شعر؛ نماینده اول هنر انقلابی است

شعر؛ نماینده اول هنر انقلابی است

خبرگزاری تسنیم: شب گذشته مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره شعر انقلاب در محل استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شب گذشته مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره «شعر انقلاب» با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، معاونان استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران لشگری و کشوری و اساتید دانشگاهی در سالن آمفی تئاتر استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

عبدالله روا که اجرای این برنامه را بر عهده داشت بدلیل تاخیر در آغاز برنامه از سخنرانان درخواست کرد که مراعات زمان را داشته باشند.

در بخش‌هایی از این مراسم شاعرانی مانند حامد کریمی، اکبر آزادپور، سودابه مهیجی، فاطمه بیرانوند و محمود حبیبی کسبی، محبوبه کلبعلی، میرشاه ولد، فرید فردوسی و طاهری عضد با موضوعاتی مانند دفاع کنونی در مقابل گروهک‌های تروریستی، دفاع مقدس، مدح اهل‌بیت و برخی دیگر از موضوعات شعرخوانی کردند.

یکی از شاعران جوان زمانی که برای شعرخوانی به روی سن  رفت، شعر خود را فراموش کرده و با چندبار تکرار مطلع شعر به شعرخوانی خود پایان داد و از جمعیت برای فراموشی شعر خود عذرخواهی کرد. همچنین مجری برنامه از حاضرین خواست که برای شاعران گه‌گاه کم حافظه دست بزنند و آنها را تشویق کنند.

علی داوودی، دبیر هنری چهارمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی در بخشی از این مراسم با ارائه گزارشی از روند اجرای این جشنواره گفت: تاکنون صحبت‌هایی در رسانه‌ها و اطراف درباره این جشنواره گفته شده و ما نیز تلاش کرده ایم که شنونده باشیم.

وی با اشاره به اینکه خبر کوتاهی دارم، گفت: جشنواره شعر انقلاب اسلامی از این پس به طور دائم و ثابت در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده و قرار است به نام این استان ثبت شود.

داوودی با بیان تمثیلی در توجه به رفع تبعیض‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌ها در سرتاسر کشور، ادامه داد: امیدوارم که حضور این جشنواره در این استان باعث این شود که آنقدر ما به این شهر سفر کنیم تا بتوانیم زبان و لهجه بلوچی را یاد بگیریم.

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری با اشاره به همزمانی مبارک برگزاری جشنواره شعر انقلاب با ایام هفته وحدت گفت: انقلاب اسلامی در همان جهتی است که آرمان ها و نهضت بدنبال آن بود و اگر آن انگیزه‌ها نبود انقلاب اسلامی ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: همه آنچه ما به عنوان آرمان های انقلاب درباره آن سخن می گوییم همان آرمان‌هایی است که امروز ایجاد تمدن نوین اسلامی نامیده می شود و امید داریم تلاش هنرمندان ما مردم و جامعه را به سمت تحقق این هدف سوق دهد. شعر هم به عنوان نماینده اول و راهبر هنر ما همواره در این جهت بوده است به ویژه پس از انقلاب که شاعران نخستین افرادی بودند که به پیام انقلاب لبیک گفتند و امیدواریم همواره اینگونه باشد.

بخش بعدی برنامه تقدیر از ابراهیم سرحدی و محمد انور بیجارزهی دو پیشکسوت شعر استان بود که با حضور جواد محقق از پیشکسوتان شعر انقلاب، رئیس هیأت رزمندگان استان و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان انجام شد.

محمدانوار بیجارزهی از شاعران اهل سنت شعری خطاب به امام زمان(عج) قرائت کرد و در ادامه هدیه خود را به استاد عباس باقری از پیشکسوتان شعر انقلاب تقدیم کرد.

آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان سیستان و بلوچستان بعد این بخش وارد برنامه شده و مجری او را برای سخنرانی دعوت کرد.

سلیمانی در سخنان خود گفت: امیدواریم تأثیر این قبیل جشنواره ها علاوه بر یادآوری انقلاب و دفاع مقدس، رشد و بالندگی ذوق و قریحه در این دیار باشد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کس شاعر پا به این دنیا نگذاشته است، ادامه داد: در ابتدای مراحل زندگی، با اعداد ساده و حروف مقطع سر و کار داریم و بعد از آن به ما حروف تلفیقی یا اعداد ترکیبی را به ما می‌آموزند و در این مرحله است که در ما جرقه‌ها ایجاد می‌شود. در مرحله اول هیچ جرقه ای در کار نبود اما تا معلم سراغ تلفیق و ترکیب رفت جرقه شکل می گیرد. در این مرحله هم شاعر است که متوجه ظرافت ها می شود.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: یک نفر مانند من که ذوق شعری ندارد و شعر را فهم نمی‌کند، به هر دلیلی ممکن است که شعر را به حضیض برساند. هنری وجود دارد که شاعران دارند اما ادبا، عرفا، حکما و دانشمندان غیرشاعر ندارند و آن این است که علاوه بر طی مراحل مرسوم آموزش، پرش و پروازی در درون آدم لازم است تا با بهره مندی از هنر شعر بتواند پیچیده ترین مسائل را در قالب نظم درآورد.

وی با اشاره به اینکه نثرها دفن می شوند اما نظم ها می مانند، تصریح کرد: چرا قرآن کریم قالبی مختص خود دارد؟ اگرچه نظم نیست اما نثر هم نیست. آنچه برای قرآن نفوذ آورد علاوه بر محتوا فرم و قالب بود آن هم در زمانی که افتخار اعراب این بود که سالانه چند بار مسابقه شعر و شاعری می گذاشتند. این هنر، ذوق و سرمایه ای است که خدا به شما داده است.

آیت الله سلیمانی در پایان گفت:‌ نمی دانم اسمش را چه می توان گذاشت؟ گاهی این هنر از خود شما هم نیست و به تعبیر امام رضا(ع) «نفخ روح القدس علی قلبه» است که امام رضا(ع) پس از یکی از شعرخوانی های دعبل این تعبیر را به کار برد. این سرمایه گرانبها و بی بدیلی است و مایی که تنها شنوده هستیم موظفیم از شما تقدیرکنیم. الهی که نفس پیامبر و امام صادق همیشه با شما همراه باشد. 

اجرای مراسم سنتی رقص شمشیر یکی دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

در بخشی از این مراسم از عباس باقری به عنوان یکی از چهره‌های پیشکسوت شعر انقلاب و نیز از معلمان و شاعران تأثیرگذار در تربیت شعرای بومی در استان سیستان و بلوچستان با حضور محسن مومنی شریف و با اهدای هدایایی از سوی فرماندار زابل، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و برخی دیگر از ارگان‌ها تقدیر و تجلیل شد.

همچنین باقری در این بخش شعری را پیرامون خشکسالی در سیستان خواند و پس از آن مراسم با عکس یادگاری شاعران به پایان رسید.

محمدانور بیجار زهی شعر خود را در رثای حضرت مهدی(عج) قرائت می‌کند

تقدیر از ابراهیم سرحدی، شاعر برجسته سیستان و بلوچستان

سخنرانی آیت الله سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان سیستان و بلوچستان

اجرای مراسم سنتی رقص شمشیر

تندیس چهارمین دوره جشنواره شعر انقلاب

تقدیر از عباس باقری به عنوان یکی از چهره‌های پیشکسوت شعر انقلاب

علی داوودی دبیر علمی جشنواره بعد از پایان مراسم یک صندلی را پیدا کرده و روی آن استراحت می‌کند

بازار عکس دست‌جمعی و تکی بعد از مراسم داغ بود

 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران