امضای تفاهم‌نامه میان بهزیستی و بنیاد مسکن برای تامین مسکن مددجویی

امضای تفاهم‌نامه میان بهزیستی و بنیاد مسکن برای تامین مسکن مددجویی

خبرگزاری تسنیم: تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن برای تامین مسکن روستایی مددجویی امضا شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا تابش در مراسم امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی در راستای اجرای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، اظهار داشت: مسکن محرومان، مستضعفان، افراد معلول بی‌سرپرست و بدسرپرست از جمله طیف‌های خاصی  است که مورد توجه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.

وی افزود: در زمان شکل‌گیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) پیام تاریخی مبنی بر اینکه همیشه افراد محروم و مستضعف مورد توجه بنیاد مسکن قرار گیرند را صادر کردند و این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها بر این موضوع تأکید داشتند که مسئولیت عمده بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی، تأمین مسکن افراد کم درآمد است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت‌های دولت یازدهم و رئیس‌جمهور از فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر دولت با طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی طبق گذشته موافق بوده و در این زمینه حمایت‌های خوبی را انجام داده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه برای معلولان سرپرست خانوار، زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول تحت تکفل، معلولان مجرد بالای 20 سال، زنان و دختران خودسرپرست بالای 35 سال، فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه‌روزی بهزیستی و بهبود یافتگان تسهیلاتی در نظر گرفته شده در خصوص ساخت و نوسازی 20هزار واحد مسکن روستایی استفاده خواهند کرد.

تابش گفت: در بخش نوسازی و بهسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن مبلغ 15میلیون تومان به صورت وام قرض‌الحسنه به متقاضیان پرداخت می‌شود و این در حالی است که در کنار این تسهیلات مبلغ 2میلیون تومان به صورت وام بلاعوض از حساب 100 امام به واجدان شرایط پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: به زودی تفاهم‌نامه‌ای نیز بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز جهت ساخت مسکن در شهرها امضاء خواهد شد و در این زمینه جلسات خوبی طی ماه‌های اخیر برگزار شده است.

به گزارش تسنیم، متن تفاهم‌نامه اشاره شده به شرح ذیل است:

ماده 1) موضوع تفاهم‌نامه عبارت است از:

همکاری مشترک به منظور عملیات احداث تا سقف 20هزار واحد مسکونی ویژه معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی بر اساس جدول توزیع استانی ارائه شده و از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی کشور.

ماده2) مدت زمان اجرای تفاهم‌نامه:

مدت اجرای این تفاهم‌نامه از زمان امضاء (93/10/28) تا زمان اتمام تسهیلات بانکی مصوب سال 93 که از طرف بانک مرکزی و یا بانک‌های عامل اعلام می‌گردد، خواهد بود.

ماده3)مشمولین روستایی تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در این تفاهم‌نامه عبارتند از:‌

معلولان سرپرست خانوار- زنان سرپرست خانوار-خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول تحت تکفل-معلولان مجرد بالای 20 سال-زنان و دختران خودسرپرست بالای 35 سال-فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه‌روزی بهزیستی و بهبودیافتگان

ماده4) تعهدات طرفین:

الف-تعهدات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:‌

1-در اولویت قرار دادن تشکیل پرونده معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و معرفی افراد حائز شرایط به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات ویژه طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی.

2-ارائه نقشه‌های تیپ تهیه شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بدون اخذ هزینه‌های طراحی برای احداث واحدهای مسکونی موضوع این تفاهم‌نامه

تبصره: تهیه نقشه‌ها متناسب با قیمت تمام شده ساختمان در مناطق مختلف و میزان اعتبار در نظر گرفته شده (تسهیلات -کمک بلاعوض) خواهد بود.

3-اتخاذ تمهیدات لازم جهت مناسب‌سازی واحدهای مسکونی ویژه معلولین در تهیه نقشه‌های اجرایی آن دسته از متقاضیان تحت پوشش که بنا به اعلام سازمان بهزیستی دارای معلولیت هستند.

4-نظارت فنی بر روند عملیات احداث و تعیین روش اجرا.

تبصره: اجرای عملیات احداث برای آن دسته از مددجویان که دارای شرایط خاص تأئید شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بهزیستی به صورت مستقیم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

5-پیگیری و هماهنگی با بهیاری‌ها به منظور اعمال معافیت معلولین و مددجویان تحت پوشش از پرداخت هزینه‌های عوارض صدور پروانه ساختمانی مطابق تبصره «3» ماده 9 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین و بند «د» ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه.

6-واگذاری زمین به صورت رایگان در مناطق دارای زمین به معلولین و مددجویان تحت پوشش فاقد زمین بر اساس ضوابط و شرایط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در صورت معرفی افراد حائز شرایط از سوی سازمان بهزیستی کشور و تأئید موضوع توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور.

7-پرداخت کمک بلاعوض جهت احداث واحد مسکونی از محل حساب 100 حضرت امام(ره) برای 2هزار و 700 واحد مسکونی و در سقف 20میلیون ریال برای هر واحد (به صورت نقدی یا مصالح ) بر اساس ضوابط و شرایط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به افراد حائز شرایط که معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور و تأئید شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و همچنین در خصوص موارد خاص مورد توافق طرفین.

8-همکاری با معلولین و مددجویان تحت پوشش متقاضی دریافت مصالح از بنیاد جهت تأمین مصالح ساختمانی با قیمت تمام شده از قبیل بتن، اسکلت و...

ب-تعهدات سازمان بهزیستی:

1-شناسایی معلولین و مددجویان تحت پوشش روستایی فاقد مسکن و یا دارای مسکن غیرمقاومت و ترغیب آنان به منظور احداث و بازسازی واحد مسکونی مورد نیاز در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی.

2-تهیه اطلاعات خام معلولین و مددجویان تحت پوشش متقاضی، معرفی و ارسال اسامی افراد مذکور حداکثر 30 روز پس از امضای تفاهم‌نامه مشترک.

3-معرفی نماینده در سطح استان و شهرستان‌ها جهت همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

4-مشارکت در تشکیل پرونده معلولین و مددجویان تحت پوشش متقاضی مطابق با روابط ارائه شده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

5-معرفی معلولین و مددجویان تحت پوشش به سازمان‌ها و ادارات زیربط به منظور برقراری معافیت جمعیت هدف از پرداخت هزینه‌های حق انشعابات آب، برق، گاز دفع فاضلاب و همچنین عوارض صدور پروانه ساختمانی مطابق تبصره «3» ماده 9 قانون جامع حمایت از حقوق معلولین و بند «د» ماده 39 قانون برنامه پنجم توسعه.

6-تأمین سهم آورده تا سقف 60میلیون ریال برای هر یک از معلولین و مددجویان تحت پوشش از محل اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین بر اساس دستورالعمل اجرایی مربوطه.

7-پیگیری به منظور ایجاد بستر مناسب جهت بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت خیرین در فرآیند دریافت تسهیلات بانکی

ماده 5) دستورالعمل اجرایی مشترک:

دستورالعمل اجرایی فرآیند انجام کار، حداکثر 10 روز پس از امضای تفاهم‌نامه به صورت مشترک توسط معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و قائم‌مقام توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادارات کل بهزیستی استان‌های کشور ابلاغ خواهد شد.

ماده6) نظارت بر نحوه اجرای تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی مشترک:

کمیته‌ای با حضور مدیرکل مسکن روستایی، مدیرکل نظارت و ارزیابی پاکسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دبیر ستاد مسکن مددجویان سازمان بهزیستی کشور، هر دو ماه یک بار روند اجرایی مفاد تفاهم‌نامه و دستورالعمل اجرایی مشترک را بررسی و ضمن ارائه گزارش به رؤسای دو دستگاه، نسبت به حل و فصل اختلافات احتمالی و اتخاذ تدابیر لازم بر اساس دستورالعمل اجرایی مشترک اقدام خواهند نمود.

ماده 7) این تفاهم‌نامه در قالب هفت ماده، 15 بند و دو تبصره در دو نسخه تنظیم و به امضای طرفین رسیده که هر نسخته حکم سند واحد اصلی را داشته و پس از امضای طرفین قابل اجرا است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon