لاریجانی: سود درگیری‌های منطقه نصیب آمریکا و اسرائیل می‌شود


لاریجانی: سود درگیری‌های منطقه نصیب آمریکا و اسرائیل می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سود درگیری‌های منطقه نصیب آمریکا و اسرائیل می‌شود، گفت: عامل اصلی و ریشه درگیری‌ها در منطقه «تعصبات جاهلانه» است، از همین رو گفت‌وگوی مذاهب ضرورتی انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در مراسم فارغ التحصیلی جمعی از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب قم، با اشاره به اینکه وجود چنین دانشگاهی که ادیان و مذاهب را معرفی کند در جهان امروز ضرورت دارد، اظهار داشت: بسیاری از تنازعاتی که در گذشته میان ادیان وجود داشت به‌دلیل نشناختن مذاهب بود، از همین رو جدال‌های خونینی در غرب بین متعصبان دینی صورت گرفت و در شرق نیز با جنگ‌های عثمانی شیوع پیدا کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گرایشات سیاسی و کشورگشایی‌ها را دلیل دیگر درگیری‌ها و تنازعات برشمرد و تصریح کرد: عامل اصلی و ریشه درگیری‌ها در منطقه، «تعصبات جاهلانه» است، از همین رو گفت‌وگوی مذاهب ضرورتی انکار ناپذیر است.

وی با تأکید بر اینکه درگیری‌های منطقه نشان می‌دهد که افکار باید به هم نزدیک شود، خاطرنشان کرد: از درگیری‌های صورت گرفته در منطقه سود کلانی نصیب آمریکا و اسرائیل می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه در طول تاریخ تجربه نشان داده که گفت‌و‌گوی مذاهب از هدررفت انرژی کشور‌ها جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: سرکردگان داعش از سوی غرب هدایت می‌شوند، از همین رو لازم است ادیان مختلف را مورد بررسی قرار ‌دهیم، در این صورت است که وقتی ادیان مختلف را مورد بررسی قرار ‌دهیم در بسیاری از امور به مشابهات پی می‌بریم و متوجه می‌شویم که آیا عالمانی در حوزه هستند که با این وحدت و اصول اسلامی آتش‌افروزی را ترویج کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حوزه اخلاق و معنویت اشتراکات بسیاری میان ادیان وجود دارد اما رنجش در دنیای غرب هم با نگاه‌های مشترکی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه گفت‌وگوی ادیان با افرادی که مبانی عقلانی دارند زود‌تر به نتیجه می‌رسد، گفت: اصل باید همکاری مسالمت آمیز باشد، برخی فکر می‌کنند باید متمایز شد در صورتی که اصل، همزیستی مسالمت آمیز است و همین موضوع به مطالعات دینی ضرورت می‌دهد.

لاریجانی با ابراز "از لحاظ اجتماعی هم نیازمند گفت‌وگوی ادیان هستیم و از این طریق خلأهای اجتماعی با طرز فکر معنوی و دینی پر می‌شود" گفت: اگر ادیان نجات دهنده بشر بتوانند تقرب به دین را عمومی‌تر کنند خلأهای موجود در این ساحل آرام می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدوارم که این مؤسسه علمی با توجه به شرایط سیاسی امروز هرچه زود‌تر به اهداف تعیین شده برسد.

انتهای پیام/آ*1

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon