مردم به تیم و نزدیکان کاندیداها و موضع دشمن درقبال آنها توجه کنند

مردم به تیم و نزدیکان کاندیداها و موضع دشمن درقبال آنها توجه کنند

خبرگزاری تسنیم: استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب حامی سعید جلیلی،‌گفت: باید دقت کنید ‌و ببینید چه کسانی در کنار افرادی که نامزد می‌شوند، قرار می‌گیرند و این افراد آیا افراد فاسد و دزدی هستند و یا افراد سالم و خوش سابقه و خوشنام؟

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، حسن رحیم‌پور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز چهارشنبه در همایش انتخاب اصلح از دیدگاه امیرالمومنین در جمع حوزویان حامی سعید جلیلی ‌با بیان اینکه کرسی فقه سیاسی نیاز به دقت‌های ریاضی‌وار در فروعات دارد، تاکید کرد: کرسی‌های خارج فقه در این مباحث کمکی باید برقرار شود و مرحوم صاحب‌جواهر زمانی که صحبت از حکومت اسلامی و دینی نبود، در مورد تشکیل آن تأکید و نکاتی را ذکر کرده بود؛ به طور مثال صاحب‌جواهر آورده است که اگر کسی لزوم تشکیل حکومت دینی را در زمان غیبت قبول نکند، بویی از فقه شیعی نبرده است و نقل کرده که در عصر غیبت وظیفه دارید به سمت عدل و حکومت دینی بروید.

وی افزود: هرچه در این مورد استدلال کنیم، مسئولیت بیشتری بر گردن ما واجب می‌شود و هرجا که مشروعیت آمد، مسئولیت نیز همراه آن می‌آید و بر فقیه مجتهد واجب است که در همه حوزه‌ها ورود کند و حکم فقهی بدهد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به دیدگاه‌های امیرالمومنین علی (ع) در مورد حاکمان در جامعه دینی پرداخت و گفت: شخصیت انسان از دید امیرالمومنین دوبعدی است و هر کس فقط به یک بعد توجه کند، نمی‌تواند تمدن‌ساز باشد و مایه‌هایی از حکمت و ضدحکمت در وجود انسان است که وقتی انسان به چیزی امید می‌بندد، اگر امید را کنترل نکند، به طمع تبدیل می‌شود و بعد از آن طمع به حرص مبدل خواهد شد، پس باید مرز پیشرفت اسلامی با حرص و طمع تعیین شود که اگر آتش طمع انسان شعله‌ور شود، تبدیل به طغیان می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی، با بیان اینکه فقر و کمبود و از طرف دیگر رفاه کامل زیان‌بخش است، خاطرنشان کرد: جامعه اگر گرسنه، فقیر و نکبت‌زده باشد، زمین‌گیر می‌شود و از طرف دیگر نیز اگر پرخور و رفاه‌زده شود، دیگر اسلامی نیست و زمین‌گیر خواهد شد چراکه زیادخوردن و خوابیدن و در رفاه کامل بودن باعث دورشدن از انسانیت و خرابی دین می‌شود و طبقات مرفه جامعه اصلا احساس گناه نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر طبق فرمایشات امیرالمومنین اگر جامعه یا فردی فقیر شد، چند مورد نیز به تبع آن فقر برای وی پدید می‌آید که آنها ضعیف شدن ایمان و معنویت,‌ عقلانیت و حیا و اخلاق است و فقر از مرگ نیز بدتر است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از طرف دیگر در جامعه رفاه‌زده انسان‌ها به خوک تبدیل می‌شوند و انسان‌های رفاه‌زده و نیز انسان‌های فقیر و گرسنه هر دو با مشکل بی‌عقلی روبرو می‌شوند.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به دادن وعده توسعه و پیشرفت از سوی کاندیداها، گفت: باید این قضیه را مدنظر قرار داد که آیا آنها فقط به فکر رفاه هستند و یا این دو مورد را در نظر می‌گیرند که از یک طرف جامعه فقیر نباشد و از طرف دیگر رفاه‌زده و بی‌درد نشود.

وی مورد دیگر شرط حاکم جامعه از دیدگاه امیرالمومنین را خوداصلاحی اعلام کرد و اظهار داشت: کسانی می‌توانند در جامعه عدالت برقرار کنند که در درون خودشان عدالت را برقرار کرده باشند و مورد دیگر اینکه وقتی راضی و خوشحال و یا ناراحت هستند، موضع یکسان داشته باشند و تفاوتی در موضع آنها نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مسئله دیگر این است که آیا به حقوق دوست و دشمن به یک اندازه احترام می‌گذارند و تبعیض قائل می‌شوند یا خیر. مورد دیگر اجرا کردن قانون به طور یکسان در برابر همه حتی نزدیکان،‌ فامیل و دوست است.

ازغدی مورد دیگر را تقسیم مساوی ثروت عمومی عنوان کرد و گفت: حاکم نباید برای تقسیم ثروت عمومی به سوابق افراد توجه کند و اینطور نباید باشد که کسی بگوید چون من از همه عالم‌تر هستم و یا سابقه مبارزاتی بیشتر دارم، باید سهم بیشتری بگیرم. امیرالمؤمنین در مقابل اعتراض اصحاب می‌فرماید "اگر مال شخصی خودم نیز بود، به یک اندازه تقسیم می‌کردم؛ حالا که این مال خداست."

وی اظهار داشت: بعضی افراد فکر می‌کنند که آبادکردن جامعه و پیشرفت جزو وظایف حاکم جامعه اسلامی نیست و حاکم فقط باید اموال عمومی را تقسیم کند اما امیرالمومنین می‌فرمایند باید سمت تولید ثروت برویم و خداوند حکم شرعی داده که باید پیشرفت کرده و ابزار زندگی را فراهم کنیم و هیچ کس نباید فقیر یا بیکار باشد. امیرالمؤمنین در این مورد تأکید می‌کردند که اگر کسی از لحاظ مالی نیز مشکلی نداشت، نباید بیکار باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه،‌ تدبیر در امور جامعه و اقتصادی را وظیفه دیگر حاکم عنوان کرد و گفت: اگر خداوند خیر فرد و یا جامعه را بخواهد، به آنها فکر اقتصادی و سبک زندگی متعال را الهام کرده و عقل و شعور و مدیریت را به وی اعطا می‌کند اما اگر خدا بخواهد جامعه‌ای را نابود کند، این دو مورد را از آنها می‌گیرد و آنها را دچار سوءتدبیر در جامعه و اقتصاد و اسراف و الگوی مصرف نادرست می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی در مورد آثار فرد و جامعه مسرف گفت: اولاً اسراف نامشروع است و امیرالمومنین می‌فرماید سبک زندگی اسرافی و الگوی زندگی غلط غصبی است و اگر کسی بیش از نیازش می‌پوشد و می‌خورد، به گفته امیرالمومنین مال خود آن شخص نیست بلکه مال کسانی است که گرسنه و برهنه هستند تا زمانی که کل جامعه به تعادل برسند و اگر کسی سهم بیشتری از دیگران می‌خواهد، شیعه نیست.

وی تصریح کرد: مورد دیگری که باید به آن توجه شود، این است که نباید از کسی بیگاری کشید، یعنی نباید اینطور باشد که یک عده بیشتر عرق بریزند و گرسنه باشند اما عده‌ای دیگر کار نکنند و جیب‌هایشان پر باشد که این فعل حرامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر‌نشان کرد: حدیث داریم که خداوند ممکن است بسیاری از گناهان را ببخشد اما چند مورد را نمی‌بخشد که اول کسانی که در دین خدا بدعت‌سازی می‌کنند و دین و فرقه و عرفان جدیدی بوجود می‌آورند. دوم کسی که از کارگری کار بکشد و مزد عادلانه به وی ندهد. سوم کسی که انسان آزاد را به برده تبدیل کند.

رحیم‌پور ازغدی، تاکید کرد: کسی که قرار است رئیس‌جمهور شود، برای تک‌تک این موارد باید برنامه داشته باشد و بدانید برای هرکدام از این موارد قصد دارد چه کاری انجام دهد و ظرف این مدت جامعه را به کجا می‌خواهد برساند.

وی با بیان اینکه در بیان امیرالمومنین هست که کل بشر خانواده خداوند هستند و اگر کسی گرسنه ماند، تقصیر خدا نیست بلکه تقصیر خود شماست، ‌اظهار داشت: دو گروه هستند که باید از سطح میانگین عالم پایین‌تر و ساده‌تر هستند که آنها عالمان و حاکمان هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه اصل بعدی را وفا به پیمان،‌ قول وعده‌های شخصی و اجتماعی معرفی کرد و گفت: اگر کسی وعده و قولی بدهد و بتواند آن را انجام دهد ولی این کار را انجام ندهد خداوند در دنیا و‌ آخرت وی را رسوا می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: از موارد دیگر خود‌اصلاحی است و کسی که قصد دارد مردم را اصلاح کند، اول باید دید که به خودش چه کرده است چرا‌که اگر فرد فاسد بخواهد در جامعه عدالت ایجاد کند، بزرگترین عیب است.

وی در مورد انتقادپذیری نیز تصریح کرد: به دوست، صدیق می‌گویند چون صادقانه از فرد انتقاد می‌کند و اگر کسی به انتقاد با دید دشمنی نگاه کرد، در حد جامعه اسلامی نیست و نباید دنبال خطاها و فساد در زندگی شخصی مردم بود و همچنین نباید با خشم و خشونت با مردم برخورد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مراقب باشید که چه کسانی شعارها و ارزش‌های جامعه اسلامی را تغییر می‌دهند، به طور مثال قوم حضرت موسی (ع) به دنبال مبارزه با فرعون و ایجاد سرزمین مقدس بودند اما جریانی فرصت‌طلب آنقدر نق زدند و شعارهای مادی سر دادند تا کل آن قوم به دنبال میوه و انواع و اقسام غذاها افتادند و از آرمان‌های خود دور شدند.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: مراقب باشید چه کسانی صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و ارزش‌ها را از بین می‌برند. معاویه شعار می‌داد که هر کس به دنبال رفاه کامل است، به سمت من بیاید چرا‌که اگر با علی باشید، زندگی شما متوسط خواهد بود که با این شعار یکسری از افراد حتی عقیل برادر حضرت مدتی جذب معاویه شده بود.

وی در این مورد مثال دیگری در زمان کنونی زد و گفت: امام خمینی (ره) می‌فرمودند که از صدر اسلام تاکنون دو خط و طریق وجود داشته که یک خط‌ افراد راحت‌طلب که به دنبال خور و خواب بودند و اگر شد در کنار آن هم عبادت می‌کنند اما دسته دیگر انبیاء و اولیاء خدا بودند که تمام عمرشان را صرف مبارزه با ظلم کردند و اینکه یک عده می‌گویند مبارزه کی تمام می‌شود، امام در جواب آنها می‌فرمود که کل زندگی ما مبارزه است و به‌طور کلی یک خط سازش و یک خط دیگر مقابله در برابر ظلم است و ملتی که بخواهد آزاد باشد و نوکر نباشد، باید تا آخر مهیای مبارزه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فتنه اظهار داشت: آزمایش‌هایی در جامعه مسلمین پیش می‌آید که با دشمن کاری ندارد و افراد خوش سابقه را زمین می‌زند و قربانیان آتش فتنه مومنین هستند و امیرالمومنین می‌فرمایند که تا زمانی که زنده‌اید، در معرض فتنه قرار دارید.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: باید دقت کنید و ببینید چه کسانی در کنار افرادی که نامزد می‌شوند، قرار می‌گیرند و این افراد آیا افراد فاسد و دزدی هستند و یا افراد سالم و خوش سابقه و خوشنام و باید به تیم درجه اول آنها توجه کرد که چگونه افرادی هستند و دشمن در مقابل آن فرد چه موضعی دارد و اگر دشمن از فردی تعریف کرد، مشخص است که از وی بوهایی استشمام کرده است.

وی در ادامه در خصوص شرایط حاکم جامعه گفت: باید دقت کرد فردی‌ که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، در مقابل مردم متواضع است و یا با تکبر برخورد می‌کند و همچنین افراد بی‌عرضه حق حاکم شدن ندارند و موارد دیگر نوع تکلیف‌گرایی آنها، تخصص و مقاومت آنها در برابر دشمنان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سعی کنید جریان‌های مخالف را بشناسید، اظهار داشت: امیرالمومنین در اشاره به شبکه‌های مافیایی می‌فرمایند باندهایی وجود دارد که بین آنها شروطی بوجود می‌آید و آنها که در این باندها بیعت و ائتلاف می‌کنند، برای این است که اگر پیروز شدیم، چه چیزی به من می‌رسد و چه چیزی به تو خواهد رسید.

رحیم‌پور ازغدی تاکید کرد: امیرالمومنین می‌فرماید فریب اسامی را نخورید و اگر کسی دینش را به کسی گره بزند، دینش با آن فرد می‌آید و می‌رود و حق و باطل را با اسم افراد نشناسید بلکه باید خود حق را بشناسید.

وی اظهار داشت: عده‌ای فقط وعده دنیا می‌دهند و بین توسعه و پیشرفت اسلامی که اخلاق, عدالت و انقلاب را در نظر دارد، با بخور بخور و پیشرفت بدون عدالت و اخلاق فرقی نمی‌گذارند. عده‌ای می‌گویند اینکه دشمن با ما دشمنی می‌کند، تقصیر ماست و بطور مثال دشمنی آمریکا را سوء‌تفاهم از سوی ما می‌دانند اما امام به آنها جواب می‌داد که دشمنی ما با آمریکا از سوء‌تفاهم نیست و حتی عده‌ای عنوان می‌کنند که حکم امام خمینی در ارتباط با سلمان رشدی خلاف منافع ملی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: باید توجه کرد که یک عده فقط برای رئیس شدن برنامه می‌ریزند و عده‌ای به دنبال خدمت کردن هستند و باید کاندیداها در بحث سیاست خارجی موضع خودشان را در مورد بحث هسته‌ای و فلسطین اعلام کنند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه باید این احادیث و تاکیدات امیرالمومنین را در حکومت بکار بگیریم، گفت: اینکه کسی بگوید بانک‌ها،‌ سیاست خارجی، جامعه، پارلمان ما ربطی به این احادیث ندارد، سکولاریست‌ است لذا باید یقه مسئولین را بگیریم که این روایت را اجرا کنند و بطور مثال کاندیداها قصد دارند در این موارد در 4 سال آینده جامعه را به کجا برسانند؟

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon