پیام تلخ‌ترین نشست خبری تئاتر فجر: همه چیز روی هواست؟

پیام تلخ‌ترین نشست خبری تئاتر فجر: همه چیز روی هواست؟

خبرگزاری تسنیم:نشست خبری امروز جشنواره تئاتر فجر یکی از تلخ‌ترین نشست‌های این جشنواره بود. تلقی بخش قابل توجهی از افراد حاضر در نشست این شد که همه‌چیز روی هواست. وقتی جدول اجراهای فجر توزیع شد، معلوم شد که پردیس خاوران هم محل برگزاری جشنواره نیست.

خبرگزاری تسنیم-محراب محمدزاده:

صبح امروز نشست رسانه‌ای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد، جشنواره‌ای که قرار است کم‌تر از 10 روز دیگر در تهران برگزار شود. از گفته‌های امروز صالح‌پور این‌طور برداشت می‌شد که تقریباً همه چیز جشنواره روی هواست؛ حداقل حال و هوای جلسه این‌طور می نمود. پیش از این قرار بود پردیس تئاتر خاوران در اختیار جشنواره قرار گیرد تا هم افتتاحیه‌ای برای این سالن مجهز باشد و هم این پردیس کمک حال جشنواره تئاتر فجر انقلاب اسلامی باشد.

اما وقتی جدول اجرای نمایش‌ها بدون ذکر ساعت برگزاری و تقسیم بندی شده در چند تماشاخانه تهران میان خبرنگاران توزیع شد، معلوم شد که پردیس خاوران دیگر محل برگزاری جشنواره تئاتر فجر نخواهد بود. هر چند که گفته شد جدولی هم براساس پردیس خاوران تنظیم شده است اما آن جدول توزیع نشد. به همین دلیل برخی گمانه‌ها از گوشه و کنار این جلسه با این مضمون عنوان می‌شد که دیگر تصمیمی بر اجاره پردیس خاوران نیست و این جدول به دلیل عدم توافق دولت و شهرداری توزیع شده است. نشست خبری امروز تئاتر فجر یکی از تلخ‌ترین نشست‌های خبری تئاتر فجر بود که برخی آن را حاصل «بی‌تدبیری» بسیار جدی برخی مدیران دولت یازدهم در اداره وضعیت تئاتر کشور برشمردند. در میان همه این بی تدبیری‌ها برخی هنرمندان چشم امیدشان به کمک‌های شهرداری تهران بود تا بلکه تحولی در حال ناخوش و تعطیل تئاتر کشور ایجاد شود.

اما گویا همه اختلافات بر سر این بوده است که دولت زیر بار درخواست شهرداری تهران برای دریافت پول برای اجاره پردیس خاوران نرفته و حاضر به پرداخت هزینه نشده است. گویا اقدامی که روزی دولت در برابر صداوسیما به عنوان یک راهبرد در روزهای آخر مأموریت ضرغامی و روزهای ابتدایی مسئولیت سرافراز انتخاب کرده، امروز گریبان خود او را گرفته است.

به هر حال باور مردم و هنرمندان تا حد زیادی این شده بود که پردیس تئاتر خاوران به جهت امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد، ظرفیت مناسبی را ایجاد می‌کرد که گروه‌ها بتوانند از امکانات مناسب آن بهره‌مند شوند. البته برخی هم مثل همیشه علت را در حد تفاوت نگاه‌های سیاسی دولت و شهرداری تقلیل می‌دادند.

مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران که نزدیک به یک سال است به طور کامل آماده شده، این روزها بدون هیچ استفاده‌ای درب‌هایش بر روی هنرمندان و مردم بسته است. کلنگ آن از ابتدای شهریور ماه سال 86 به زمین خورد و در زمینی به مساحت 28 هزار مترمربع در منطقه 15 شهر تهران ساخته شد. سالن نمایش اصلی این مجموعه در فضایی به وسعت 2 هزار و 400 مترمربع و با ظرفیت یک هزار نفر فراهم شده است و در کنار آن چهار سالن نمایش تئاتر تجربی، هر یک به ظرفیت 150 نفر، سالن نمایش تئاتر عروسکی با ظرفیت 120 نفر و نیز سالن نمایش سینما و آمفی‌تئاتر با ظرفیت 150 نفر پیش‌بینی شده است.

در این مجموعه یک هزار مترمربع به کارگاه ساخت دکور و کارگاه خیاطی و 3 هزار مترمربع هم به اتاق‌های پشت صحنه و سالن‌های تمرین اختصاص داده شده است. همچنین این مجموعه دارای یک لابی اصلی است که در طبقه بالا و ضلع غربی آن یک قرائت‌خانه است و غرفه‌ای برای ارائه محصولات فرهنگی هم در آنجا در نظر گرفته شده است. همچنین در ضلع شرقی این لابی یک سالن کنفرانس مطبوعاتی قرار گرفته است که برای برگزاری نشست ها محل مناسبی است. مرکز پردیس تئاتر حرفه‌ای شهر تهران فضای آمفی تئاتر روباز نیز دارد که به مساحت 3500 مترمربع است؛ این مکان می‌تواند برای نمایش‌های آئینی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتابخانه تخصصی، سایت اینترنت، گالری‌ها و ایجاد فضاهای کارگاهی و آموزشی با مساحتی نزدیک به 4 هزار مترمربع و مکان‌هایی تفریحی چون رستوران، فروشگاه و سالن بازی کودکان از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌شوند.

امکاناتی که عنوان شد، به خوبی می‌تواند جوابگوی جشنواره تئاتر فجر باشد، اما خارج از فضای گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اینکه چرا مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی و شهرداری تهران در جهت راه‌اندازی این مجموعه به توافق نرسیدند، هنوز به طور قطعی مشخص نیست. جشنواره‌‌ انقلاب اسلامی که می‌توانست خیلی باشکوه‌ برگزار شود، امروز به دلیل حواشی ماه‌های اخیر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی دچار اعوجاجات عجیبی شده است و افراد زیادی نگران برگزاری موفق این جشنواره هستند. باید دید که آیا مسئولان برگزار کننده در فاصله کم باقیمانده تا برگزاری جشنواره می‌توانند شرایط را بهبود ببخشند یا نه؟

به هر حال نظر بسیاری بر این بود که انتقال جشنواره تئاتر فجر از تئاتر شهر به خاوران هم باعث می‌شود مجموعه تاریخی تئاتر شهر با حوصله و دقت بازسازی شود و هم یک مرکز جدید برای تئاتر کشور با مردمانی مشتاق راه‌اندازی شود. تصمیم برای این اتفاق با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری تهران است. زمان کم است و امکانات آماده، مردم و هنرمندان هم منتظر هستند. در این مرحله شاید نیاز است که علی جنتی، وزیر ارشاد و محمدباقر قالیباف شهردار تهران خودشان وارد عمل شوند و اتفاقی خوشایند را برای فرهنگ و هنر کشور محقق کنند. شاید سپردن این کار به دست مدیران پایین دست باعث این همه حواشی شده است. آیا این احتمال وجود دارد که جلسه دیگری برگزار شود و توافقی میان شهرداری و دولت صورت گیرد؟ اهالی هنر در انتظار تصمیم مشترک دولت و شهرداری نشسته‌اند.

بخش دیگری از نشست امروز به پاسخ‌های صالح‌پور درباره میزان بودجه تئاتر برمی‌گشت که از کاهش درخواست بودجه 3 میلیارد و 400 میلیونی به بودجه دریافتی یک میلیارد و 800 میلیونی سخن می‌گفت. او در این نشست از 2 بار استعفای خود طی 4 ماه گذشته از دبیری تئاتر فجر خبر داد. او امروز در این نشست بخش زیادی از وضعیت نابسمان امروز تئاتر را به دلیل مشکلات دوران مدیریت طاهری و عدم هماهنگی او با مرادخانی منتسب کرده و سخن از اختلاف مدیران می‌گفت. برخی می‌گویند که این را می‌توان از ارسال متن استعفای طاهری خطاب به وزیر ارشاد که 10 دلیل برای آن برشمرده بود، هم دریافت کرد. صالح‌پور امروز می‌گفت کارهای جشنواره تئاتر فجر تازه بعد از رفتن طاهری کلید خورده و پیش از آن همه کارها -علی‌رغم اینکه خود او مسئول برگزاری جشنواره بوده- روی هوا بوده است. صالح پور امروز بارها گفت من مدیر نیستم و یک هنرمندم و صرفاً برای اینکه کارها روی زمین نماند مسئولیت را گردن گرفتم. این را هم می‌توان از نمایش «داستان پرماجرای به سوی رفتن بانو گشسب دختر رستم»نوشته خود او که در تالار سنگلج در حال اجراست، حدس زد. این نمایش با رویکردی طنز زبانی انتقادی بر سر مسائل امروز مدیریت تئاتر کشور دارد.

صالح پور در میانه‌های نشست در حال و هوای سال‌های هنرمندی خود قرار گرفته بود و گویا فراموش کرده بود که امروز خود او یکی از مدیران است. او در جایگاهی عجیب زبان به انتقاد گشوده بود و همسو با منتقدان می‌گفت که  «ما باید خودمان این تئاتر را درست کنیم، رنجش برای ما است. مدیران می‌آیند و می‌روند. من آن کسی هستم که بچه‌های عشایر تئاتر را تا آن‌هایی که خارج از کشور‌ هستند، همه را می‌شناسم.» باید دید در این مسیر سخت و بی‌پشتیبان چه کسانی دست صالح‌پور را می‌فشارند و او را یاری می‌دهند.

از چند روز پیش هم اتفاق تلخ دیگری حادث شده بود و آن واکنش‌های عجیبی بود که به پوستر بسیار عجیب‌تر این دوره جشنواره فجر در صفحات رسانه‌ها صورت می‌گرفت. پوستر این دوره فجر دستمایه شوخی و تمسخر شده بود. پوستری که شایدوضعیت طراحی آن مهمترین دلیل برای همین شوخی‌ها و انتقادها بود. امروز صالح‌پور بخش زیادی از زمان نشست خبری خود را به توضیح درباره پوستر اختصاص داد، توضیحاتی که از نظر منتقدان به هیچ عنوان قانع ‌کننده نبود.

در روزگاری که جشنواره سینمایی فجر با قدرت و بدون کمترین حواشی در حال برگزاری است، جمع بسیار زیادی از هنرمندان تئاتر از کیفیت و نحوه برگزاری مهمترین جشنواره سال تئاتر کشور بسیار ناراحتند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران