پروژه‌ مسکن مهر خراسان رضوی تا پایان سال ۹۴ به اتمام می‌رسد

پروژه‌ مسکن مهر خراسان رضوی تا پایان سال 94 به اتمام می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی گفت: تمامی پروژه‌های مسکن مهر خراسان رضوی تا پایان سال ۹۴ به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، یکی از رویکردهای اصلی انقلاب اسلامی رسیدگی به مناطق محروم بوده است، خراسان رضوی نیز با توجه به وسعت خود روستاهای بسیار زیادی و همچنین راه‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است.

عدم مدیریت یکپارچه و کم توجهی به راه‌های استان مشکلی است غیر قابل انکار که طی سال‌های اخیر همگان به ان اذعان داشته‌اند. پیگیری موضوع مسکن مهر، وضعیت معماری و شهرسازی، بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد از جمله موضوعات دیگری است که به عنوان مشکلات شهری در استان خراسان رضوی و علی الخصوص شهر مشهد مطرح می‌شود.

برای بررسی موضوعات بالا به سراغ محمد رضا اخوان عبداللهیان مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی رفتیم. وی که سابقه‌ای چندین ساله در عرصه ساخت و ساز استان دارد به عنوان یک متخصص و کار‌شناس در عرصه ساختمان و راه استان شناخته می‌شود.

عبداللهیان فعالیت‌های صورت گرفته از ابتدای سال در حوزه راه سازی را به انقلابی بزرگ تشبیه می‌کند، وی ادامه می‌دهد سرعت ساخت راه‌ها و آزادراه‌ها در یک سال اخیر بسیار افزایش یافته است و نمونه آن در طول تاریخ انقلاب پیدا نمی‌شود.

قسمت نخست مصاحبه مشروح خبرگزاری تسنیم با محمد رضا اخوان عبداللهیان مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان در ذیل امده است:

تسنیم: با سلام، لطفا در مورد وضعیت راه‌های روستایی در سطح استان خراسان رضوی توضییح دهید و اینکه تا کنون عملیات ساخت چه مقدار از راه‌ها به پایان رسیده است؟

عبداللهیان: من خدمت شما و علی الخوصص همکاران خوبتان در خبرگزاری تسنیم سلام عرض می‌کنم، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی حسب وظایفی که به آن محول شده است اقدامات مناسبی را از ابتدای سال آغاز کرده است، ساخت راه، نگه داری راه، حوزه‌های فنی و اجرایی مسکن، بررسی وضعیت املاک از فعالیت‌های تعریف شده این اداره است که ما نیز در همین مسیر گام برداشته‌ایم.

300 کیلومتر را تا پایان سال آسفالت می‌کنیم

استان خراسان رضوی 14 هزار کیلومتر راه روستایی و 6 هزار کیلومتر هم راه برون شهری دارد که شامل ازادراه بزرگراه و راه‌های اصلی و راه‌های فرعی می‌شود.

از ابتدای امسال تا کنون یک انقلاب ویژه‌ای با عنوان نهضت آسفالت در استان خراسان رضوی شکل گرفته است، در حوزه نگه داری راه‌ها و ترمیم بیش از 700 کیلومتر را ترمیم کرده‌ایم، در این میان 97.5  کیلومتر آسفالت راه‌های بین شهری در سطح استان خراسان رضوی انجام شده و نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است.

در حوزه راه روستایی نیز129.25  کیلومتر آسفالت شده است و امیدواریم تا پایان سال به 300 کیلومتر برسد. از ابتدای سال توانسته‌ایم میانگین شاخص راه‌های روستایی خراسان رضوی از نظر جمعیتی را از میانگین کشور که 92 درصد است بالا‌تر بریم. برای مثال تمامی راه‌های منتهی به شهرستان خلیل آباد آسفالت شد و آمار به 100 درصد رسید.

 تا پایان سال 94 آسفالت روستاهای بالای 50 خانوار به پایان می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: برآورد شما تا پایان سال به چه شکل است؟ چه مقدار از کمبود‌ها جبران می‌شود؟

عبداللهیان: امیدواریم با برنامه ریزی که برای امسال انجام شده روستاهای بالای 50 خانوار استان خراسان رضوی به شاخص 100 درصد برسد. می‌توانیم حدود 700 کیلومتر دیگر را آسفالت کنیم. باید تاپایان سال 94 تمامی خانوارهای بالای 50 نفر راه‌های آسفالتشان به پایان برسد، پس از آن برنامه داریم سراغ روستاهای دارای خانوارهای بالای 20 نفر برویم تا راه‌های آن عزیزان نیز آسفالت شود.

برای این حوزه ما برنامه ریزی‌های گسترده‌ای را انجام داده‌ایم و اینطور نیست که یک هدف دور از دسترس تبیین شده باشد و ما بخواهیم ان را برای مردم بازگو کنیم.

مشوق‌های دولت برای آسفالت بسیار مناسب است

طبق تفاهم صورت گرفته بین وزارت راه قرار شده 70 هزار تن قیر در اختیار اداره کل راه خراسان رضوی قرار بگیرد و 70 میلیارد تومان هم استان خراسان رضوی اختصاص دهد که با این امکانات می‌توانیم 100 کیلومتر دیگر را تا پایان سال آسفالت کنیم.

خوشبختانه در دولت جدید مشوق‌های بسیار منسابی برای استان‌ها در نظر گرفته شده به نحوی که هر استانی که فعالیت بیشتری را انجام دهد می‌تواند از تسهیلات بیشتری استفاده کند و ما در این زمینه پیشتاز هستیم و بر همین اساس توانسته‌ایم بسیاری از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

خبرگزاری تسنیم: در حوزه آزادراه‌ها چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

عبداللهیان: در حوزه ساخت دو بانده کردن راه‌های اصلی و تبدیل راه فرعی به اصلی یکی از اولیت‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی بوده است. دوبانده شدن محور خاف، رشتخوار یکی از اولویت‌های اصلی این مجموعه است زیرا این محور بسیار خطرناک است.

در این میان عملیات اجرایی باند دوم محور تایباد - تربت جام به طول 11 کیلومتر، با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال کلید خورد. مسیر مشهد- سنگ بست – فریمان – تربت جام –تایباد- دوغارون از مهم‌ترین محورهای شریانی کشور است که با توجه به اتصال مرکز کشور با تنها پایانه مرزی مرتبط با کشور افغانستان از جایگاه ویژه‌ای در شبکه حمل و نقل پایانه مرزی مرتبط با کشور برخوردار است، در این زمینه تلاش داریم با احداث باند دوم محور تایباد- تربت جام، زمینه عبور و مرور بهتر مردم را فراهم کنیم.

افزایش ایمنی تردد، رونق اقتصادی سه شهرستان در مسیر، حذف مشکلات تردد درون شهری خودروهای بین شهری، تسهیل در حمل و نقل کالا و مسافر، افزایش سطح خدمات در محور، کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد در محور و کمک به پیشرفت اقتصادی و توسعه بازرگانی کشور از مهم‌ترین اهداف این پروژه است. در قطعه یک بانددوم این محور 37 دهانه پل و 2دستگاه ابنیه فنی در این قطعه احداث خواهد شد، هزار متر مکعب حجم بتن و 29هزار و 838 تن آسفالت برای اجرای این طرح بکار خواهد رفت.

مصوبات سفر رئیس جمهور به مشهد در حوزه اداره کل راه و شهرسازی هنوز ابلاغ نشده است

خبرگزاری تسنیم: وضعیت اختصاص منابع مالی حوزه راه و شهرسازی استان به چه شکل است؟

عبداللهیان: ما در حوزه منابع مالی با کمبودهای بسیار زیادی روبه رو هستیم، یک شرکت را از اداره صنایع و معادن استان با اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی شریک کردیم، قرار شد برای تامین 60 میلیارد اعتبار محور دوبانده شدن محور خاف 50 درصد آن را این شرکت متقبل شود. طبق برنامه ریزی انجام شده و توافقات صورت گرفته قرار است فاز نخست این محور 18 ماه تمام شود.

در حوزه مصوبات سفر ریاست جمهوری به مشهد مقدس تا کنون اعتباری ابلاغ نشده است، ما در استان بیش از 200 میلیارد تومان بهدی داریم و این بدان معنی است که 200 میلیارد تومان بیش از بودجه مصوب حرکت کرده‌ایم، طبق وعده‌های داده قرار شده که ردیفی برای پرداخت این بودجه احصا شود. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم این بدهی پیمانکاران را پرداخت کنیم.

بیشتر راه‌های فرعی استان را به راه‌ اصلی تبدیل می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: به نظر شما با توجه به اینکه از شما در این حوزه به عنوان یک کار‌شناس یاد می‌شود نیاز اصلی استان در حوزه ساخت راه‌ها چیست؟

عبداللهیان: آسفالت راه‌های روستایی و ترمیم بخشی از راه‌های موجود مهم‌ترین اولویت ما در اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی است، اولویت اصلی ما این است که راه‌های فرعی به اصلی تبدیل کنیم. استان خراسان رضوی در دو حوزه شاخص پایینی دارد، یکی حوزه راه‌های فرعی بالا و دیگری راه‌های اصلی بسیار پایین. سعی می‌کنیم تا سال آینده این کمبود‌ها در حوزه راه‌های استان خراسان رضوی جبران شود.

 پروژه حرم تا حرم نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران است

اولویت کاری دیگر ما اتمام پروژه آزاد راه حرم تا حرم، است، این پروژه باید به نماد اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه راه و شهرسازی تبدیل شود. حدود 16میلیارد در بودجه سال 94 برای این پروژه پیش بینی شده است، که مسیر این پروژه قم، گرمسار و باغچه است و برهمین اساس حدود 80 کیلومتر مطالعات 215 خود را انجام داده است، البته سرمایه گذار این پروژه بیشتر به دنبال مشارکت است، امیدوار هستیم در طول این پروژه افزایش سرمایه خوبی را شاهد باشیم.

تکمیل آزادراه مشهد به قوچان با توجه به اینکه حجم تردد وسایل نقلیه در این محور بسیار زیاد است از دیگر فعالیت‌های در دست اجرای این اداره است.

خبرگزاری تسنیم: وضعیت بازار مسکن در استان خراسان رضوی به چه شکل است؟ و این موضوع را نیز اشاره بفرمایید که پروژه‌های مسکن مهر در خراسان رضوی کی به اتمام می‌رسد؟

عبداللهیان: بکارگیری و استفاده حداکثری ازمشارکت‌های مردمی، خیرین و ظرفیت‌های بخش خصوصی از سیاست‌ها و او لویت‌های کاری این اداره کل است که از طریق راهکارهایی همچون حمایت و بکارگیری پیمانکاران توانمند در اجرای پروژه‌های راهسازی و راهداری، استفاده از توان علمی و فنی مهندسین مشاور در زمینه مطالعات و نظارت پروژه‌های در دست اجرا و همچنین مشارکت با بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مشترک اجرایی می‌شود.

در حوزه مسکن مهر نیز باید گفت که این پروژه مشکلات بسیار زیادی داشته است ولیکن در شرایط فعلی تنها هدف ما این است که این پروژه‌ها در استان به اتمام برسند. متاسفانه در حوزه مسکن مهر به شدت با کمبود اعتبارات روبه رو هستیم. مردم نیز دیگر پولی برای پرداخت هزینه‌های مسکن خود ندارند، به نظر می‌رسد باید تسهیلات در استان از 25 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

تا پایان سال 94 تمامی پروژه های مسکن مهر خراسان رضوی به اتمام می‌رسد

بعد از تهران خراسان رضوی با 180 هزار واحد مسکونی دارای بیشترین پروژه مسکن مهر است، از این مقدار بیش از 82 درصد آن‌ها در مجموع پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، به نظر من اگر موضوع افزایش تسهیلات در استان خراسان رضوی حل شود تا حدودی بازار مسکن نیز رونق پیدا می‌کند.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده باید تا پایان سال 94 تمامی پروژه‌های مسکن مهر به اتمام برسند و ما نیز در این زمینه برنامه‌های بسیار مفصلی را انجام داده‌ایم که طبق برنامه ریزی‌ها ان شا الله تا پایان سال 94 تمامی پروژه‌های مسکن مهر در استان خراسان رضوی به اتمام می‌رسد.

باید به این موضوع نیز اشاره کنم که تدابیر خاصی برای وضعیت بازار مسکن در شورای مسکن استان در نظر گرفته شده که به نظر می‌رسد نتایج مثبتی را به همراه دارد.

ادامه دارد...

گفت‌و‌گو از توحید آرش‌نیا

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon