایست کمترین افزایش حقوق کارکنان دولت 17 درصد در نظر گرفته شود.

گفتنی است که پیش از این و در ایام بودجه ای سال گذشته زمزمه های افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان هم مورد انتقاد مجلسیان قرار گرفت. به دلیل آنکه دولت نرخ تورم سال 93 را کمتر از 20 درصد پیش بینی کرده بود، رشد حدود 18 درصدی حقوق کارکنان را منطقی نامید. ولی با این حال مجلس دو درصد به پیشنهاد دولت افزود و در نهایت حقوق کارکنان به 20 درصد رسید.

به گزارش تسنیم، برآیند، گفت‎وگوهای یاد شده حاکی از آن است که اگرچه دولت با توجه به شرایط اقتصادی پیش رو از جمله کاهش قیمت نفت و دیگر نوسانات با کسری نقدینگی روبه‎رو است  و کشور وضعیت اقتصادی خوبی ندارد. اما باید بپذیرد که افزایش 14 درصدی مشکلات جامعه بزرگ کارکنان دولت و کارمندان را در سطح کشور افزایش خواهد داد و از کیفیت کارآیی دستگاه‎های اجرایی بیش از گذشته خواهد کاست. انتظار می‌رود نمایندگان مردم در خانه ملت، این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار داده تا شاید راه‌کار و تدبیر مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه