راه آهن با واقعی شدن قیمت سوخت از بودجه دولت بی نیاز می‌شود

راه آهن با واقعی شدن قیمت سوخت از بودجه دولت بی نیاز می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پایین بودن قیمت سوخت یکی از چالش‌های حمل و نقل ریلی در کشور است گفت: در صورت واقعی شدن قیمت گازوئیل در راه‌آهن هیچ نیازی به بودجه دولتی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن پورسیدآقایی اظهار کرد: با گفتن یک جمله که حمل و نقل ریلی اولویت دارد، حمل و نقل ریلی در اولویت قرار نمی‌گیرد. ایمنی حمل و نقل ریلی 50 برابر بخش جاده‌ای است. به عبارت دیگر سفر با جاده 50 برابر خطرناک‌تر از سفر با ریل است ضمن آنکه هزینه‌های زیست‌محیطی حمل و نقل جاده‌ای 20 برابر بیشتر از حمل و نقل ریلی است.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی بار 7سی‌سی به ازای هر کیلومتر است، گفت: این در حالی است که مصرف سوخت در جاده 49 سی‌سی است. این مساله باعث شده است که سالانه 17 میلیارد دلار ناشی از مصرف سوخت اضافه در بخش جاده‌ای به اقتصاد کشور ضرر بزنیم. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هر واحد حمل و نقل جاده‌ای 2545 ریال هزینه خارجی برای کشور دارد، افزود: این مساله باعث شده مردم 4 برابر صاحبان کالا در حمل و نقل جاده‌ای هزینه پرداخت کنند. 

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه واحد حمل راه‌آهن به ازای هر واحد 43 تومان است، گفت: پایین بودن قیمت سوخت یکی از چالش‌های حمل و نقل ریلی در کشور است. در صورت واقعی شدن قیمت گازوئیل در راه‌آهن هیچ نیازی به بودجه دولتی نیست و آن قدر سودآور است که کل خطوط راه، بخش خصوصی می‌سازد.

وی با بیان اینکه عدم توازن در شبکه فعلی و عدم امکان حمل بیشتر مواد معدنی و سوخت یکی از چالش‌های حمل و نقل ریلی در کشور است، گفت: هم‌اکنون بیش از 88 درصد مواد معدنی فولاد، 82 درصد سوخت و 99 درصد سیمان از طریق جاده حمل می‌شود و هیچ شرکتی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه راهکارهایی برای حل چالش‌های حمل و نقل ریلی مطرح و اعلام کرد: افزایش تدریجی سوخت، پرداخت صرفه‌جویی به حمل و نقل ریلی تا زمان واقعی شدن قیمت سوخت، برابری حق دسترسی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، الزام زیرساخت ریلی توسط طرح‌های بزرگ معدنی، فولادی و سیمانی، ایجاد سیستم‌ قطارهای حومه‌ای و مترو و تقویت بخش خصوصی با تکیه بر بهره‌وری و مدیریت می‌تواند چالش‌های کنونی حمل و نقل ریلی را از بین ببرد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه همه آمار صادرات غیرنفتی غیرواقعی است، گفت: صادرات غیرنفتی نداریم و یک ریال قدرت صادرات در کشور نداریم.

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه