تایم‌لاین حمایت‌های دولت اولاند از تروریست‌ها در سوریه

تایم‌لاین حمایت‌های دولت اولاند از تروریست‌ها در سوریه

خبرگزاری تسنیم: فرانسه اولین کشوری بود که شورشیان سوری را به رسمیت شناخت، گفتگوی سیاسی را تنها برای برکناری بشار اسد مشروع دانست و همواره از عدم حمله نظامی به سوریه تاسف خورده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با آغاز بحران داخلی سوریه در سال 2011 فرانسه از اولین کشورهایی بود که در اعتراض به آنچه سرکوب قیام مردم توسط بشار اسد می نامید سفیر خود را از سوریه فرا خواند و در 29 مه 2012 نیز فرانسه سفیر سوریه را از کشور خود اخراج کرد. در همین راستا فرانسه کمک ها و حمایت های سیاسی، مالی و تسلیحاتی خود را از شورشیان سوری آغاز کرد. با روی کار آمدن فرانسوا اولاند از حزب سوسیالیست در فرانسه، سیاستهای دولت قبلی با شدت بیشتری ادامه یافت.

فرانسه نخستین کشوری بود که ائتلاف نیروهای معارض سوری را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت شناخت، با این حال مقامات این کشور بارها اذعان کردند که ائتلاف باید از نیروهای تندرو و گروه های تروریستی فاصله بگیرد.

در ژوئیه سال 2012 فرانسه میزبان یک کنفرانس بین المللی برای جمع آوری کمک و کسب حمایت از شورشیان و گروه های مخالف در سوریه بود.

مقامات این کشور هرچند همواره بر راه‌حل سیاسی و گفتگو برای حل بحران تاکید می‌کردند اما تعریف آنها از راه حل سیاسی حذف دولت بشار اسد تبدیل شدن معارضین به دولت جایگزین بود. همچنین پس از حمله شیمیایی در حومه دمشق فرانسه دولت بشار اسد را متهم کرد و برای دخالت نظامی در این کشور اعلام آمادگی کرد. فرانسه حتی پس از انصراف بریتانیا از حمله نظامی اعلام کرد در کنار آمریکا حاضر به عملیات نظامی در سوریه است.

فرانسه به همراه انگلیس در ماه مه 2013 تحریم تسلیحاتی اروپا را برداشتد و  همانگونه که خودشان گفتند کمک تسلیحاتی به شورشیان سوری «علنی و نه مخفیانه»شد.

موضع فرانسه در قبال سوریه به تدریج تندتر شد و در مقاطعی مقامات این کشور حتی از اقدام نظامی بدون مجوز شورای امنیت حمایت کردند.

در حالی که اکثر مردم فرانسه طبق نظرسنجی ها مخالف ورود نظامی این  کشور در این موضوع بودند فرانسوا اولاند بارها از عدم دخالت نظامی در سوریه ابراز پشیمانی و تاسف کرد.

فرانسه همچنین در حمایت همه جانبه از شورشیان بر همسو بودن با ترکیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و در بحران سوریه تاکید کرد.

مقامات فرانسوی علی رغم آگاهی از مخاطرات بین المللی بحران سوریه و نیز حضور صدها شهروند فرانسوی و هزاران شهروند اروپایی در بین گروه های تروریستی در سوریه همچنان بر ارسال سلاح، تجهیز و آموزش شورشیان سوری ادامه می دهند. اتفاقات تروریستی که اخیرا در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی افتاد تنها بخش کوچکی از تبعات بین المللی این بحران است. تحولات اخیر در فرانسه و حملات تروریستی در پاریس تغییر چندانی در این مواضع ایجاد نکرده و مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند به حمایت خود از معارضان ادامه می‌دهند.

بررسی این مواضع نشان می‌دهد فرانسه از ابتدای شروع بحران در سوریه به جای میانجی‌گری و استفاده موثر و سازنده از نفوذ سنتی این کشور در سوریه، سرنگونی دولت قانونی دمشق را به عنوان راهبرد و سیاست اصلی در منطقه شامات اتخاذ کرد.

در ادامه برخی اعلام مواضع فرانسوا اولاند رئیس جمهور و بالاترین مقام اجرایی فرانسه طی یک سال اخیر درباره بحران سوریه ارائه می‌شود.

سال 2012

17 نوامبر 2012 فرانسوا اولاند پس از دیدار با معاذ الخطیب، رئیس سابق ائتلاف معارضان: از فابیوس (وزیر خارجه فرانسه) خواستم که در اتحادیه اروپا از سایر کشورها بخواهد معارضان سوری را همچون نماینده مشروع مردم سوریه به رسیمت بشناسند. فرانسه تلاش می‌کند تا تحریم های نظامی علیه سوریه رفع شود تا بتوان به مخالفین تسلیحات بدهیم. معاذ الخطیب تلاش کند تا قدرت و اعتبار معارضین را در درون سوریه تقویت کند.

11 اکتبر 2012 اولاند در گفتگو با رسانه های داخلی: با صراحت صحبت کنیم.  قطر از مخالفان بشار اسد حمایت می کند. قطر به دنبال تقویت مخالفان است. ما هم به دنبال آماده کردن مخالفان برای بعد از اسد هستیم. فرانسه اولین کشوری بود که گفت مخالفان باید متحد شوند، اولین بود که گفت باید از نواحی تصرف شده محافظت کرد. اولین بودیم که گفتیم برای برکناری بشار اسد باید همه توان را به کار گیریم. دیگر مصالحه ای با بشار اسد وجود نخواهد داشت.

25 سپتامبر 2012 در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل: رژیم سوریه دیگر در بین دولت‌ها جایگاهش را هرگز دوباره کسب نمی‌کند. وی آینده‌ای بین ما ندارد. به همین دلیل فرانسه اولین کشوری بود که معارضان را به رسمیت شناخت. متاسفانه شواری امنیت از کار افتاده است.

23 اوت 2012  اولاند در نشست خبری با آنگلا مرکل: ما با اروپایی ها و با همه کسانی که معتقدند بشار اسد نمی‌تواند در راس نظام سوریه باقی بماند همکاری می‌کنیم. ما مستقیما به مخالفان کمک می کنیم.

6 ژوئیه 2012 سخنرانی اولاند در سومین نشست دوستان سوریه : به جنگجویان مخالف سوریه درود می فرستم و حمایت کامل فرانسه را به آنها اعلام می کنم. بشار اسد باید برود، یک دولت انتقالی باید شکل گیرد. رژیم بشار باید تحت تحریم های اقتصادی شدید قرار گیرد. معارضین باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند و باید وسائل ارتباطی برای آنها فراهم شود. رژیم بشار اسد باقی نخواهد ماند و سقوط او اجتناب ناپذیر است.

2 ژوئیه 2012 در کنفرانس خبری با ولادیمیر پوتین: تنها راه حل بحران برکناری بشار اسد است. برای رسیدن به این نتیجه باید تحریم باشد باید فشار اعمال شود.

سال 2013

29 دسامبر 2013 سخنرانی در جمع فرانسوی‌های ریاض: اگر جامعه بین الملل با قدرت و تحکم لازم عمل می‌کرد اکنون در این وضع نبودیم. زمان را از دست دادیم. ما باید معارضان را حمایت کنیم، این همان کاری است که هم اکنون انجام می دهیم. کنفرانس ژنو تنها برای گذار سیاسی معنا دارد و نه ادامه حکومت بشار اسد.

29 دسامبر 2013  در نشست خبری در ریاض: فرانسه در موضوع سوریه دقیقا یک موضع واحد دارند. من از نقش عربستان به ویژه در حمایت از معارضان سوری مطلع هستم. این نقش مهمی بود. در کنفرانس ژنو 2 ما با هم برای نتیجه ای که گفتم همکاری می کنیم. کنفرانس نباید به ادامه حکومت بشار اسد منتهی شود.

19 نوامبر 2013 در کنفرانس خبری با نتانیاهو در فلسطین اشغالی : فرانسه اولین کشوری بود که سوریه را تهدید به حمله نظامی کرد. خوب شد که این کار را کردیم. بدون آن اکنون سلاح های شیمیایی در حال نابودی نبود. آیا به همین میزان کافی است؟ نه! باید اکنون به سوی گذار سیاسی حرکت کنیم.

18 نوامبر 2013، سخنرانی در کنست اسرائیل: فرانسه زمانی که سلاح شیمیای در سوریه استفاده شد، تهدید به اتخاذ گزینه نظامی کرد و اگر این تهدید نظامی  نبود اکنون سلاح های شیمایی در حال نابودی نبود. اما تا زمانی که یک گذار سیاسی در سوریه اتفاق نیافتد دست بردار نیستیم.

17نوامبر 2013  پس از دیدار با شیمون پرز: من از شیمون پرز برای حمایت از موضع فرانسه درباره سوریه تشکر می کنم. درباره سوریه ما می خواستیم از طریق اعمال فشار، از جمله فشار سیاسی، به نابودی سلاح های شیمیایی نائل شویم. این کار تایید شده اما هنوز پایان نیافته است. پس از آن مابه دنبال راه حلی هستیم که کسانی که مردم سوریه را سرکوب می‌کنند برکنار شوند و همچنین تندروها و تروریستهایی که در سوریه هستند.

27 سپتامبر 2013  در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالیانه سازمان ملل: در سوریه جنایت گسترده و نسل کشی انجام شده است. ایران باید بداند در سوریه یک گذار سیاسی باید انجام شود. اگر ایران می خواهد در نشست ژنو 2 شرکت کند باید با هدف استقرار دولت جایگزین باشد.

مصاحبه خبری: بشار اسد نماینده مردم سوریه نیست، برای فرانسه معارضین نماینده مردم هستند، من همواره بر رفتن بشار اسد تاکید کرده ام،‌ اما بهترین راه رسیدن به توافقی سیاسی و مطمئن شدن از این است که کسانی که لیبی و یا مالی با آنها جنگیده ایم قدرت را در سوریه به دست نگیرند.

30 اوت 2013 مصاحبه با روزنامه لوموند: فرانسه در قبال مسله سوریه از ابتدا موضع گرفت و در تابستان 2012 نشست «دوستان سوریه» را برگزار کرد و ائتلاف معارضان را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه به رسمیت شناخت، فرانسه سپس به حمایت سیاسی، مادی و اخیرا نظامی به این ائتلاف دست زد. همه گزینه ها روی میز است و فرانسه معتقد است که دولت سوریه تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. اگر شورای امنیت بلوکه شده باشد باید ائتلاف دیگری تشکیل شود.

24 ژوئیه 2013 ، نشست مشترک با احمد جربا رئیس ائتلاف معارضان سوری: ما دو هدف داریم، حمایت از معارضان و مخالفان و ادامه فشارسیاسی نظامی بر روی رژیم بشار اسد.  فرانسه در کنار معارضین است. فرانسه تا هر زمانی که لازم باشد که معارضین با دولت بشار اسد بجنگند آنها را حمایت  می‌کند.

15 ژوئیه 2013 در نشست خبری با بان کی مون: همه فشارها باید اعمال شود. فرانسه به رژیم بشار اسد فشار می‌آورد تا کنفرانس ژنو را بپذیرد. ما باید معارضین را متقاعد کنیم که متحد شوند و از گروه های تروریستی فاصله بگیرند.

23 ژوئن 2013 کنفرانس خبری در دوحه قطر: فرانسه اولین کشوری بود که به همتایان اروپایی گفت که به طور رسمی به معارضین کمک نظامی کنید و نه مخفیانه،‌ما قصد فشار تهدید نظامی به سوریه را داریم. مخالفان باید نواحی اشغال شده توسط تندرو ها را دوباره به دست بگیرند. ژنو 2 برای حرف زدن تشکیل نمی شود برای تغییر حکومت و انتقال سیاسی تشکیل می شود.

24 ژوئن 2013 در شام کاری و کنفرانس خبری در امان پایتخت اردن: ما باید مخالفان سوریه را کمک کنیم تا شکل بگیرد و روابط خود را با گروه های تند رو جدا کند. مخالفان باید از کمکها و حمایت هار بی دریغ بهره ببرند. کمکها به مخالفان باید اقتصادی، مادی و نظامی باشد تا بتواند بر روی رژیم فشار واردکند. ارتش آزادی بخش سوریه باید از گروه های تندرو جدا شود. اگر نیروهای بشار اسدموفقیت هایی کسب کنند به دلیل عدم تعادل در تسلیحات است که ما در مقابل آن فعال می شویم( به معارضین کمک می‌کنیم.)

1 ژوئن 2013 در دومین کنگره جوامع یهودی فرانسه: ما باید از یک سو به دنبال راه حل سیاسی در سوریه باشیم و از طرف دیگر فشار نظامی بیاوریم.

31 مه 2013 اولاند در گفتگو با رسانه های داخلی: مدتهاست که می گویم بشار اسد باید برود. فرانسه همه تلاش خود را برای موفقیت نشست ژنو انجام می دهد. ما نمی توانیم هنگامی که روسیه به بشار اسد تسلیحات می‌دهد بی تفاوت بمانیم چرا که موازنه به ضرر مخالفان می شود. در حال رایزنی برای رفع تحریم ها و ارسال تجهیزات به معارضین هستیم. حداکثر فشار لازم را حتی فشار نظامی باید بیاوریم تا نشست ژنو موفق شود. برای موثر بودن گزینه سیاست  هرگز نباید گزینه نظامی را کنار گذاشت.

8 مارس 2013 در نشست خبری با شیمون پرز،:موضع فرانسه تشکیل دولتی در سوریه توسط نیروهایی مخالفان است.

15 ژانویه 2013 در نشست خبری در دوبی : فرانسه و امارات در موضوع سوریه همسو هستند.  ما می خواهیم گذار سیاسی تسریع شود به نحوی که ائتلاف مخالفان دولت مشروع بعدی باشد.

 سال 2014

8 دسامبر 2014 ، اولاند در مراسم اهدای جایزه بنیاد شیراک: نقش فرانسه کمک به جنگجویان ارتش آزاد سوریه و جستجوی یک راه حل دیپلماتیک است. رژیم سوریه مردمش را با بمب های آتش زا و شیمیایی قتل و عام می کند.

31 اکتبر 2014، در بیانیه مشترک با رجب طیب اردوغان: بشار اسد و داعش در حال بمباران مردم سوریه هستند. به همین خاطر به حمایت و آموزش نیروهای ارتش آزاد ادامه می دهیم. ما با ترکیه چگونگی ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه و نیز چگونگی آموزش و تجهیز ارتش آزاد گفتگو کردیم.

14 اکتبر 2014 ، اولاند در انستیتوی جهان عرب: ما باید هر آنچه در توان داریم از معارضان سوری حمایت کنیم.

28 اوت 2014 اولاند در جمع سفرای فرانسه: سال گذشته تاکید کردم که مداخله نظامی در سوریه لازم است. از اینکه شورای امنیت نتوانست در این موضوع تصمیم بگیرد تاسف می خورم.

8 اکتبر 2014 در گفتگوی تلفنی با اردوغان: ما از ایده ایجاد سرزمین حائل در سوریه حمایت می کنیم. لازم است از معارضین در برابر داعش و دولت اسد حمایت کنیم.

25 سپتامبر 2014، اولاند در مجمع عمومی سازمان ملل: من اخیرا رئیس معارضان سوری به عنوان تنها نماینده مشروع این کشور دیدار کردم و به وی نسبت به حمایت همه جانبه فرانسه اطمینان خاطر دادم.  فرانسه اولین کشوری بود که معارضان را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه رسمیت شناخت. فرانسه اولین کشوری بود که به کمک ارتش آزاد شتافت.

20 اوت 2014 در گفتگو با روزنامه لوموند: شورشیان سوری مستحق همه گونه حمایت ما هستند و باید در زمانی که دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد به سوریه حمله می کردیم.

20 مه 2014 پس از دیدار با احمد جربا رئیس سابق معارضین سوری: سفارت سوریه ( نه ساختمان فعلی) در اختیار معارضین قرار خواهیم داد. در سوم ژوئن انتخاباتی در سوریه برگزار شد که خنده دار بود.

6مه 2014 اولاند در گفتگو با شبکه بی‌اف‌ام: من اعلام کردم حتی بدون تایید شورای امنیت باید به سوریه حمله کنیم اما آمریکایی ها راه دیگری را ترجیح دادند.

4 مارس 2014 در ضیافت شام با شورای نمایندگان سازمان های یهودی در فرانسه: کنفرانس ژنودرباره سوریه یک شکست کامل بود و به هیچ نتیجه ای نرسید. 700 تبعه فرانسوی اکنون در بین تروریست های سوریه پیوسته اند این یک خطر برای امنیت فرانسه است.

11 فوریه 2014 در نشست خبری مشترک با باراک اوباما: ما (فرانسه و آمریکا) آماده حمله نظامی بودیم. اما گزینه دیگری پیشنهاد شد: دیپلماسی، اما تاکنون راه حلی دیپلماتیک نیافته ایم. درباره نشست ژنو2 بحث تنها برای کمک های انسان دوستانه نیست. مهم ترین موضوع این نشست گذار سیاسی در سوریه است. ما باید همچنان از گروه معارضان حمایت به عمل آوریم.

31 ژانویه در نشست خبری مشترک با دیوید کامرون: ما نسبت به بازگشت صدها شهروند اروپایی که به گروه های ترویستی در سوریه پیوسته اند نگرانیم.

27 ژانویه 2014 در کنفرانس مطبوعاتی با عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه: کنفرانس ژنو 2 نمی تواند تنها تبدیل به حرف زدن و گفتگو شود، باید منتهی به تغییر نظام و گذار سیاسی شود.

24 ژانویه 2014 ، اولاند در موسسه سنت لویی: کنفرانس ژنو 2 باید به گذار سیاسی منجر شود.

20 ژانویه 2014 طی سخنرانی درآمستردام هلند: افتخار می کنم که برای پایان دادن به زورگویی های دولت بشار اسد ما آماده توسل به زور بودیم. پیوستن سوریه به پیمان  منع تسلیحات شیمیایی به دلیل فشارهای فرانسه، فشارهای جامعه بین الملل بود.

20 ژانویه 2014، در صورت قصور دولت سوریه در خلع سلاح شیمیایی، فصل هفتم منشور سازمان ملل اعمال می شود، یعنی توسل به زور

20 ژانویه، اولاند در نشست خبری با نخست وزیر هلند : دستور کار کنفرانس ژنو  گذار سیاسی است یعنی تجمع افرادی که آینده سوریه را رقم می زنند. این یعنی به هیچ وجهی ادامه و تمدید حکومت بشار اسد ممکن نیست. فرانسه تنها به این دستور کار راضی می شود.

 سال 2015

 16 ژانویه 2015 فرانسوا اولاند در دیدار با مقامات دیپلماتیک فرانسه: باید همکاری های بین المللی را بهبود ببخشیم، اطلاعات ضروی درباره جابه جایی، حمایت ها و تامین مالی تروریست ها را بین دولتها به اشتراک بگذاریم.  باید علیه قاچاق اسلحه، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان بسیج شویم و جلوی هر نوع حمایتی از تروریست ها را بگیریم. باید مرزهای خارجی  اروپا را با دقت کنترل و نظارت کنیم. باید مانع از آن شویم که ترویست ها از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی یارگیری کنند و یا پیام های خود را ارسال کنند.
درباره سوریه ما همچنان از معارضان میانه رو حمایت می کنیم. زمانی که مانع مداخله نظامی در سوریه به اسم حقوق و فرصت شد، جامعه بین الملل در خطر افتاد. بشار اس مسئول تراژدی سوریه است و گزینه جایگزین نه اسد است و نه داعش.

5 ژانویه 2015، اولاند در گفتگو با رادیو فرانس اینتر:  از اینکه در زمان حملات شیمیایی به سوریه حمله نکردیم پشیمان هستم و ابراز تاسف می کنم. باید از معارضین حمایت کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان