۷۵ درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود

75 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: این استان با داشتن زیرساخت‌های لازم آبزی پروری شرائط مهمی برای پرورش میگو فراهم کرده بگونه‌ای که هم اکنون ۷۵ درصد میگوی پرورشی کشور در این استان تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، استان ساحلی بوشهر با داشتن بیش از 930 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس شرائط ویژه‌ای برای فعالیت‌های دریایی، ساحلی و گردشگری فراهم کرده است.

به لحاظ وجود امکانات زیرساختی اکنون استان بوشهر در موقعیت ویژه‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور قرار دارد که به گفته رئیس جمهور در نشست شورای اداری استان بوشهر، این استان تمام قابلیت‌های توسعه و پیشرفت دارد که لازم است تدابیر ویژه‌ای برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها اندیشیده شود.

استان بوشهر تنها در حوزه شیلات می‌توان بیان کرد علاوه بر صید سالانه به ظرفیت 50 هزار تن، امکانات لازم برای پرورش آبزیان فراهم است که در یکسال گذشته پروژه‌های آبزی‌پروری در استان بوشهر شدت گرفته است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بوشهر از تولید 14 هزار تن میگو در بوشهر خبرداد و گفت: اکنون تولید میگوی پرورشی در کشور 20 هزار تن است که 14 هزار تن آن در استان بوشهر تولید می‌شود و این در حالی است که پروژه‌های توسعه پرورش میگو امسال شدت گرفته است.

حسین بهمنیاری با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تولید 150 هزار تن میگو در استان بوشهر شده است گفت: امسال در 4 هزار هکتار 14 هزار تن میگو تولید شد که اکنون 16 هزار هکتار اراضی ساحلی برای پرورش این آبزیان در حال واگذاری به سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به اینکه در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان بوشهر بر حمایت از سرمایه گذاران در حوزه آبزی‌پروری تاکید شد گفت: با حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران تولید میگوی پرورشی که اکنون بازارهای مناسبی در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و آسیایی دارد تولید این آبزی تا سال آینده به 2 برابر فعلی افزایش می‌یابد.

احمد مرحمتی یکی از آبزی‌پروران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه در 20 هکتار اراضی ساحلی به پرورش میگو اقدام کرده است بیان کرد: یکی از مشکلات آبزی‌پروران در استان بوشهر نبود سرمایه در گردش و تکمیل نبودن زیرساخت‌های لازم از جمله برقرسانی، صنایع فرآوری آبزیان  است که انتظار می‌رود در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر به این مهم توجه شده باشد.

رضا خوشبختی که 5 سال در امر پرورش میگو مشغول است با اظهار اینکه استفاده از ظرفیت‌های ساحلی این استان می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان اثر گذار باشد گفت: این استان علاوه بر قابلیت‌های دیگر در بخش پرورش میگو دارای ظرفیت‌های مهمی است که باید زیرساخت‌های آن بیش از پیش فراهم شود و این در حالی است که نبود نقدینگی کافی، سرمایه‌گذاران این بخش را دچار مشکل کرده است.

استان بوشهر با این ظرفیت، جایگاه مهم خود را در حوزه آبزی پروری ارتقا داده است ولی باید به زیرساخت‌های توسعه آبزی پروری در استان بوشهر توجه ویژه‌ای شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر به پرورش ماهی در اراضی ساحلی استان بوشهر پرداخت و گفت: پرورش میگو از زمان ذخیره سازی تا برداشت حدود 7 ماه به طول می‌انجامد که برای بهره‌برداری از 5 ماه که اراضی پرورشی بدون استفاده است زمینه پرورش ماهیان در این استخرها فراهم  می‌شود.

بهمنیاری تصریح کرد: امسال به صورت آزمایشی پرورش ماهی در اراضی پرورشی استان بوشهر در حال اجرا است که این اراضی با مشارکت کارشناسان کشورهای شرق آسیا که در این حوزه دارای تجربه کافی هستند به پرورش ماهی اختصاص یافته است.

هرچند رسیدن به نقطه ایده‌ال و مطلوب نیاز به زمان بیشتری دارد ولی با امکاناتی که اکنون برای پرورش آبزیان در استان بوشهر فراهم است می‌توان پیش بینی کرد که در آینده نزدیک با افزایش اراضی پرورشی آبزیان،  تحول شگرفی در حوزه اقتصاد، صادرات، تولید و اشتغال در استان بوشهر ایجاد شود که منوط به حمایت جدی مسئولان ذیربط به ویژه در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز پرورش دهندگان است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon