کواچ: ایران بخت نخست صعود به المپیک ریو در قاره آسیاست

کواچ: ایران بخت نخست صعود به المپیک ریو در قاره آسیاست

خبرگزاری تسنیم: سرمربی تیم ملی والیبال ایران، تیم تحت امرش را شانس اول صعود به المپیک ۲۰۱۶ ریو در قاره آسیا دانست دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او تیم پروجا را به فینال سری A1 والیبال ایتالیا رساند و با تیم ملی ایران نیز یک کارنامه بی‌نظیر از خود به جا گذاشت. بازیکن پیشین تیم ملی والیبال یوگسلاوی می‌گوید با تیم ملی ایران، نتایج فوق‌العاده‌ای گرفته اما باز هم به دنبال نتایج بهتری است. کسانی که «اسلوبودان کواچ» را از نزدیک می‌شناسند، تأیید می‌کنند که او هیچ وقت از نتایجی که می‌گیرد، راضی نیست به همین خاطر همیشه دنبال پیشرفت و بهبود نتایج فصل گذشته است. یکی از رویاهای «بوبان» این است که روزی سرمربی تیم  ملی والیبال صربستان شود. گفت‌وگوی او را با یکی از سایت‌های خبری صرب زبان می‌خوانید:

* رسیدن به فینال کاپ ایتالیا و فینال سری A1 با تیم پروجا، کسب عنوان چهارمی لیگ جهانی 2014، به دست آوردن عنوان ششمی مسابقات قهرمانی جهان در لهستان و مدال طلای بازی‌های آسیایی با تیم ملی ایران، کارنامه شما در سال 2014 بود.
من از نتایجی که گرفتم بسیار خوشحالم و مطمئنم که می‌توانست بهتر هم باشد چون جاه‌طلبی و بلندپروازی من خیلی بیشتر از این‌هاست. من به عنوان یک مربی و حتی یک انسان، هیچ‌گاه به این نتایج راضی نمی‌شوم اما باید بگویم سال فوق‌العاده‌ای داشتیم. من تا وقتی در این شغل هستم، تمام تلاشم را می‌کنم که هر روز پیشرفت کنم.

* به عنوان مربی سال 2014 لیگ ایتالیا هم انتخاب شدید.
تلاش‌های تمام اعضای تیم پروجا باعث شد تا در نهایت این عنوان به من برسد. همه بازیکنان و کادر فنی تلاش کردند که تیم به فینال لیگ برسد اما متاسفانه قهرمان نشدیم. ما بازیکنی مثل آتاناسیویچ را نیز به تیم ملی تحویل دادیم اما صربستان در مسابقات قهرمانی جهان، نتیجه خوبی نگرفت. من مجموعه کوچکی از صرب‌ها را در پروجا جمع کردم که ایتالیایی‌ها به آن «موج صرب» لقب داده بودند. این تیم در حال عادی باید به مقامی بین ششم تا هشتم لیگ می‎رسید اما ما هم به فینال لیگ و هم فینال کاپ ایتالیا رسیدیم. به همین خاطر معتقدم که نتایج خوبی در سال 2014 گرفتیم.

* قبل از اینکه صرب‌های حرفه‌ای به پروجا بپیوندند، این تیم در لیگ 2 بازی می‌کرد. شما کسی بودید که والیبال را دوباره در شهر پروجا زنده کردید.
آوردن «گوران وویویچ» هم‌تیمی پیشین من از تیم لاتینا و «نمانیا پتریچ» از لیگ بلژیک، نخستین گام برای احیای تیم پروجا بود که به مقام قهرمانی سری A2 رسیدیم، البته آن تیم هم برای قهرمانی بسته نشده بود و باید سوم، پنجم یا حتی پایین‌تر می‌شد. با این حال ما 5 هفته قبل از پایان فصل،‌ قهرمانی خود را در سری A2 تثبیت کردیم. پیش از این حتی از بازی‌های رسمی ما 400 تماشاگر دیدن نمی‌کردند اما بعد از این موفقیت‌ها در هر تمرین، 400 نفر برای تشویق به سالن ما می‌آیند.

* با وجود این نتایج درخشان از پروجا جدا شدید.
به نظر من، اهداف مدیران پروجا با بلند پروازی‌های من منطبق نبود. الکساندر آتاناسیویچ نیز در پایان فصل با یک پیشنهاد خوب از ژاپن مواجه شد و با تیم ژاپنی به توافق اولیه هم رسید. بازیکنان شاخص پروجا مثل او و نمانیا پتریچ، دستمزد بیشتری نسبت به سال قبل می‌خواستند و من نمی‌توانستم آنها را در پروجا نگه دارم.

مدیران تیم معتقد بودند دلیلی ندارد به خاطر کسب نتایج احتمالی مشابه فصل پیش، پول بیشتری به بازیکنان بدهند. با این شرایط، خوب است بدانید که من، رکورددار حضور روی نیمکت پروجا هستم. در 10 سال گذشته، هیچ‌کس بیش از 3 ماه نتوانسته بود سرمربی تیم باقی بماند و رئیس باشگاه به بهانه‌های مختلف، سرمربی را عوض می‌کرد اما من 3 سال این وظیفه را به عهده داشتم. فصل اول که در هفته‌های پایانی سال به پروجا آمدم، نزدیکان پروجا می‌گفتند من بعد از خوردن کیک سال نو و مثل سایر مربیان، تیم را ترک می‌کنم اما من 3 سال موفقیت آمیز را با پروجا پشت سر گذاشتم.

* تصمیم شما برای ترک باشگاه قطعاً ساده نبود اما به ظاهر تصمیم درستی گرفتید.
من از باشگاه رفتم چون در صورت ماندن باید با وجود از دست دادن چند بازیکن، نتایجی مشابه فصل گذشته می‌گرفتیم. یک مربی تا جایی که توان و دانش دارد، می‌تواند سطح کیفی تیمش را ارتقا دهد اما برای گرفتن نتایج خوب، باید بازیکنان سطح بالایی داشته باشد. رئیس باشگاه چندان با نظرات من موافق نبود.

* بعد از شما، نیکولا گربیچ، هدایت تیم پروجا را قبول کرد و با درخشش بازیکنانی مثل آتاناسیویچ حالا در جایگاه چهارم لیگ قرار دارد.
مدیران پروجا در استخدام گربیچ کار فوق العاده‌ای انجام دادند چون یکی از فنی‌ترین والیبالیست‌های چند سال اخیر جهان را به کار گرفتند. از نتایجی که این گرفته خیلی خوشحالم. من برای گوران وویویچ و دوست خوبم نیکولا گربیچ، بهترین آرزوها را دارم. رئیس باشگاه وقتی از این تیم جدا می‌شدم در مورد انتخاب گربیچ به عنوان سرمربی جدید از من نظر خواست و من هم خیلی صادقانه با او گفتم که استخدام مربیان صرب و استفاده از کسانی که بلند پروازی و شخصیتی شبیه من دارند برای پروجا‌، مناسب‌ترین گزینه است.

* رفتن شما به ایران، همه را شوکه کرد.
قبول هدایت تیمی که پیش از این خولیو ولاسکو، یکی از قابل احترام‌ترین مربیان جهان، مسئولیت آن را به عهده داشت باعث افتخار من است. آمدن به ایران تصمیم آسانی نبود چون همه به من می‌گفتند انتخاب ایران به جای ادامه کار در ایتالیا، دیوانگی است اما نتایج و اتفاقاتی که در سال گذشته افتاد،‌ نشان داد که من اشتباه نکرده‌ام.    

* تیم ملی ایران خیلی زود خودش را در میان بزرگان والیبال جهان جا کرد با این حال شما معتقد هستید که بهتر از این هم می‌شد نتیجه گرفت اما ذهنیت بازیکنان ایرانی مانع از آن شد.
واقعیت این است که نتایج ما خارق‌العاده بود اما من به عنوان یک مربی همیشه توقعی بیشتر از شاگردانم دارم که فکر می‌کنم انتظار درستی باشد. اگر این طور فکر نمی‌کردم اصلاً نمی‌توانستم در این شغل باقی بمانم. من گفتم که خوب بازی کردیم و نتایج بی‌نظیری هم گرفتیم اما ذهنیت بازیکنان ایران در برخی لحظات حساس باعث شد به سکوهای جهانی نرسیم. ما در لیگ جهانی در حضور تیم‌های ایتالیا،‌ برزیل و لهستان به نیمه نهایی رسیدیم و در این مرحله نیز با برزیل و روسیه هم گروه شدیم. بازیکنان من فکر می‌کردند چون برزیل و ایتالیا را شکست داده‌اند و ایتالیا هم آمریکا برده پس بهتر از آمریکا هستند.من چنین طرز تفکری را اصلاً نمی‌پسندم.

* به نظر می‌رسید نتایج تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی جهان زیر سایه بازی‌های آسیایی قرار داشت و بازیکنان شما سعی می‌کردند انرژی خود را برای آن بازی‌ها نگه دارند.
همان قدر که مسابقات قهرمانی جهان برای شما مهم است،‌ بازی‌های آسیایی نیز برای ایرانی‌ها و کشورهای آسیایی مهم است. قهرمانی در بازی‌های آسیایی برای وزارت ورزش ایران،‌ اهمیت خاصی داشت. ما بلافاصله بعد از مسابقات قهرمانی جهان به کره جنوبی رفتیم. باید بگویم در بازی‌های آسیایی بیشتر تلاش کردیم نتیجه را بدون دردسر به سود خودمان ثبت کنیم و در نهایت نیز فقط 2 ست به حریفان دادیم. ترکیب سایر تیم‌های آسیایی نیز که در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرده بودند با بازی‌های آسیایی متفاوت بود.

* نخستین هدف تیم ملی ایران در سال 2015، گرفتن سهمیه المپیک 2016 ریو است.
تکرار نتایج سال گذشته به ویژه در لیگ جهانی کار سختی است چون در گروه بسیار سختی شامل لهستان به عنوان قهرمان جهان، روسیه به عنوان قهرمان المپیک و آمریکا به عنوان قهرمان لیگ جهانی قرار داریم اما تیم ملی ایران،‌ بخت نخست صعود به المپیک در قاره آسیاست. حضور در المپیک نیز کار دشواری است اما ما کیفیت یک تیم المپیکی را داریم. امیدوارم بتوانیم به تنها هدفی که تا کنون به آن دست نیافته‌ایم برسیم.

* شما یکی از کاندیداهای سرمربیگری تیم ملی صربستان هم هستید.
ما یک تیم استثنایی داریم که برخی از بازیکنان آن زیر نظر من تمرین کرده‌اند. ما تابستان به همراه تیم ملی ایران با تیم ملی صربستان چند بازی دوستانه انجام دادیم. تیم ملی صربستان در مسابقات قهرمانی جهان خوب ظاهر نشد ولی مطمئنم می‌تواند به جایگاه بالاتری برسد. من با فدراسیون والیبال ایران، توافق خوب و دوطرفه‌ای دارم اما نمی‌توانم در مورد آینده چیزی بگویم.

برای من افتخار است که سال‌ها برای تیم ملی کشورم بازی کرده‌ام. آخرین بازی‌های من برای تیم‌های یوگسلاوی و صربستان و مونته نگرو بوده و از زمانی که صربستان و مونته نگرو از هم جدا شده‌اند برای صربستان بازی نکردم چون من به نوعی خیلی پیر هستم! برای من یک افتخار است که روزی سرمربی تیم ملی صربستان باشم اما در حال حاضر با تیم ملی ایران قرارداد دارم و فدراسیون والیبال صربستان نیز تماسی با من نداشته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon