۷۰۰ سازه موقت در یاسوج ساماندهی می‌شود

700 سازه موقت در یاسوج ساماندهی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: شهردار یاسوج با اشاره به اینکه ۷۰۰ سازه موقت در این شهر وجود دارد، گفت: این شهر یک بازار مطلوب و جذاب ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محمد علی جاوید در نشست با اعضای اتاق اصناف یاسوج اظهار داشت: شهر یاسوج با داشتن ظرفیت‌های بسیار کم نظیر، امکان برخورداری از یک بازار مطلوب و جذاب را دارد ولی باید پذیرفت که هویت بخشی، حلقه گمشده بازار این شهر است.

وی افزود: متاسفانه مقصد خرید بسیاری از شهروندان یاسوجی، استان‌های مجاور است و اصاف و بازاریان می بایست با درک صحیح این مشکل، در صدد رفع آن باشند.

 جاوید بیان کرد: این موضوع نشان دهنده این است که سیاست‌گذاری ما مسوولان برای جلب رضایت مردم از وضعیت بازار و فرهنگ سازی برای حمایت شهروندان از اصناف با مشکلاتی مواجه بوده است.

 جاوید، با اشاره به اینکه دسته بندی اصناف در معابر مختلف، و فراهم نمودن شرایط مطلوب برای خرید آسان کالا و خدمات، از جمله راهکارهای هویت بخشی به بازار و ارتقای اقبال عمومی به آن استآ ابراز کرد: به طور حتم در صورت تحقق این موضوع، از طرفی ارزش افزوده املاک بازاریان افزایش می یابد و از طرفی رضایت عمومی از بازار نیز بیش از پیش ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: شهرداری یاسوج این آمادگی را دارد تا با تمام امکانات و پتانسیل‌های خود در جهت ساماندهی، ایجاد زیرساخت های لازم و انتقال اصناف مزاحم و آلاینده به مکان‌های مناسب گام بردارد.

جاوید با تاکید بر اینکه هیچ مقامی در شورا و شهرداری قادر به صدور مجوز دستفروشی به متقاضیان نیست، خاطرنشان کرد: البته این موضوع پدیده‌ای مختص شهر یاسوج نیست بلکه در تمامی شهرهای کشور مشاهده می‌شود و باید با آن به صورت علمی و برنامه ریزی شده برخورد شود تا مشکلات این بخش به حداقل برسد.

 شهردار یاسوج افزود: دغدغه اصناف در زمینه شیوع سازه‌های موقت، که در سطح شهر وجود دارد را به خوبی درک می‌کنیم و تلاش مجموعه شهرداری این خواهد بود که متولیان این 700 سازه موقت به سمت رعایت اصول مهندسی و نیز پرداخت عوارضات تعیین شده ترغیب شوند.

جاوید گفت: البته این سازه های موقت مزایایی را نیز برای شهر داشته اند که از آن جمله می توان به فعال شدن برخی زمینهای راکد و بدون استفاده و نیز جلوگیری از تبدیل آنها به مکان های نا امن و یا محل انباشت زباله  اشاره کرد. 

وی بیان کرد: ملزم نمودن صاحبان سازه های موقت به جلب نظر سازمان نظام مهندسی ساختمان به منظور رعایت اصول فنی و ایمنی، ارجاع ایشان به کمیسیون ماده 100 شهرداری و اخذ عوارض از این واحدها به میزان چند برابر سایر واحدهای تجاری از جمله اقداماتی است که شهرداری در قبال فعالیت سازه های موقت صورت داده است.

جاوید اظهار داشت: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر در صورت برپایی نمایشگاه های عرضه کالا، می بایست 15 درصد اجاره بهای غرفه ها به حساب شهرداری واریز شود که به اعتقاد ما مبلغ زیادی نیست زیرا عرضه کنندگان در نمایشگاه باید از تولیدکنندگان کالاها باشند و بدیهی است که پرداخت چنین مبلغی مشکلی ایجاد نمی‌شود.

وی عنوان کرد: از ابتدای خدمت در شهرداری تلاش کردیم تا با استناد از قوانین و مقررات و با ضابطه مند کردن وصول عوارض ساختمانی و شهری، اجازه سوءاستفاده و یا اعمال تبعیض های احتمالی را ندهیم و خوشبختانه این تلاشها نتیجه داده و شهرداری در این زمینه در مسیر قابل قبولی حرکت می‌کند.

جاوید ابراز کرد: باید حرمت مردمی که به مجموعه شورا و شهرداری اعتماد کرده اند به خوبی نگه داشته شود و اینجانب اعلام می کنم که با هرگونه تخلف با قاطعیت برخورد می‌کنیم.

شهردار یاسوج با اشاره به اینکه رویه شهرداری در زمینه ساماندهی تابلوهای سردرب واحدهای تجاری، رفع ناهمگونی از چهره بازار است، افزود: مجموعه شهرداری به هیچ وجه اقدام به وصول عوارض تابلوهای شناسایی اصناف نمی کند بلکه نصب تابلوهای غیر متعارف شرکتها و موسسات بزرگ در بازار تنها با پرداخت عوارضی متناسب با این تابلوها امکان پذیر است.

جاوید تصریح کرد: جمعه بازار شهر یاسوج با وضعیت کنونی به هیچ وجه مورد تایید شهرداری نیست زیرا در این مکان 937 واحد صنفی در فضایی نامطلوب که البته معضلات فراوان اجتماعی و ترافیکی را به همراه داشته، فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: در صورتی که نیروی انتظامی و سایرمسوولان مرتبط با موضوع جمعه بازار، کاری از پیش نبرند، شهرداری خود تدابیری برای رفع این مشکل می‌اندیشد.

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ضمن اعلام همکاری با شهرداری برای خدمت هرچه بهتر و اصولی تر به مردم گفت: در خصوص معضلات شهر یاسوج باید به صورت اصولی چاره اندیشی شود و این هماهنگی و همکاری اکثر دستگاه های استان را می طلبد.

سردار غلامعباس غلامزاده خاطر نشان کرد: از جمله مشکلات شهرهای  استان و به خصوص شهر یاسوج رها شدن ساختمان های مخروبه و نیمه کاره به حال خود است که این امر سبب بوجود آمدن پاتوقی برای خلاف کاران و مشکلاتی برای مردم شده است که لزوم توجه جدی مسئولان مربوطه در این خصوص حائز اهمیت است.

غلامزاده نصریح کرد: برای نقل و انتقال وانت بار ها و دوره گردها باید ضمن شناسنامه دار کردن آنها زیرساخت ها را برای انتقال دائم آنها فراهم ساخت و بعد این اقدامات اگر وانت بارها از اجرای قانون سر باز زدند نسبت به توقیف خودروی آنها اقدام می‌شود.

فرمانده انتظامی استان ادامه داد: نبود پارکینگ در سطح شهر و همچنین در منازل آپارتمانی از جمله دیگر مشکلاتی که نگاه ویژه ای باید به آن شود چرا که این مورد نیز زمینه ساز انواع سرقت ها و نارضایتی مردم را فراهم می کند.

این مسئول نظامی عنوان کرد: در خصوص ترافیک باید زیر ساخت هایی از جمله فراهم آوردن ایستگاه هایی با رعایت فاکتورهای استاندارد و اصولی، نصب چراغ‌های راهنمائی بر طبق اولویت بندی منطقی، خط کشی‌ها، پل‌های عابر پیاده و غیره توجه جدی مبذول داشت.

غلامزاده ضمن انتقاد از برخی فروشندگان و مغازه داران در سطح پارک‌های شهر یاسوج، گفت: عقد قرارداد و به کار گماردن این افراد باید با نظارت پلیس باشد تا خدای ناکرده مشکلاتی برای مردم ایجاد نکنند.

سردار غلامزاده از آمادگی پلیس استان برای همکاری بیش از پیش با شهرداری برای ساماندهی وانت بارها ، بهبود زیرساخت ها و وضعیت ترافیکی شهر و ساماندهی افرادی که در سطح شهر سد معبر ایجاد می کنند گفت و تصریح کرد: در این زمینه با تخصیص نیرو های مورد نیاز و حتی نیروهای ضربتی و یگان ویژه در موقع لزوم، اقدام خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف مرکز کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: شهرداری و اصناف در گذشته یک مجموعه واحد را تشکیل می دادند که با گذر زمان و تغییرات قانون، از یکدیگر منفک شدند ولی هم اکنون نیز همچون دو برادر خوانده در کنار هم هستند و به شهروندان خدمات ارائه می دهند.

 نادر موسوی ‌قوام‌ آباد افزود: اصناف مختلف شهر یاسوج مشکلاتی دارند که امیدواریم با پیگیری های شهردار محترم شاهد برطرف شدن آنها در کمترین زمان ممکن باشیم.

  وی بیان کرد: طبق قانون نظام صنفی امکان انعقاد یک تفاهم نامه منسجم بین اتاق اصناف و شهرداری وجود دارد که در صورت عملی شدن این تفاهم نامه، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

موسوی اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصناف، موضوع ضابطه مند کردن وصول عوارض از صنوف بازاری است که البته شهردار و مجموعه شهرداری در این زمینه قول مساعد داده اند.

 

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon