«پدیده» شهر رویایی سوار بر تبلیغات؛ از بررسی وضعیت در کمیسیون اصل ۹۰ تا جمع‌بندی تخلفات

«پدیده» شهر رویایی سوار بر تبلیغات؛ از بررسی وضعیت در کمیسیون اصل 90 تا جمع‌بندی تخلفات

خبرگزاری تسنیم: معضلات و مشکلات به وجود آمده پیرامون شرکت پدیده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، شرکت‌های پدیده، پردیسبان و تبرک در هفته گذشته در صدر اخبار اقتصادی قرار گرفتند و نمایندگان مختلف مجلس و همچنین کارشناسان اقتصادی کشور در ارتباط با این مشکلات نظرات مختلفی ارائه کردند.

پیامدهای اقتصادی سرمایه گذاری بر روی پروژه‌ای تبلیغات‌محور چون "پدیده" برای سرمایه‌گذاران روشن نبوده و همین است که برخی، نسبت به تبعات خرید سهام این مجموعه با وجود تبلیغات بسیار صورت گرفته بر روی آن هشدار می‌دهند و نگرانند که رشد حباب‌گونه سهام این مجموعه با یک تلنگر کوچک از میان رفته و سبب زیان شدید سهامدارانی شود که دلخوش به رویای تصویر شده برایشان، بعضا درکی از معادلات اقتصادی و واقعیت‌های بازار ندارند.

پرونده پدیده، تبرک و پردیسبان در کمیسیون اصل 90 بررسی می‎شود

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به اینکه پرونده سه شرکت "پدیده"، "تبرک" و "پردیسبان" در کمیسیون اصل 90 در حال بررسی است، اظهار داشت: موارد تخلف این شرکت‎ها هنوز مشخص و جمع‌بندی نشده است.

وی گفت: این موارد به کمیسیون اصل 90 اعلام شده و باید بررسی شود که آیا تخلفی رخ داده است یا خیر.

پورمختار با اشاره به اینکه فعلا در زمینه این پرونده جمع‎بندی نداریم، گفت: بررسی پرونده این شرکت‎‌ها در کمیسیون اصل 90 زمان‌بر بوده و نمی‎توان زمان مشخصی را برای اعلام نتایج مشخص کرد.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با بیان اینکه بحث اصلی این شرکت‌ها فروش سهام است، عنوان کرد: فروش سهام را باید قانونمند کرده و برای عرضه سهام مجوزهای لازم را بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مسئولان استان خراسان رضوی در زمینه فعالیت این شرکت‌ها کمیسیون اصل 90 تذکری داده است، گفت: مکاتباتی در این زمینه در گذشته با استاندار خراسان، دادستان کل، جهاد کشاورزی و سازمان‎های مربوطه انجام شده است.

پورمختار در پاسخ به اینکه آیا پس از مکاتبات کمیسیون با مسئولان استان خراسان اقداماتی انجام شده است، بیان کرد: اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

سهام‌فروشی بی‌ضابطه سبب ضرر به دولت و ملت می‌شود

ابراهیم نکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به بحث سهام فروشی بدون ضابطه توسط شرکت‌ها و مؤسسات اظهار داشت: در ارتباط با سهام فروشی باید نقاط مثبت آن هم باید مدنظر باشد چراکه فروش سهام سبب استقبال گسترده مردم می‌شود.

وی با تاکید براینکه سهام فروشی‌های بی ضابطه به طور گسترده از سوی مردم در کشور مورد استقبال قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این در حالی است که تضمینی برای خریداران سهام به این روش موجود نیست که این سهام در مواقع لازم به آن‌ها برگردد از همین رو شاهد برخی اتفاقات از جنس "پدیده شاندیز" هستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه باید در بحث سهام‌فروشی نظارت جدی و برنامه‌ریزی صحیحی وجود داشته باشد که سهام بدون پشتوانه به فروش نرسد، عنوان کرد: سهام فروشی بی ضابطه سبب ضرر به دولت و ملت می‌شود.

نکو آسیب‌های سهام فروشی بی ضابطه را متوجه بخش‌های سهام فروشی سالم هم دانست و گفت: با اقداماتی از این دست آسیب‌هایی نیز سهام فروشی سالم و حتی بورس را از جهت بازپس‌‌گیری سهام به مخاطره می‌اندازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس راه حل مقابله با سهام فروشی بی ضابطه را با مدیریت صحیح از سوی مجلس، دولت و قوه قضاییه دانست و اظهار داشت: با ورود به موقع قوا به شکلی که در بین مردم ایجاد تشویش نکند بسیار مؤثر است چرا که ورود قوا به این مسائل به منزاه ایراد در مجموعه‌های فعال اقتصادی نیست.

وی با تاکید براینکه مجلس نیز به در زمینه رسیدگی به پرونده پدیده ورود خواهد کرد، افزود: قطعاً مجلس در بحث پدیده به صورت کارشناسی ورود می‌کند.

نکو با بیان اینکه پرونده‌هایی از جنس پدیده می‌تواند بورس را نیز با مشکل مواجه کند، خطرنشان کرد: در بورس نیز  یک نوع سهام فروشی وجود دارد و  اتفاقاتی از جنس پدیده اثرات منفی را در بورس برجای می‌گذارد اما مردم و سهامداران باید توجیه شوند.

"پدیده"، "تبرک" و "پردیسبان" خارج از ضوابط و اصول عمل کرده‌اند

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: پرونده‌های سه شرکت «پدیده»، «تبرک» و «پردیسبان» توسط کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بوده، اما موارد تخلف و یا تخلفات این شرکت‎ها هنوز مشخص نشده و به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

وی افزود: مواردی در این رابطه به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اعلام شده و پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود که آیا تخلفی رخ داده و یا نه، اما آن چیز که به طور قطع مشخص بوده این است که این شرکت‌ها خارج از اصول، مقررات و ضوابط  معین شده شرکت‌های سهامی خاص عمل کرده‌اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فعلاً در این زمینه به جمع‎بندی‌ای نرسیده‌ایم و کار بررسی پرونده این شرکت‎‌ها در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی زمان‌بر بوده و نمی‎شود زمان مشخصی را برای اعلام نتایج نهایی آن معین کرد.

پژمانفر تصریح کرد: بحث اصلی این شرکت‌ها فروش سهام بوده و انجام این کار باید قانونمند باشد و برای عرضه سهام داشتن مجوزهای قانونی لازم و ضروری بوده است.

وی تأکید کرد: در رابطه با فعالیت این شرکت‌ها کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تذکراتی را در گذشته به برخی از مسئولان استان خراسان رضوی همچون استاندار، دادستان کل، مدیرکل جهاد کشاورزی و مسئولان دیگر نهادها و سازمان‎های مربوطه داده بود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پس از مکاتبات کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با مسئولان استان خراسان رضوی اقداماتی صورت پذیرفته است، که خبرهای تکمیلی آن در این خصوص و همچنین نتایج نهایی بررسی‌ها این کمیسیون متعاقباً اعلام می‌‌شود.

باید نسبت به مشکلات "پدیده" به‌ صورت کارشناسی بحث شود

غلامرضا اسداللهی، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این زمینه اظهار داشت: فعالیت‌های همه شرکت‌ها در چارچوب قوانین باشد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به اعتماد مردم لطمه وارد بزنیم، افزود: باید در برطرف کردن و هدایت مشکلات در چارچوب قوانین گام برداریم.

وی با اشاره به این مطلب که سیستم‌های قضایی و نظارتی قبل از اینکه چنین شرکت‌هایی وارد عرصه شوند و سبب بروز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کنند باید وارد عرصه نظارت می‌شدند، افزود: در رابطه با شرکت‌های مذکور باید فعالیت‌های نظارتی تشدید یابد تا سبب سلب اعتماد مردم به این قبیل فعالیت‌های اقتصادی نشود.

اسداللهی تصریح کرد: فعالیت‌های چنین شرکت‌هایی  باید در چهار چوب ضوابط و قانونمند شکل گیرد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید سرمایه‌های خرد مردم در قالب یک ساختار قانونمند بروز و ظهور پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: باید نسبت به مشکلات  ایجاد شده در  از سوی شرکت های پدیده، پردیسبان وتبرک و سایر شرکت های سهامی عام  باید به‌ صورت کارشناسی بحث شود.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید در رابطه با شرکت‌های سهامی و بورس فعالیت‌های کاذب انجام شود.

مجلس قصد ورود موردی به مسائل شرکت "پدیده" را ندارد

حجت الاسلام محمد رجایی، دیگر عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در این زمینه با اشاره به پرونده‌های موسساتی نظیر پدیده، پردیسبان و شرکتهای مشابه که بی تاثیر در عرصه‌های اقتصادی نیستند، عنوان کرد: صحبت‌هایی بین نمایندگان مجلس مطرح شده که بنا به دلایلی ورود موردی مجلس در این زمینه ترجیحا ضرورتی ندارد.

وی تصریح کرد: در مورد شرکت پدیده باید با احتیاط بیشتری برخورد شود و از جوسازی بی مورد جلوگیری شود چرا که سرمایه گذاری زیادی در این شرکت صورت گرفته است لذا باید به مسئولین این موسسات فرصت بیشتری برای رسیدگی داده شود.

رجایی با اشاره به جو حاکم بر این موسسات و هجوم احتمالی مردم برای دریافت وجه سهام خود خاطرنشان کرد: به دلیل جلوگیری از هجوم سرمایه گذاران برای دریافت سهام خود، باید با تعامل بیشتری به این امر برخورد شود و بدون جنجال به این موضوع رسیدگی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عدم رسانه‌ای شدن این قبیل مراکز اقتصادی بیان کرد: به نظر من لزومی برای رسانه و پر رنگ شدن این قضیه در اذهان عمومی وجود ندارد که چرا که برخورد احساسی با این قبیل جریانات مهم اقتصادی تاثیر ناخوشایندی به دنبال دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon