تأکید مراجع به صرف سرمایه بانک‌ها در راه تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی


تأکید مراجع به صرف سرمایه بانک‌ها در راه تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

خبرگزاری تسنیم: در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی با علما و مراجع در قم به مسائل مختلفی مانند لزوم استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی جایگزین نفت و استفاده از ظرفیت بانک‌ها در سرمایه‌گذاری اقتصادی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علی طیب نیا امروز در سفر خود به استان قم با مراجع تقلید دیدار کرد و در این دیدارها مباحث مختلفی مانند لزوم استفاده از سایر ظرفیت های اقتصادی جایگزین نفت و استفاده از ظرفیت بانک‌ها در سرمایه‌گذاری اقتصادی تاکید شد.

طیب‌نیا: در تلاشیم از کاهش قیمت نفت به‌عنوان فرصت استفاده کنیم

علی طیب‌نیا در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده از سوی غربی‌ها اظهار داشت: هر تهدیدی که دشمن برای ما به وجود بیاورد ما از آن ترسی نداریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با توجه به وضعیت پیش‌آمده و فشارهایی که دشمن برای به زانو در آوردن ایران اسلامی پیش گرفته، قیمت فروش نفت با کاهش چشمگیری رو به رو شده و به 40 دلار رسیده است افزود: در تلاش هستیم از وضعیت به وجود آمده به عنوان فرصت استفاده کنیم.

وی با تاکید براینکه دولت پس کاهش چشمگیر قیمت نفت به صورت جدی در این زمینه در حال برنامه‌ریزی است تصریح کرد:  در این زمان لازم است اختلافات سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم و با همدلی و همکاری از این وضعیت عبور بگذریم.

طیب نیا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما بحث بانک و نظام بانکی است، خاطرنشان کرد: در برخی بانک‌ها، وضعیت نابسامانی وجود دارد و رقم‌های میلیاردی تسهیلات این بانک‌ها از بانک مرکزی صرف سرمایه گذاری‌های شخصی شده است.

آیت الله مکارم شیرازی: سرمایه بانک‌ها باید صرف تولیدات کشور شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار داشت: خطر نظامی با تقویت بنیه‌های نظامی برطرف و خطرات سیاسی نیز با تدبیر مسئولان کم رنگ شده اما خطرهای اقتصادی و فرهنگی همچنان در کمین است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه هدف دشمنان نظام بر مسائل اقتصادی و فرهنگی ما متمرکز شده است، تصریح کرد: دشمن قصد دارد با استفاده از تحریم، وابستگی و انحصار طلبی‌ها جامعه را به زانود در بیاورد.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه باید تدابیری اندیشه شود تا مشکلات هر چه زود‌تر برطرف شود عنوان کرد: باید اراده قوی و عزم ملی در ملت، جامعه و مسئولان وجود داشته باشد تا از مشکلاتی که دشمن برای جامعه به وجود آورده است، استفاده بهینه ببریم و برای بهبود و پیشرفت جامعه تلاش کنیم.

وی با انتقاد از اینکه بیشترین هزینه‌های کشور مربوط به هزینه‌های تجملی است، تصریح کرد: اگر از تجمل گرایی و اسراف دوری و زندگی را با هزینه‌های ضروری اداره کنیم، مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه در زمینه تحریم‌ها باید دولت و مردم همکاری کنند، خاطرنشان کرد: به فرموده قرآن کریم مومنان کسانی هستند که ازحیات طیبه و زندگی سالم برخورداند و منظور از این حیات طیبه قناعت است.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید براینکه استعداد فراوان در جامعه وجود دارد و باید از این استعداد‌ها به نحو احسن برای منافع کشور بهره برداری شود افزود: بانک‌ها نیزباید سامان بگیرند، در حال حاضر بانک‌ها به جای در نظر گرفتن منافع مردم به منافع خود فکر می‌کنند از همین رو باید ترتیبی داده شود که سرمایه‌های موجود در بانک در راستای تولیدات کشور مصرف شود.

وی تولید کار و حل مشکل بیکاری جوانان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: جوانان بیکار در جامعه زیاد هستند و علت آن هم واردات بی‌رویه و حجم بالای کالای قاچاق است از همین رو لازم است در این زمنه تدابیری اندیشیده شود.

آیت الله شهرستانی: تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی، ‌تابع سیاست‌های واحد باشد

آیت‌الله سیدجواد شهرستانی در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی، با اشاره به لزوم بهره‌گیری از امکانات رسانه‌ای برای تبلیغ دین اسلام در سطح جهان، اظهار داشت: وقتی شبکه هدهد را راه اندازی کردیم، در همان هفته اول پخش برنامه‌ها بیش از 50 هزار پیامک از سراسر جهان دریافت کردیم.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی گسترده، حرکت خود جهت تبلیغ دین اسلام از طریق رسانه‌های مختلف را آغاز کنیم.

وی با اشاره به لزوم تلاش گسترده مسئولان در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور، گفت: صرفه‌جویی در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند مانع از هدر رفتن سرمایه‌های ملی شود.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با تاکید بر لزوم یکسان‌سازی سیاست‌های اقتصادی کشور، گفت: متاسفانه در برخی موارد مهم اقتصادی همچون نرخ سود سپرده های بانکی، شاهد سیاست‌های واحدی نیستیم و همین مسئله سبب فراز و نشیب‌های مختلفی در این حوزه شده و انگیزه‌های سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

طیب نیا: باید به‌سمت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی حرکت کنیم

علی طیب‌نیا در دیدار با آیت‌الله شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی دولت در جهت حل مشکلات مردم، اظهار داشت: موفقیت‌های اقتصادی دولت در کاهش نرخ تورم نتیجه حمایت‌های مردم و مراجع تقلید است.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت، تصریح کرد: با شرایط فعلی و رسیدن قیمت نفت به 40 دلار شرایط برای تأمین بودجه و اداره کشور دشوارتر می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: جنگ نفتی اخیر از 8 سال جنگ تحمیلی نیز سخت‌تر است و ضرورت دارد قوای سه‌گانه با وحدت روزافزون در جهت حل مشکلات حرکت کند.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: باید به‌سمت کاهش وابستگی به درآمدهای‌ نفتی حرکت کنیم تا اقتصاد کشور از تهدیدهای خارجی نظیر کاهش ناگهانی قیمت‌ها مصون بماند.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت در تعیین نرخ سود بانکی گفت: تلاش داریم در تعیین نرخ سود بانکی تطابق با عقود اسلامی رعایت و ارزش پول ملی حفظ شود.

طیب نیا: شورای فقهی در نظام بانکی راه‌اندازی می‌شود

علی طیب نیا در دیدار با آیت الله شبیری زنجانی با اشاره به اینکه شروع کار دولت یازدهم با موقعیت خاصی همراه بود، اظهار داشت : دولت تمام تلاش خود را انجام داده تا به صورتی کوتاه مدت وضع کشور را در ابعاد اقتصادی سامان دهد.

وی کنترل تورم و ایجاد اشتغال را از جمله اقدامات دولت در راستای حل مسائل و مشکلات اقتصادی عنوان کرد و افزود: در این مدت تلاش کرده‌ایم تا رشد اقتصادی را بهبود ببخشیم.

طیب نیا با اعلام خبر راه‌اندازی شورای فقهی در نظام بانکی گفت: به دنبال شکل گیری شورای فقهی در نظام بانکی هستیم و تصمیم داریم با استفاده از منابع احکام اسلام و مبانی فقهی، به سمت بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شرایط اقتصادی که بر جامعه حاکم است وضعیت نابرابر اقتصادی است، تصریح کرد: باید با همدلی و اتحاد همه مسئولان و حمایت مردم مشکلات را به پایان برسانیم.

در این دیدار  آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی اظهارداشت: مشکلات اقتصادی و توطئه دشمنان علیه ملت ایران و مسئولیتی که شما در شرایط فعلی پذیرفته‌اید یک مجاهدت در برابر مشکلات است از همین رو باید با همدلی همه مسئولان در راستای رفع مشکلات جامعه تلاش شود.

آیت الله صافی گاپایگانی: عمل به احکام دین راهکار حل مشکلات است

آیت الله لطف لله صافی گلپایگانی در دیدار با طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه امور اقتصادی باید صحیح پیش برود و کسانی که مسئول هستند به فکر نظم بخشیدن به مسائل باشند، اظهار داشت: متصدیان امور باید دقیق بوده و کار آنان حساب داشته باشد و بدانند که رفتنی هستند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه کسانی که امور مالی مردم را عهده دارند خیلی باید مراقب باشند، تصریح کرد: مساله اقتصاد خیلی مهم است و اگر دستور دین را رعایت کنیم مشکلات حل می‌شود نه اینکه هر کسی هر کاری خواست، بکند.

استاد برجسته حوزه علمیه با انتقاد از از برگزاری برخی همایش‌های پرهزینه بیان کرد: کسانی که چنین همایش‌هایی را برگزار می‌کنند، مسئولیت دارند، چرا که این مال فقرا و ضعفا است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید مالیات درست و به جا بگیرید و اگر نحوه هزینه کرد آن برای مردم مشخص و روشن باشد، آحاد جامعه هم مالیات را پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای مسلمانان عیب است که مقید نباشند و با مدیریت خوب بر مشکلات فائق نیایند.

آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه همه آحاد جامعه باید به تقدیر معیشت توجه کنند تصریح کرد: اگر آحاد مردم جامعه حساب هزینه‌های زندگی خود را داشته باشند، مشکلات پیش نمی‌آید و بر مشکلات فائق می‌شوند.

طیب نیا: علم اقتصاد اسلامی تدوین شود

علی طیب نیا در دیدار با آیت الله سبحانی با بیان اینکه در اسلام به همان میزان که به مسائل اخروی توجه شده به اقتصاد و امور معیشتی مردم نیز توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید در لوازم اولیه اقتصادی محتاج کشورهای خارجی باشیم افزود: کشور ایران با وجود منابع عظیم آب و خاک شایسته نیست که در اقلامی حیاتی همچون گندم از کشورهای دیگر واردات گندم داشته باشد.

طیب نیا با اشاره به اینکه ضرورت دارد در اقلام حیاتی که رگ حیاتی کشور هستند خودکفا شویم گفت: اگر در اقلام اولیه نیازمند به کشورهای خارجی باشیم اقتصاد کشورمان در هر شرایطی می تواند از شرایط خارجی ضربه بخورد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ضرورت تدوین علم اقتصاد اسلامی گفت: در اسلام مکتب اقتصادی به طور کامل وجود دارد اما علم اقتصاد به معنایی که بتواند جزئیات مسائل اقتصادی در معاملات را بیان کند هنوز تدوین نشده است و ضرورت دارد به این مسئله توجه شود.

آیت الله سبحانی: مسئولان در جهت اشتغال اساسی و دائمی جوانان تلاش کنند

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در اسلام به مسئله اقتصاد بسیار توجه شده است اظهار داشت: میزان احکام اقتصادی در اسلام چند برابر احکام عبادی است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه در اسلام تاکید بر انجام کارها به صورت محکم و استوار است، تصریح کرد: بناهای عمرانی و کارهای اقتصادی نباید در کشور به گونه ای انجام شود که پس از چند سال نیاز به بازسازی و یا تجدید نظر داشته باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اقتصاد در دین اسلام اقتصادی میانه بین دنیا و آخرت است، تصریح کرد: دولت و مسئولان باید در جهت اشتغال اساسی و دائمی جوانان تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد در بسیاری از احکام اسلامی در رأس امور است و مسئولان باید تلاش کنند که درآمدهای سالم مردم افزایش یابد.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه تعالیم اسلامی در کنار توجه به مسائل اخروی به مسائل دنیوی و معیشت مردم توجه بسیار دارد و خاطرنشان کرد: اسلام برخلاف مسیحیت و آئین یهود که در این مسائل در افراط و تفریط قرار دارند اسلام هم بر مسائل دنیوی و هم مسائل اخروی توجه دارد.

وزیر اقتصاد: کشورهای حوزه خلیج فارس آماده سرمایه‌گذاری در استان قم هستند

علی طیب نیا در حاشیه افتتاح مرکز جذب و خدمات سرمایه گذاری استان قم و در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف این مرکز اظهار داشت: این مرکز می‌تواند سبب سهولت سرمایه گذاری در استان قم شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان قم برا ی جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: قم ظرفیت بسیار بالایی در بخش‌های مختلف صنعتی برای ورود سرمایه گذاری خارجی را دارد و هم اکنون سرمایه داران کشورهای مختلف از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس آماده سرمایه گذاری در قم هستند.

وی با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در کشور تا سال گذشته در کشور منفی بوده است گفت: بعد از فعالیت های دولت یازدهم و فعالیت های سیاسی زمینه برای ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی در کشور فراهم شده است.

طیب‌نیا با اشاره به اقدات دولت برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی گفت: سعی کرده این فضای کسب و کار را در کشور بهبود ببخشیم و زمینه برا افزایش تولید و اشتغال افزایش یابد.

وی با اشاره به تاثیر فضای مذاکرات و افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور افزود: هنوز رقم دقیقی از میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود ندارد اما میزان قابل توجهی است.

طیب نیا: دولت تهدید کاهش قیمت نفت را به فرصت تبدیل می‌کند

طیب نیا در دیدار با آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: در یک سال گذشته با هدایت رهبر معظم انقلاب و حمایت علما و همراهی مردم موفقیت‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف از جمله مسئله هسته‌ای داشته‌ایم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پایداری مردم سبب به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم ایران در مسئله هسته‌ای شده است گفت: در مسئله اقتصادی نیز با اشتفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: تحریم‌ها در یک سال گذشته تشدید شده است اما دولت توانسته است تورم را مهار کند و امید است در آینده نزدیک نرخ تورم تک رقمی شود.

طیب نیا با بیان اینکه نرخ رشد مثبت شده است تصریح کرد: هنوز با میزان تولید مطلوب فاصله داریم تا از این طریق بخش‌های اقتصادی فعال و معیشت مردم به حد مطلوب برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی‌های بلند مدت به سمت اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی حرکت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: شایسته نیست کشور اسلامی وابسته به درآمدهای نفتی باشد و از این طریق دشمنان به آن فشار وارد کنند.

طیب نیا با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت یک تهدید است اظهار داشت: دولت در صدد است این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و اقتصاد کشور را از منابع خام فروشی نفت‌‌ رها کند.

آیت الله جوادی آملی خواستار نظارت بیشتر بر بازارهای پولی و بانکی کشور جهت جلوگیری از بروز تخلفات شد

آیت اله جوادی آملی در این دیدار گفت: در این مملکت کافر و مسلمان باید حداقل معیشت را داشته باشند.

ایشان تاکید کردند: هدف شیطان نه تنها گرفتن دین، بلکه گرفتن آبروی ما است.

آیت الله جوادی آملی خواستار نظارت بیشتر بر بازارهای پولی و بانکی کشور جهت جلوگیری از بروز تخلفات شد.

وزیر اقتصاد نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام ویژه ی رییس جمهور با ارائه گزارشی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد موفقیت تقریبی دولت در این حوزه مرهون هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت و همراهی علما و مردم دانست.

طیب نیا در ادامه با اشاره به کاهش تورم 40 درصدی در  شروع کار دولت یازدهم به زیر 20 درصد تاکید کرد امیدواریم با تک رقمی شدن تورم پول ملی ما ارزش واقعی خود را به دست آورد.

همچنین تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز دردیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: دشمن در چهار عرصه فرهنگی،اقتصادی،نظامی و سیاسی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی در حال حرکت و برنامه ریزی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین 'سید محمد سعیدی' افزود: قطعا با تدابیر و برنامه ریزی دقیق مسوولان، مشکلات نظام برطرف خواهد شد.

وی گفت: در عرصه نظامی و سیاسی با اقتداری که جمهوری اسلامی در عرصه های بین المللی نشان داده است، دشمن نتوانسته کاری از پیش ببرد.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon