سازمان نظام مهندسی نباید تنظیم کننده فعالیت‌های صنفی باشد

سازمان نظام مهندسی نباید تنظیم کننده فعالیت‌های صنفی باشد

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که سازمان نظام مهندسی فقط باید صادرکننده صلاحیت باشد نه تنظیم کننده فعالیت های صنفی مهندسی، گفت: موافق تبیین جایگاه کاردان‌های فنی در صنعت ساختمان هستم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سرانجام پس از 17 ماه انتظار اعضای هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان موفق به دیدار وزیر راه و شهرسازی شدند.

در این دیدار که چهارشنبه هفته گذشته در ساختمان وزارت راه و شهرسازی (دادمان) برگزار شد وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که  هم‌اکنون مسابقه مدرک گرایی در کشور، سلسله مراتب مهارت را تحت الشعاع خود قرار داده است، گفت: اگر از تشکیل کانون کاردان های فنی ساختمان حمایت کردم به این دلیل بود که به‌دنبال هویت دادن به بقیه مهارت های مهندسی بودم.

عباس آخوندی با بیان این‌که موافق تبیین جایگاه کاردان‌های فنی در صنعت ساختمان هستم، تصریح کرد:‌ اصلی ترین آموزش، ایجاد قدرت خلاقیت و کار است وگرنه آموزش علوم و فنون در نظام آموزشی فقط آموزش محفوظات به افراد است که مشکلی را حل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه قدرت خلاقیت و ارزش افزوده نکته مهمی است، تاکید کرد: بخش عمده ای از سلسله مراتب مهارت به کسانی مربوط است که قدرت اداره کارگاه و مهارت آن را دارند و اتفاقا می‌توانند مکمل دانش و مهارت مهندسی باشند.

وی با بیان این‌که باید به سیاست بازنگری آموزش مهارت مهندسی، مهارت کارگری و میانی توجه کنیم، افزود: تفکیک مفهوم صلاحیت و مفهوم کسب و کار مهندسی ضروری است و براساس ماده 29 قانون نظام مهندسی، انجام انواع فعالیت‌های مهندسی باید طبق قانون نظام صنفی ساختمان باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی  فقط باید صادرکننده صلاحیت باشد نه تنظیم کننده فعالیت های صنفی مهندسی، تاکید کرد: در حوزه مهندسی بزرگترین مشکل، عدم توجه به حد و مرز صلاحیت های حرفه ای مهندسی و صلاحیت های کسب و کار مهندسی است.

آخوندی فعالیت صنفی را از فعالیت حرفه‌ای منفک دانست و آن را ریشه اصلی مشکلات موجود در ساخت‌و‌ساز قلمداد کرد و افزود: در حوزه مهندسی این تفکیک صورت نگرفته و رفع آن نیز کاربسیار سختی است و این ابهام در حرفه باقی مانده است که نیاز به اصلاح دارد. اکنون انتظار و تصور این است که در نظام اجرایی ساختمان در کشور هر فردی که پروانه مهندسی دارد می تواند امور طراحی، اجرایی و نظارت را نیز انجام دهد.

وی تاکید کرد: مشکل ما این است که این صنوف ساختمانی و افراد مسوول نه تعریف و نه الزامی شده اند، بنابراین از سازمان نظام کاردانی ساختمان برای این امر که تغییر کلی در نظام ساختمانی کشور است، کمک می خواهیم.

وزیر راه ‌و‌ شهرسازی افزود: اکنون بخش عمده فعالیت های ساختمانی توسط افرادی انجام می‌شود که مهندس، کاردان، معمار تجربی و حتی کارگر ماهر هم نیستند.

موذن، رییس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان نیز در این جلسه با قدردانی از تغییر نگاه وزارت راه و شهرسازی و نگرش مثبت مدیران ارشد این مجموعه به سازمان نظام کاردانی ساختمان گفت: هم اکنون بخشنامه نظارت کاردان ها در شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر در انتظار ابلاغ در وزارت راه و شهرسازی است، خواستار آخوندی برای تحقق این مهم شد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر شاهد ریزش قابل توجه تعداد کاردان ها در این صنعت هستیم، افزود: در گذشته در کنار یک مهندس چند کاردان در حوزه اجرا فعالیت داشتند در حالی که هم اکنون بدلیل برخی نگرش ها و مشکلات پیش آمده در کنار چند مهندس تنها یک کاردان فعالیت می کند.

وی ادامه داد: در گذشته زمینه برای فعالیت کاردان ها و معماران تجربی در صنعت ساختمان سازی مساعد نبود اما هم اینک بارقه های امید و تغییر تفکر را در این وزارتخانه مشاهده می کنیم که امیدورایم زودتر این عوامل شکل اجرایی به خود گیرند. درآمد را ایجاد اشتغال برای اعضای خود می دانیم و این مهمترین خواسته ما از مسوولان است تا اعضایمان بتوانند نقش خود را در صنعت ساختمان ایفا کنند.

 شیبانی مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست با اشاره به جمعیت حدود 60 هزار نفری کاردان های فنی در کشور افزود: وجود این پتانسیل عظیم و بکارگیری صحیح آنها در این چرخه می تواند مشکلات این صنعت را کاهش دهد و کمک موثری به مهندسان در ارتقای کیفیت ساخت و ساز باشد بنحوی که هر مهندس از خدمات سلسله مراتبی کاردان های فنی، معماران تجربی و کارگر ماهر برخوردار شود تا از حسن اجرای عملیات ساختمانی توسط افراد دارای صلاحیت اطمینان حاصل شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در خصوص برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره و بازرسان سازمان های نظام کاردانی ساختمان و اینکه این مهم چهار سال پیش باید انجام می شد، گفت: این انتخابات همزمان در سراسر کشور 22 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و برنامه ریزی آن انجام و به ادارات کل استانها ابلاغ شده است.

به گزارش تسنیم، یکی از خواسته‌های کاردان‌های فنی ساختمان در دولت قبل عدم دخالت سازمان نظام مهندسی در امور مربوط به کاردان‌های فنی بود، آنها در دولت یازدهم نیز خواستار دیدار با وزیر راه و شهرسازی شده بودند که خوشبختانه چهارشنبه هفته  گذشته پس از حدود 17 ماه، این انتظار  به پایان رسید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه