۱۴.۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در پارس جنوبی تولید شد

14.4 میلیون تن محصول پتروشیمی در پارس جنوبی تولید شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در ۹ ماه امسال ۱۴.۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارس تولید شده که نسبت به پارسال ١١٣ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از عسلویه به نقل پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، علی محمد بساق‌زاده با بیان این که تولید ٣٥ میلیون تنی محصولات پتروشیمی از ابتدای امسال تاکنون معادل ٧١ درصد ظرفیت اسمی موجود در مجتمع‌های پتروشیمی بوده است، گفت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه پارسال ٩ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی از افزایش 113 درصدی محصولات پتروشیمی در پارس جنوبی خبرداد و گفت:  در 9 ماه امسال 14.4 میلیون تن محصول پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارس تولید شده که نسبت به پارسال ١١٣ درصد افزایش نشان می‌دهد و این موضوع حکایت از شرایط مطلوب تامین خوراک گازی در مجتمع‌های پتروشیمی موجود در این منطقه است.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: پتروشیمی‌های مهر، پارس، ذاگرس، آریا ساسول، جم، مروارید و کاویان بیش از ١١ درصد ظرفیت اسمی خود تولید محصول داشته‌اند.

بساق‌زاده تصریح کرد:  بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان امسال بیش از ٤٣ میلیون تن محصول پتروشیمی معادل ٧٥ درصد ظرفیت اسمی مجتمع‌های پتروشیمی در کشور تولید می‌شود.

وی، کمبود خوراک، مشکلات فرآیندی، تعمیرات اساسی و بالا بودن موجودی انبارها را از جمله دلایل اصلی کاهش تولید صنعت پتروشیمی نسبت به ظرفیت اسمی اعلام کرد و گفت: هر ساله در ماه‌های دی و بهمن صنعت پتروشیمی با کمبود شدید خوراک روبرو می‌شد، خوشبختانه امسال تاکنون در منطقه عسلویه و ماهشهر به ترتیب یک هفته و یک ماه با محدودیت تامین خوراک روبرو بودیم.

ایران پارسال در پیک مصرف گاز با کمبود ١٦ میلیون متر مکعبی در صنعت پتروشیمی روبرو شد؛ انتظار می‌رود مجتمع‌های تولید کنند متانول، اوره و آمونیاک کشور امسال با کمبود خوراک روبرو نشوند.

هم اکنون تلاش می‌شود در نیمه دوم امسال سامانه‌های تفکیک کننده اتان در فازهای ١٥ تا ١٨ میدان گازی پارس جنوبی نصب شود، این موضوع نیز می‌تواند کمبود اتان مجتمع های پتروشیمی کشور را جبران کند.

با کامل شدن فازهای پارس جنوبی یعنی همه طرحهای توسعه فازهای ١٢ تا ٢٧ این میدان به میزان ٦٥ هزار بشکه در روز میعانات گازی و ٦,٧ میلیون تن LPG (شامل پروپان و بوتان) و ٤ میلیون تن اتان در سال قابل وصول  است که اتان به طور کامل و دیگر موارد بر اساس نیاز در اختیار صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرد.

با توجه به وجود ٣٣,٦ تریلیون متر مکعب گاز در ایران به نظر می رسد صنعت پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوریهای نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ایران نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ٧ میلیارد دلار است که در این باره حدود ٣ درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها بویژه پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

بی‌تردید مهمترین وضع رقابتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی در ایران دسترسی به خوراک مناسب این صنعت یعنی گاز طبیعی، اتان، نفتا و میعانات گازی در احجامی گسترده و با قیمتی رقابتی است؛ هم‌اکنون ظرفیت صنایع تصفیه و انتقال گاز در کشور حدود ٦ میلیون متر مکعب در روز است که به زودی تا حد یک هزار میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و علاوه بر این، دسترسی به اتان به عنوان خوراک پتروشیمی در تحکیم وضع رقابتی ایران برای تولید محصولات پتروشیمیایی نقش اساسی دارد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon