اراده فعال کردن کرسی‌های آزاداندیشی در مسئولان دیده نمی‌شود

اراده فعال کردن کرسی‌های آزاداندیشی در مسئولان دیده نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بی‌توجهی به کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها خسارات و صدمات جبران ناپذیری را به فضای فکری و دانش کشور وارد می‌کند گفت: اراده فعال کردن کرسی‌های آزاداندیشی در مسئولان دیده نمی‌شود.

محمدرضا تقوی‌فرد استاد دانشگاه هنر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، گفت: تولید علم در حوزه علوم‌انسانی امری فراموش شده است و ادامه این روند نمی‌تواند ما را به مرزهای بالندگی برساند.

وی افزود: وقتی وزارت علوم یک سال است که سایت کرسی‌های آزاداندیشی را در زیرمجموعه آن وزارتخانه به روز نکرده، چگونه می‌توان امیدوار بود که برای اجرای این مهم تدبیری اندیشیده شود و یا اقدامی جدی صورت پذیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رهنمود مقام معظم رهبری در خصوص راه‌اندازی و فعالیت کرسی‌های آزاد اندیشی، راهگشای توسعه اندیشه و محوریت آگاهی و خردورزی در جامعه است و دانشگاه‌ها می‌توانند در این راه و نیل به این مقصود پیشتاز باشند و این در حالی است که مسئولان امر به‌ جای راهگشایی و اهتمام به این مهم، در خواب سنگین زمستانی به سر می‌برند و حتی سایت مربوط به کرسی‌های آزاداندیشی را هم بروز نمی‌کنند. این کم توجهی باعث اتلاف وقت و از بین رفتن انگیزه اساتید و دانشجویان در تولید علم  می‌شود.

تقوی‌فرد اضافه کرد: برای رسیدن به قله‌های علم و دانش در حوزه علوم انسانی و هنر راهی جز فعال کردن کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای گفتمان علمی در دانشگاه‌ها نداریم و بهتر است به جای سیاست‌زدگی، دانش‌بنیان و تولیدمحور حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این ظرفیت در دانشکده‌های هنری کشور وجود دارد که سینما و تئاتر را از هنری دنباله‌رو به هنری پیشرو تبدیل کنند، اما آنقدر که اساتید و دانشجویان برای تحقق این مهم مصمم هستند، اراده‌ای در مسئولان مربوطه دیده نمی‌شود و به تعبیری سطح شعارها به مراتب فراتر از عمل در این حوزه است.

تقوی‌فرد ادامه داد: دانشگاه در گردونه تولیدات هنری کمترین سهم را دارد و ارتباط دانشکده‌ها و دانشگاه‌های هنری با عرصه فرهنگ و هنر در بدترین وضعیت ممکن است و عبور از این تنگنا با رونق کرسی‌های آزاداندیشی و عزم جزم وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه ممکن است.

این استاد دانشکده خبر با اشاره به لزوم تولید علم در حوزه رسانه، گفت: آنچه امروزه در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ارتباطات و علوم اجتماعی و خبر تدریس می‌شود علومی است که ریشه در مبانی فکری غرب دارد و این در حالی است که ما باید با شناختی جامع از علوم تولید شده در این حوزه، ابتکار عمل را به دست گرفته و خود تولیدکننده و نشردهنده دانش در این عرصه باشیم.

وی در پایان گفت: ادامه کم‌توجهی به موضوع کرسی‌های آزاداندیشی و پرداخت روبنایی به گفتمان علمی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تنها مفهوم برندسازی از اشخاصی را دارد که با رویکردهای سیاسی و جریانی در سالن‌های دانشگاه‌ها متکلم وحده هستند یا در قالب مناظره، سخنرانی دو نفره سیاسی می‌کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon