آب شهرستان زرندیه سالانه بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش می‎یابد

آب شهرستان زرندیه سالانه بیش از 30 میلیون متر مکعب کاهش می‎یابد

خبرگزاری تسنیم: مدیر امور منابع آب زرندیه گفت: هر ساله آب زرندیه بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش می‎یابد.

جمال محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به منابع آب شهرستان زرندیه اظهار داشت: به طور متوسط هر ساله 37.3 میلیون متر مکعب از حجم مخزن و منابع آب شهرستان زرندیه کاهش می‌یابد که نیاز است این بحران آب توسط مردم و مسئولان توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: سطح آب سفره‌های زیر زمینی در دشت‌های زرندیه به سبب ادامه خشک‌سالی‌ها در این شهرستان با کاهش 85 سانتی متری به صورت بلند مدت مواجه است.

مدیر امور منابع آب زرندیه تصریح کرد: با توجه به اینکه سال آبی از روزهای نخست مهرماه هر سال آغاز و تا پایان شهریورماه سال بعد ادامه دارد متأسفانه از نخستین روزهای سال آبی امسال تاکنون میزان بارش نزولات جوی این شهرستان افت کرده و روند نزولی داشته است.

محمدی با اشاره به ضرورت امر صرفه‌جویی در این شهرستان گفت: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب باید در دستور کار مردم قرار گیرد زیرا سالانه تنها به میزان 180 میلیون متر مکعب آب در دشت زرندیه استحصال می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه برداشت آب از چاه‌های‌کشاورزی توسط بهره‌برداران سبب کاهش منابع آب این شهرستان می‌شود باید فرهنگ‌سازی لازم برای حفظ منابع انجام شود و کشاورزان بهره‌بردار همکاری بیشتری را داشته باشند.

مدیر امور منابع آب زرندیه تصریح کرد: برای اینکه تغذیه منابع آب توسط حداقل میزان بارش ها انجام شود نباید کشاورزان‌در دو ماه نخست فصل زمستان، از چاه های آب خود استفاده کنند.

محمدی با اشاره به ایستگاه‌های ثبت میزان بارش‌ها شهرستان زرندیه گفت: در حال حاضر در این شهرستان 4 ایستگاه ثبت میزان بارش‌ها شامل چناقچی، رازقان، کریم آبادو پیک وجود دارند که در بررسی‌ها نسبت به سال گذشته دارای 9 درصد افزایش هستند.

وی افزود: در سال 91 وزارت نیرو اعلام کرد در محدوده مطالعاتی زرندیه طرح ممنوعیت حفر چاه عمیق، احداث قنات و هرگونه افزایش بهره برداری از منابع آب تا 5 سال ممنوع است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon